21 093 läst · 245 svar
21k läst
245 svar
Mycket infekterad grannfejd på Orust
Den statistiken slutar 2017.D Daniel 109 skrev:
Om man drar fram den till 2023 med 1,15 dödade per 100 000 (enligt BRÅ) kan det se ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den här är väl ganska talande
Redigerat:
Inte ens då ser det ut att vara ”mycket högre än på åttitalet”
Nja, frågan som ställdes var:D Daniel 109 skrev:
Vilket vi nog kan vara övers om att sannolikheten för att bli skjuten (oavsett kroppsdel) i det scenariet har ökat dramatiskt.Farstatjej90 skrev:
Jag har inga direkt siffror för skjutningar under 80-talet men kommer inte ihåg (jag var 24 år gammal 1980) att det var särskilt vanligt, och att ungdomar var beväpnade med skjutvapen måste ha varit högst sällsynt.
Logga in
Skapa konto
https://www.svt.se/datajournalistik/skjutningar-i-sverige-ar-for-ar/
Nej, det var inte frågan jag svarade på.
Det var mer knivar då tror jag. Är det bättre? Du kan knappast påstå att det är vanligt nu heller.
Det var mer knivar då tror jag. Är det bättre? Du kan knappast påstå att det är vanligt nu heller.
Varför slåss du så mot verkligheten? Alla partier i riksdagen är ju överens om problemet. Det är den viktigaste frågan tillsammans med sjukvård när man frågar allmänheten.D Daniel 109 skrev:
Du står väldigt ensam på din kulle. Jag fattar inte.
Jag säger inte att det inte är ett problem. Men det faktum att det för tillfället har mest uppmärksamhet är inte likställt med att det är det största problemet. Många av påståendena här är helt enkelt fel, många av förslagen har stora nackdelar.
Ja det är klart de har stora nackdelar. Det är ju ofta så med drastiska åtgärder.D Daniel 109 skrev:
Jag påstår att det är vanligare än du tror.D Daniel 109 skrev:
Anekdotisk bevisning:
"Vi ser inte bara att knivskador ökar, vi ser också att patienterna som bli offer för detta är alltmer yngre", säger Ragnar Ang, vårdenhetsöverläkare på Traumavårdsenheten på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.
Skador från kniv är vanligare än skottskador, förra året vårdades 1 030 personer efter knivskador.
På Sahlgrenska i Göteborg märks ökningen av just knivskador.
Patric Antonsson är traumakoordinator och har jobbat som sjuksköterska på akuten i 20 år:
– När jag började min karriär så var det ju ovanligt att någon kom in som var knivskuren.
Och nu så är det ju varje vecka.
https://sverigesradio.se/artikel/fler-vardas-for-skott-och-knivskador-okat-nara-50-procent
Var du för lat för att orka läsa hela artikeln i Proletären ?L lat skrev:
Sverige hade 6 gånger antalet skjutna (döda) som Finland, Danmark och Norge 2022.
Din artikel var publicerad 2021, kanske finnarna trodde sig kunna se in i framtiden, men där blev det lite fel i ditt argumenterande.
Men för i h.lvete!P Peter787 skrev:
Det intressanta är inte om folk blir skjutna eller dödade på annat sätt, det intressantar HUR MÅNGA TOTALT som dör av dödligt våld!
Och där kan vi konstatera att Sverige inte sticker ut på det sätt du antyder, tvärtom så har tex Finland ung 50% fler mord (per capita).
Det innebär INTE att vi ska ignorera skjutvapen våldet eftersom tillgång till vapen (oavsett legala/illegala) tenderar öka användningen.
Min uppfattning är att det är rätt lite problem med legala vapen i Sverige. Det är inte heller de som hamnar på den illegala marknaden.
Hur vet du det?P Peter787 skrev:
Det är fortfarande inte förbjudet med kusingifte i Europa, självaste Charles Darwin gifte sig med sin kusin och det var snarare regel än undantag att överklassen gifte sig med någon i samma släkte.
Hur vet du att explicit icke önskade egenskaper är det som ärvs och inte motsatsen? Jo, jag vet att viss forskning antyder att så kan vara fallet men å andra sidan har man inte forskat på (vad jag vet iaf) motsatsen.