D Daniel 109 skrev:
Tittat man på statistik är det sambandet svårt att hitta.
[länk]
Den statistiken slutar 2017.
Om man drar fram den till 2023 med 1,15 dödade per 100 000 (enligt BRÅ) kan det se ut så här.

Linjediagram som visar statistik över dödade per 100 000 från 1960 till 2023 baserat på Socialstyrelsens och BRÅ:s data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Statistik över konstaterade dödsfall med skjutvapen i Sverige fram till 2023, markering på ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här är väl ganska talande
 
Redigerat:
Inte ens då ser det ut att vara ”mycket högre än på åttitalet”
 
D Daniel 109 skrev:
Inte ens då ser det ut att vara ”mycket högre än på åttitalet”
60-talet då?
2000- talet?
Varför är 80-talet den heliga normen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Därför att det var åttitalet inlägget handlade om.
P Peter787 skrev:
Man kan ju anta att risken är proportionell till andelen personer med en kulturell bakgrund som innebär en begränsad impulskontroll ('hederskultur').
Att den andelen är mycket högre idag än på 80-talet kan väl inte ens du förneka?
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att det var åttitalet inlägget handlade om.
Nja, frågan som ställdes var:
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur stor sannolikhet tror du att det var 1980 att du blev skjuten i huvudet för att du tillrättavisade ett ungdomsgäng?
Vilket vi nog kan vara övers om att sannolikheten för att bli skjuten (oavsett kroppsdel) i det scenariet har ökat dramatiskt.

Jag har inga direkt siffror för skjutningar under 80-talet men kommer inte ihåg (jag var 24 år gammal 1980) att det var särskilt vanligt, och att ungdomar var beväpnade med skjutvapen måste ha varit högst sällsynt.

Diagram som visar antal skottskadade och döda per år i Sverige från 1999 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.svt.se/datajournalistik/skjutningar-i-sverige-ar-for-ar/
 
  • Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
Nej, det var inte frågan jag svarade på.

Det var mer knivar då tror jag. Är det bättre? Du kan knappast påstå att det är vanligt nu heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var inte frågan jag svarade på.

Det var mer knivar då tror jag. Är det bättre? Du kan knappast påstå att det är vanligt nu heller.
Varför slåss du så mot verkligheten? Alla partier i riksdagen är ju överens om problemet. Det är den viktigaste frågan tillsammans med sjukvård när man frågar allmänheten.

Du står väldigt ensam på din kulle. Jag fattar inte.
 
  • Gilla
Nidhogg och 4 till
  • Laddar…
Jag säger inte att det inte är ett problem. Men det faktum att det för tillfället har mest uppmärksamhet är inte likställt med att det är det största problemet. Många av påståendena här är helt enkelt fel, många av förslagen har stora nackdelar.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag säger inte att det inte är ett problem. Men det faktum att det för tillfället har mest uppmärksamhet är inte likställt med att det är det största problemet. Många av påståendena här är helt enkelt fel, många av förslagen har stora nackdelar.
Ja det är klart de har stora nackdelar. Det är ju ofta så med drastiska åtgärder.
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var mer knivar då tror jag. Är det bättre? Du kan knappast påstå att det är vanligt nu heller.
Jag påstår att det är vanligare än du tror.

Anekdotisk bevisning:

"Vi ser inte bara att knivskador ökar, vi ser också att patienterna som bli offer för detta är alltmer yngre", säger Ragnar Ang, vårdenhetsöverläkare på Traumavårdsenheten på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Skador från kniv är vanligare än skottskador, förra året vårdades 1 030 personer efter knivskador.

På Sahlgrenska i Göteborg märks ökningen av just knivskador.

Patric Antonsson är traumakoordinator och har jobbat som sjuksköterska på akuten i 20 år:
– När jag började min karriär så var det ju ovanligt att någon kom in som var knivskuren.
Och nu så är det ju varje vecka.

https://sverigesradio.se/artikel/fler-vardas-for-skott-och-knivskador-okat-nara-50-procent
 
  • Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skulle det ha någon effekt på en människa som en gång är dömd för mordbrand?
Ja faktiskt eftersom brott mot vistelseförbud blir väldigt enkelt att bevisa och döma för.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Men fortfarande, det sker inte 6ggr så många mord.
Läs gärna [länk]
Eller räknar du även tidningen till "överhetens propaganda"?
Var du för lat för att orka läsa hela artikeln i Proletären ?
Sverige hade 6 gånger antalet skjutna (döda) som Finland, Danmark och Norge 2022.
Din artikel var publicerad 2021, kanske finnarna trodde sig kunna se in i framtiden, men där blev det lite fel i ditt argumenterande.
 
P Peter787 skrev:
Var du för lat för att orka läsa hela artikeln i Proletären ?
Sverige hade 6 gånger antalet skjutna (döda) som Finland, Danmark och Norge 2022.
Din artikel var publicerad 2021, kanske finnarna trodde sig kunna se in i framtiden, men där blev det lite fel i ditt argumenterande.
Men för i h.lvete!
Det intressanta är inte om folk blir skjutna eller dödade på annat sätt, det intressantar HUR MÅNGA TOTALT som dör av dödligt våld!
Och där kan vi konstatera att Sverige inte sticker ut på det sätt du antyder, tvärtom så har tex Finland ung 50% fler mord (per capita).

Det innebär INTE att vi ska ignorera skjutvapen våldet eftersom tillgång till vapen (oavsett legala/illegala) tenderar öka användningen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Min uppfattning är att det är rätt lite problem med legala vapen i Sverige. Det är inte heller de som hamnar på den illegala marknaden.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Och denna psykiska störning har förstärkts över de hundratals generationer med kusingiftemål som är en bieffekt av hederskulturen.
Hur vet du det?

Det är fortfarande inte förbjudet med kusingifte i Europa, självaste Charles Darwin gifte sig med sin kusin och det var snarare regel än undantag att överklassen gifte sig med någon i samma släkte.

Hur vet du att explicit icke önskade egenskaper är det som ärvs och inte motsatsen? Jo, jag vet att viss forskning antyder att så kan vara fallet men å andra sidan har man inte forskat på (vad jag vet iaf) motsatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.