100 760 läst · 226 svar
101k läst
226 svar
Mycket besvärlig granne
Jag välkomnar alla, har inga gränserharry73 skrev:
@TS Självklart skall ni lyssna på.de som säger att ni skall ignorera grannarna. Ni kan inte vinna diskussionen, det blir bara mer energi so går åt då. Möjligen man kan undslippa sig ett vresigt "håll truten " och bara gå därifrån. jag.
@Rickard Ohlin användaren med signaturen ”TS” är någon helt annan än ’TS’ (TrådSkaparen).
När du skrev ”@TS” så tippar jag på att du menade TS (@Andreasa2).
När du skrev ”@TS” så tippar jag på att du menade TS (@Andreasa2).
Hej.
En dag fick jag nog av besvärliga grannar på ena sidan och satte en häck ca en meter innanför. den häck som de bråkade om. Det är en häck som idag är tre och en halv meter hög och den häcken är min och står på min tomt. Inget mer tjat. Ta en brabant de växer ca trettio cm per säsong. Sedan behöver ni inte ha mera kontakt än bara säga hej om ni vill. Säger de att häcken är er så står det er fritt att låta den växa. Då går det till så att det som är på deras sida om staketet får de klippa av, men inte något på er sida. Den bestämmer ni helt över själva. Tyvärr är det så att alla grannar går det inte att vara god vän med, eller ens försöka komma överens med. Låt dem i detta fallet få stå sitt kast. De har verkligen inte varit snälla.
En dag fick jag nog av besvärliga grannar på ena sidan och satte en häck ca en meter innanför. den häck som de bråkade om. Det är en häck som idag är tre och en halv meter hög och den häcken är min och står på min tomt. Inget mer tjat. Ta en brabant de växer ca trettio cm per säsong. Sedan behöver ni inte ha mera kontakt än bara säga hej om ni vill. Säger de att häcken är er så står det er fritt att låta den växa. Då går det till så att det som är på deras sida om staketet får de klippa av, men inte något på er sida. Den bestämmer ni helt över själva. Tyvärr är det så att alla grannar går det inte att vara god vän med, eller ens försöka komma överens med. Låt dem i detta fallet få stå sitt kast. De har verkligen inte varit snälla.
Hysteriskt roligt var väl ändå årets överdrift, men jag är lätt med på "en intressant studie i social interaktion" eller något sådant ... (kanske "skrämmande studie ..." är mer välfunnet ...)MathiasS skrev:Jag vet inte om det bara är jag som ser det roliga i att hälften av er som svarar här med "goda råd" är ju just den där idioten på andra sidan staketet som går bärsärk över en skitsak och hoppar över den förnuftiga dialogen. Och, detta beteende motiveras alltid med att "ingen jävel ska tala om för mig vad jag ska göra" och "sådana idioter förstår bara ett språk".
Hysteriskt roligt faktiskt, men också lite tragiskt eftersom det inte bara över staketet som den förnuftigt sansade och faktabaserade dialogen saknas, utan även i resten av samhället.
Oj, ännu en sån här tråd ...
Än en gång känner jag mig tacksam för att jag har någorlunda vettiga grannar.
Nu är allt jag skriver här baserat på att jag tror på att din beskrivning av grannen är korrekt, har du förstärkt och hittat på saker så är det ditt eget problem, mina (och andras) råd är inte relevanta.
Med det du beskriver så är det ju tydligt att någon form av normal kommunikation eller grannrelation är helt utesluten, man får i detta läge hitta på en strategi som inte innebär någon väg till ett normalt förhållande till varandra, utan bara en väg till att nå det läge att man bo kvar utan att tappa all glädje.
Men jag börjar här ...
Men det är dock inte säkert att jag skulle börja bråkat om detta om jag var i er sits ...
Nä i er sits skulle jag kunnat välja på en massa olika förhållningssätt, jag kan inte såhär bara på skriven info i en tråd avgöra, det behövs lite fingertoppskänsla och bedömning av den verkliga situationen.
Men först och främst, läs bart's inlägg #64
Själv är jag nog generellt mest för lågaffektivt bemötande och deeskalering av konflikter, åtminstone så fort jag hunnit fundera lite mer och inte reptilhjärnan redan har orsakat skada.
Att eskalera konflikter har lett till både de värsta av grannfejder och likaså till både 1'a och 2'a världskriget, men iofs, mest 1'a då ...
Hade dina grannar varit mina så hade jag snart sett till att ta kommandot över hur relationen ska vara.
Jag hade kanske kört med total ignorering, aldrig ens stannat för att höra vad de vill, bara direkt avbrutit all möjlig kommunikation (åh, jag måste rusa iväg, ta ut sockerkakan ur ugnen osv), hög häck eller plank mot deras tomt osv.
Försökt få dem att vara luft, men utan att vara direkt provocerande, och så lite oartig som möjligt.
Jag hade också hela tiden sett det som mitt val, de ska inte få mig att känna mig vare sig dum eller besvärad.
De sitter säkert och resonerar om hur jävla knäpp jag är, men det bjuder jag gärna på.
Men alltså helt och hållet undfallande i kontakten, inget alls undfallande i hur jag sen lever mitt liv, och med målet att de och deras tomt om ett tag bara blir liksom mest ett litet skogsparti, som man vare sig tänker på eller störs av.
Men kanske skulle jag istället ta snacket. Inte otrevligt eller så, på något vis. Men bara snabbt avbrutit allt de har att säga med att säga "Nej, jag gör såhär, det har ni faktiskt inget med att göra" osv.
Fortfarande jag som har kontrollen, jag tar snabbt kommandot i varje situation, och förklarar läget, och sen går därifrån, typ.
Eller möjligen skulle jag agera så att jag börjar reta dem och ställa till med sattyg, göra allt som otvetydigt är lagligt, men retar skiten ur dom
Detta är alltså inte som jag tror jag skulle göra, detta är ju inte lågaffektivt eller deeskalerande, men lite hur grannen är så kanske det skulle kunna vara min strategi.
Allra troligast skulle jag inte börja något riktigt krig mot grannen, men helt omöjligt är det inte. Jag skulle nog behöva bli oerhört trängd och angripen innan. Men jävlar vad det jag skulle kunna hitta på saker. Det skulle sluta med att någon flyttar, eller kanske ett eller två nedbrända hus.
Men detta är ju alltså bara vansinne, så något deeskalerande och lågaffektivt bemötande är ju självklart bättre. Men det betyder ju inte att man viker sig, och attackeras jag oavsett, så kanske en reaktion kommer.
Men det finns ju lite varianter emellan dessa steg.
Man kan kanske t.ex. bli oerhört arg och högröstad varje gång grannen gör en ansats att ta kontakt, skrika och vifta med armarna, och sen tyst och lugn så fort denne tystnar och avlägsnar sig.
Kanske inte min melodi, men det kan säkert vara effektivt mot vissa typer.
Ganescha skrev redan i #4 en sak som gav mig en idé.
Så fort dom kommer och säger något så svarar man alltid, precis alltid, med något som har med deras nära förestående död.
"Ja men det där kan jag i och för sig flytta på, men ni kommer ju ändå dö snart, så jag kanske väntar lite."
"Klippa häcken, tja ni är ju gamla och dör väl ganska snart, så jag tyckte inte det var så bråttom med det."
Men i vilket fall, grannarna har ju väldigt väl bevisat att de inte går att föra normala samtal med, eller få en normal relation med. Så det är ju lite skönt, det finns ju inget sådant man behöver försöka rädda.
Troligast skulle jag själv antingen valt total ignorerande-modellen (ni är bara luft, syns inte hörs inte).
Eller så modellen där jag artigt lyssnar, men väldigt snabbt avbryter, och avslutar, med att "Nej, det kommer naturligtvis inte på fråga".
Helt utan att förklara varför, och snabbt avsluta och avlägsna sig efter detta.
Och den där tomtgränsen då ...?
Jag skulle naturligtvis vara lite nyfiken, och kolla upp hur läget verkar vara. Ev väldigt synligt och tydligt tillsamman med någon som har alla de där fina mätinstrumenten, så grannen får svettas lite av oro.
Men ifall jag valde modellen med att behandla grannen som luft, eller snabbt snäsa av denne, så vore det ruskigt kontraproduktivt att börja tjafsa om staketet och häcken, och ge grannen fritt tillträde till mig och mitt känsloliv genom denna konflikt.
Nä då skulle jag nog hellre skita i marköverträdelsen fram tills grannen dör eller flyttar, och ta det då.
Än en gång känner jag mig tacksam för att jag har någorlunda vettiga grannar.
Nu är allt jag skriver här baserat på att jag tror på att din beskrivning av grannen är korrekt, har du förstärkt och hittat på saker så är det ditt eget problem, mina (och andras) råd är inte relevanta.
Med det du beskriver så är det ju tydligt att någon form av normal kommunikation eller grannrelation är helt utesluten, man får i detta läge hitta på en strategi som inte innebär någon väg till ett normalt förhållande till varandra, utan bara en väg till att nå det läge att man bo kvar utan att tappa all glädje.
Men jag börjar här ...
Här ringer för mig precis alla larmklockor. Jag är väldigt övertygad om att grannen har tagit bort gränsmarkeringarna och tillskansat sig en större tomt över er fastighet.A Andreasa2 skrev:
Men det är dock inte säkert att jag skulle börja bråkat om detta om jag var i er sits ...
Nä i er sits skulle jag kunnat välja på en massa olika förhållningssätt, jag kan inte såhär bara på skriven info i en tråd avgöra, det behövs lite fingertoppskänsla och bedömning av den verkliga situationen.
Men först och främst, läs bart's inlägg #64
Jag tycker ofta att bart har en bra ingång i allt som har med mänsklig psykologi och sociologi, hen slår även denna gång huvudet på spiken.Bart skrev:Ytterligare en tråd på BH om grannar som man upplever som stötande och översittare. Tyvärr är det helt enkelt naturen hos vissa människor. Tråkigt, men en verklighet man får lära sig hantera helt enkelt. Om man kan acceptera och förstå var den andra personen man upplever som stötande befinner sig mentalt är det ganska lätt att bemöta.
Var tydlig, saklig och trevlig. Avbryt grannen med ett "nej, det kommer vi inte göra." Lämna inget tolkningsutrymme. Styr samtalet dit ni vill ha det. Grannen ställs inför faktum att ni äger situationen och denne måste nu reagera på ert initiativ snarare än tvärt om.
Att le en idiot i ansiktet och säga "nej" tydligt och utan tvekan bygger karaktär och självförtroende.
Själv är jag nog generellt mest för lågaffektivt bemötande och deeskalering av konflikter, åtminstone så fort jag hunnit fundera lite mer och inte reptilhjärnan redan har orsakat skada.
Att eskalera konflikter har lett till både de värsta av grannfejder och likaså till både 1'a och 2'a världskriget, men iofs, mest 1'a då ...
Hade dina grannar varit mina så hade jag snart sett till att ta kommandot över hur relationen ska vara.
Jag hade kanske kört med total ignorering, aldrig ens stannat för att höra vad de vill, bara direkt avbrutit all möjlig kommunikation (åh, jag måste rusa iväg, ta ut sockerkakan ur ugnen osv), hög häck eller plank mot deras tomt osv.
Försökt få dem att vara luft, men utan att vara direkt provocerande, och så lite oartig som möjligt.
Jag hade också hela tiden sett det som mitt val, de ska inte få mig att känna mig vare sig dum eller besvärad.
De sitter säkert och resonerar om hur jävla knäpp jag är, men det bjuder jag gärna på.
Men alltså helt och hållet undfallande i kontakten, inget alls undfallande i hur jag sen lever mitt liv, och med målet att de och deras tomt om ett tag bara blir liksom mest ett litet skogsparti, som man vare sig tänker på eller störs av.
Men kanske skulle jag istället ta snacket. Inte otrevligt eller så, på något vis. Men bara snabbt avbrutit allt de har att säga med att säga "Nej, jag gör såhär, det har ni faktiskt inget med att göra" osv.
Fortfarande jag som har kontrollen, jag tar snabbt kommandot i varje situation, och förklarar läget, och sen går därifrån, typ.
Eller möjligen skulle jag agera så att jag börjar reta dem och ställa till med sattyg, göra allt som otvetydigt är lagligt, men retar skiten ur dom
Detta är alltså inte som jag tror jag skulle göra, detta är ju inte lågaffektivt eller deeskalerande, men lite hur grannen är så kanske det skulle kunna vara min strategi.
Allra troligast skulle jag inte börja något riktigt krig mot grannen, men helt omöjligt är det inte. Jag skulle nog behöva bli oerhört trängd och angripen innan. Men jävlar vad det jag skulle kunna hitta på saker. Det skulle sluta med att någon flyttar, eller kanske ett eller två nedbrända hus.
Men detta är ju alltså bara vansinne, så något deeskalerande och lågaffektivt bemötande är ju självklart bättre. Men det betyder ju inte att man viker sig, och attackeras jag oavsett, så kanske en reaktion kommer.
Men det finns ju lite varianter emellan dessa steg.
Man kan kanske t.ex. bli oerhört arg och högröstad varje gång grannen gör en ansats att ta kontakt, skrika och vifta med armarna, och sen tyst och lugn så fort denne tystnar och avlägsnar sig.
Kanske inte min melodi, men det kan säkert vara effektivt mot vissa typer.
Ganescha skrev redan i #4 en sak som gav mig en idé.
Så fort dom kommer och säger något så svarar man alltid, precis alltid, med något som har med deras nära förestående död.
"Ja men det där kan jag i och för sig flytta på, men ni kommer ju ändå dö snart, så jag kanske väntar lite."
"Klippa häcken, tja ni är ju gamla och dör väl ganska snart, så jag tyckte inte det var så bråttom med det."
Men i vilket fall, grannarna har ju väldigt väl bevisat att de inte går att föra normala samtal med, eller få en normal relation med. Så det är ju lite skönt, det finns ju inget sådant man behöver försöka rädda.
Troligast skulle jag själv antingen valt total ignorerande-modellen (ni är bara luft, syns inte hörs inte).
Eller så modellen där jag artigt lyssnar, men väldigt snabbt avbryter, och avslutar, med att "Nej, det kommer naturligtvis inte på fråga".
Helt utan att förklara varför, och snabbt avsluta och avlägsna sig efter detta.
Och den där tomtgränsen då ...?
Jag skulle naturligtvis vara lite nyfiken, och kolla upp hur läget verkar vara. Ev väldigt synligt och tydligt tillsamman med någon som har alla de där fina mätinstrumenten, så grannen får svettas lite av oro.
Men ifall jag valde modellen med att behandla grannen som luft, eller snabbt snäsa av denne, så vore det ruskigt kontraproduktivt att börja tjafsa om staketet och häcken, och ge grannen fritt tillträde till mig och mitt känsloliv genom denna konflikt.
Nä då skulle jag nog hellre skita i marköverträdelsen fram tills grannen dör eller flyttar, och ta det då.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 939 inlägg
Jag är fascinerad över att flera svar spekulerar i att grannen skulle ha tagit bort gränsmarkeringarna. Det tror jag inte på för fem öre. Han hävdar ju rent av en staketgräns som är närmare hans hus än vad häcken är. Det är sannolikt bara en man som gnäller på en ful häck.
Vidare förundras jag över idéerna om konflikthantering som närmast drar liknelser till internationella konflikter eller gängkrig. Det är två människor, därtill inte purunga. Hur tung konflikt kan det bli? Hur stort behov finns att ”lösa” något?
Avslutningsvis slänger jag ur mig att grannen nog hade rätt i sak. Häcken såg säkert anskrämlig ut, och står den helt på er sida staketet är det väl rätt rimligt att den är er. Klart människan borde bete sig bättre om han uttryckt sig som TS skriver, men man kan faktiskt välja att inte ta åt sig mycket heller.
Vidare förundras jag över idéerna om konflikthantering som närmast drar liknelser till internationella konflikter eller gängkrig. Det är två människor, därtill inte purunga. Hur tung konflikt kan det bli? Hur stort behov finns att ”lösa” något?
Avslutningsvis slänger jag ur mig att grannen nog hade rätt i sak. Häcken såg säkert anskrämlig ut, och står den helt på er sida staketet är det väl rätt rimligt att den är er. Klart människan borde bete sig bättre om han uttryckt sig som TS skriver, men man kan faktiskt välja att inte ta åt sig mycket heller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 398 inlägg
Eftersom jag var den som hävdade att grannen kanske flyttat gränsmarkeringen så var det just för att grannen skulle påstått att man inte längre satte ut gränspinnar, vilket jag aldrig hört talas om förr.
Personligheten överensstämmer i mitt tycke också med den typ som inte skulle ha några skrupler att flytta/ta bort en gränspinne.
Vad jag ville ha sagt var att det borde vara ganska enkelt att leta efter de andra tre pinnarna så kan man avgöra om det finns pinnar över huvud taget.
Personligheten överensstämmer i mitt tycke också med den typ som inte skulle ha några skrupler att flytta/ta bort en gränspinne.
Vad jag ville ha sagt var att det borde vara ganska enkelt att leta efter de andra tre pinnarna så kan man avgöra om det finns pinnar över huvud taget.
Som vanligt tror jag att TS fått alla råd från alla falanger som går att få. Jag tänkte bara inflika något jag brukar ta upp med andra som har med dominanta personlighetstyper att göra.
Den typen av människa som grannen är, eller som jag tror att denne är, lever på att andra inte vågar eller orkar stå upp emot denne. Den här typen av människa backar ofta undan och blir ganska passiva när de möts av en mur av bestämdhet. Om jag är bestämd och konsekvent i mitt handlande kommer grannen till slut att ge upp sina försök. Antagligen kommer de snacka skit om mig bakom ryggen, men vad en sådan människa tycker och katten skiter brukar sorteras tillsammans.
Om jag vet på förhand hur jag ska agera och att jag kommer lyckas, kan jag kosta på mig att vara en trevlig och glad person samtidigt.
Den typen av människa som grannen är, eller som jag tror att denne är, lever på att andra inte vågar eller orkar stå upp emot denne. Den här typen av människa backar ofta undan och blir ganska passiva när de möts av en mur av bestämdhet. Om jag är bestämd och konsekvent i mitt handlande kommer grannen till slut att ge upp sina försök. Antagligen kommer de snacka skit om mig bakom ryggen, men vad en sådan människa tycker och katten skiter brukar sorteras tillsammans.
Om jag vet på förhand hur jag ska agera och att jag kommer lyckas, kan jag kosta på mig att vara en trevlig och glad person samtidigt.
Hej, en högre häck som ni klipper precis som ni vill plus en stor panter i trädgården, helst en hanneA Andreasa2 skrev:Blir nog rätt långt det här men behöver ventilera.
Flyttade in i hus för drygt ett år sedan, har tyvärr en mycket besvärlig granne på ena kortsidan.. ett äldre par. Dom klagar på lite allt möjligt, hur vi sköter vår trädgård m.m. Vår häck är för hög, vi har inte rensat ogräs längsmed vägkanten (har kört med trimmer men det kommer såklart tillbaka och har inte orkat ta tag i det ännu), vi glömde ta in soptunnan en dag och fick klagomål dagen efter tömning. Dessutom har vi fått veta att om vi skaffar katt måste det vara honkatt för att deras katt gillar inte hankatter och de har kritiserat namnet som vi gav till vår nyfödda dotter.
De är väldigt hårda och otrevliga i sin kommunikation, det finns inget utrymme för förhandling utan vi ska göra som de säger. Har hela tiden varit trevlig tillbaka och inte tagit dom på så stort allvar.
I våras kom de och påstod att häcken + en liten bit gräsmatta (med ogräs som jag skulle rensa) är vår tomt och att gränsen går vid ett sånt nätstaket som de har. Blev lite paff då jag trodde häcken var delad eftersom de beordrat oss både när och hur häcken ska klippas tidigare. Dessutom klippte de "sin" sida förra året. Jag sa bara okej, jag ska fundera på saken ang ogräset.
Klippte häcken igen för ett tag sedan, gjorde samma sak som förra året o klippte vår sida. Tänkte att förhoppningsvis klipper de sin igen eftersom vi inte sagt något annat. Kanske var dumt men vill helst undvika o prata med dom.
Igår kom damen o klagade över att jag inte klippt häcken på deras sida, när jag sa att ni tog ju den sidan förra året så fick jag svaret. "Nej, vi fixade vårt staket och klippte häcken för att kunna göra det". Jaha, men det hade jag ju ingen aning om. "Det är din häck, gränsen går här, ni måste så här". Hon fortsatte vara otrevlig fast jag sa att vi skullle fixa det. Då fick jag nog och röt ifrån.
Idag kände jag att jag ville försöka prata med dom igen, har alltid uppfattat gubben som någorlunda vettig. Ack så fel jag hade, jag var vänlig, motiverade varför jag var tveksam över gränsen och häcken (fått annan info från tidigare ägare), men jag går med på att gränsen är vid staketet och vi klipper häcken. Ändå var han arg på mig för att "Det är en självklarhet att gränsen går vid staketet". "Du lever inte i verkligheten". Gång på gång sa jag, men jag går ju med på att gränsen är där nu och jag klipper häcken på båda sidor, vi är ju överens. Jag vill bara att vi ska vara vänliga mot varandra, men han vägrade att försonas. Anklagade mig för att tjata om gränsen fast att det var han som inte kunde sluta upprepa hur dum jag var som inte förstod att staketet var gränsen, när jag frågade varför han fortfarande var arg.
Det slutade med att han sa "Fixa din jävla häck, den ser förjävlig ut" och gick. Var smått chockad efteråt, jag gjorde allt för att försöka försonas o han vägrade? Fattar ingenting. Efter lite research har jag fått veta att de har bråkat med i princip alla grannar, de andra ignorerar bara. Så jag kommer göra detsamma så gott det går.
Problemet är bara att häcken är låg mot dom, så de ser rakt in i vår tomt och vår uteplats där vi oftast håller till. Eftersom häcken i sig är ett osäkert kort (kan inte säga säkert vems den är), så tänker jag att jag måste komma med någon annan lösning för o slippa se dom. Någon som har förslag? Staket + en till häck framför den befintliga? Det kan de väl inte säga något om?
Hög och tät häck samt noll kontakt låter smart. Om häcken är gles eller verkar bli det om den släpps upp på höjden kan man beskära lite i etapper så att den knubbar till sig. En syrénhäck kan till exempel tjocka till sig om man tar var tredje stam nån dm från marken, några år på raken. Det beror lite på vilken sorts häck ni har.
Man kan också fixa en plantering med klätterväxter närmast häcken som får fylla i, ettåringar som luktärt och annat smått till att börja med perenn som pipranka och klätterros i långa loppet. En spaljé behöver inget bygglov. Gör nåt roligt av det och gå till en plantskola och botanisera.
Och klagar de på att ni inte klipper häcken kan ni bara strunta i det. De får själva klippa av sånt som hänger in över deras tomtgräns. Lätt som en plätt.
K
Man kan också fixa en plantering med klätterväxter närmast häcken som får fylla i, ettåringar som luktärt och annat smått till att börja med perenn som pipranka och klätterros i långa loppet. En spaljé behöver inget bygglov. Gör nåt roligt av det och gå till en plantskola och botanisera.
Och klagar de på att ni inte klipper häcken kan ni bara strunta i det. De får själva klippa av sånt som hänger in över deras tomtgräns. Lätt som en plätt.
K
Tycker som många andra, sköt din tomt och häck som du vill och har tid med.
Låt grannen våndas och ha problemen, vill han anmäla dig så låt han. Så länge din tomt inte ser för jäklig ut så händer ändå inget.
Var inte otrevlig mot dom, svara bara.
-Ja, du vet vi gör vårt bästa.
Ta inga diskussioner utan håll det kort.
vi gör så gott vi kan”/”vi gör vårt bästa” funkar oftast. Det visar att man försöker(oavsett om man gör det eller ej, det är dessutom ganska magstarkt av någon att begära att du ska göra bättre än ditt bästa. Jag brukar själv använda detta mot besvärliga personer med gott resultat.
Låt grannen våndas och ha problemen, vill han anmäla dig så låt han. Så länge din tomt inte ser för jäklig ut så händer ändå inget.
vi gör så gott vi kan”/”vi gör vårt bästa” funkar oftast. Det visar att man försöker(oavsett om man gör det eller ej, det är dessutom ganska magstarkt av någon att begära att du ska göra bättre än ditt bästa. Jag brukar själv använda detta mot besvärliga personer med gott resultat.
Jag kommer tjatande med min devis att Sverige är ett ”grannland”. I all form av rådgivning och även i mer uppfostrande klargöranden från myndigheter, juridiska forum osv uppmanas vi att förankra hos grannen allt hör- och synbart eller doftande som vi företar oss. Grannen är större än alla gudar tillsammans. Utmaningen är att jag själv också är granne.
En del, ex. det i tråden omskrivna grannparet verkar få kickar av sin upplevda styrka. Låter som misslyckad yrkeskarriär, osams hemma, med ungarna (om sådana finns), eller helt enkelt bara gnällspikar. Låter som gubben upplever sig som gamle kungen, dvs ett väsen som bara hundsfottar säger emot. Enligt dem själva. Ni har vågat!
Jag har inga råd, jo förresten. Sök igenom Er egen vänkrets. Hitta någon med ordentlig status och som Ni känner hyggligt o har förtroende för. Kan vara pensionerad men behöver ha kvar sin status, vana att prata med folk, auktoritet som strålar ut och ett vårdat utseende, gärna lång tränad och med välvårdat yttre. Inte kolerisk eller med behov att höja rösten. Bra yrkesbakgrund som ska presenteras är Jurist, Rektor, Kommunchef, Bankdirektör eller varför inte militär typ Överste. Ansvarsfull respekterad politiker kan gå men se upp för olika preferenser där! Sätt vederbörande in i sakläget och be personen söka upp paret ensam eller med sällskap som hen väljer (ingen av Er). Prata igenom, klargöra att Ni mår jättedåligt av detta och inte orkar mer. fråga varför de anser sig kunna bete sig som de gör. Fråga rent ut vad de får ut av sitt boende i området med den inställning de verkar ha. Varför just de skulle vara något slags ”bossar” över andra. Antyda att det skulle kunna ses som trakasserier - om ”förhandlaren” delar en sådan bedömning. Försäkra grannen att Er bekants stöd till Er inte är en engångsföreteelse och att ”förhandlaren” kommer att finnas med och, om hen inte råkar vara advokat, domare eller liknande, även rådgöra med jurist i ärendet om ingen ändring sker.
Tanken kom då deras beskrivna beteende låter som översitteri, hunsande och signalerande av att de är otroligt förmer. Att då möta någon som signalerar auktoritet med hela sitt väsen brukar vara ”ytterst välgörande”. De behöver helt enkelt förminskas ”mentalt” och få en tankeställare på ett annat plan. ”Tryckas till” helt enkelt men utan att konfronteras av någon de snser sig ha satt på plats.
Skulle de börja gapa och skrika åt Ert stöd är det nog läge för gemensamma aktioner med andra grannar.
En del, ex. det i tråden omskrivna grannparet verkar få kickar av sin upplevda styrka. Låter som misslyckad yrkeskarriär, osams hemma, med ungarna (om sådana finns), eller helt enkelt bara gnällspikar. Låter som gubben upplever sig som gamle kungen, dvs ett väsen som bara hundsfottar säger emot. Enligt dem själva. Ni har vågat!
Jag har inga råd, jo förresten. Sök igenom Er egen vänkrets. Hitta någon med ordentlig status och som Ni känner hyggligt o har förtroende för. Kan vara pensionerad men behöver ha kvar sin status, vana att prata med folk, auktoritet som strålar ut och ett vårdat utseende, gärna lång tränad och med välvårdat yttre. Inte kolerisk eller med behov att höja rösten. Bra yrkesbakgrund som ska presenteras är Jurist, Rektor, Kommunchef, Bankdirektör eller varför inte militär typ Överste. Ansvarsfull respekterad politiker kan gå men se upp för olika preferenser där! Sätt vederbörande in i sakläget och be personen söka upp paret ensam eller med sällskap som hen väljer (ingen av Er). Prata igenom, klargöra att Ni mår jättedåligt av detta och inte orkar mer. fråga varför de anser sig kunna bete sig som de gör. Fråga rent ut vad de får ut av sitt boende i området med den inställning de verkar ha. Varför just de skulle vara något slags ”bossar” över andra. Antyda att det skulle kunna ses som trakasserier - om ”förhandlaren” delar en sådan bedömning. Försäkra grannen att Er bekants stöd till Er inte är en engångsföreteelse och att ”förhandlaren” kommer att finnas med och, om hen inte råkar vara advokat, domare eller liknande, även rådgöra med jurist i ärendet om ingen ändring sker.
Tanken kom då deras beskrivna beteende låter som översitteri, hunsande och signalerande av att de är otroligt förmer. Att då möta någon som signalerar auktoritet med hela sitt väsen brukar vara ”ytterst välgörande”. De behöver helt enkelt förminskas ”mentalt” och få en tankeställare på ett annat plan. ”Tryckas till” helt enkelt men utan att konfronteras av någon de snser sig ha satt på plats.
Skulle de börja gapa och skrika åt Ert stöd är det nog läge för gemensamma aktioner med andra grannar.
Redigerat:
Jag köper inte ”vi gör vårt bästa”. Jag känner igen typen och det ger bara grannarna ytrerligare anledning att fortsätta tjata och ”uppfostra”.kodrod skrev:Tycker som många andra, sköt din tomt och häck som du vill och har tid med.
Tala om att vi sköter vårt så sköter ni ert och succesivt vara tydligare (jättetydlig om det behövs) nästa gång tror jag biter bättre på den typen.
A Andreasa2 skrev:Jag vet.. det var lite där som det började bli för mycket. Tanten kommer med spydiga kommentarer. Är bara drygt 1000 pers i sverige som har namnet så vill inte outa här, men vi har inte döpt henne till "dummer" eller något annat idiotiskt. Kan skicka PM.
Tackar så mycket för alla tips, detta verkar vara något som engagerar. Men visst blir man förbluffad och förbannad över hur folk kan bete sig? Jag brukar aldrig tjafsa med folk, är väldigt diplomatisk av mig som person så för mig är detta väldigt främmande och konstigt.
Har letat lite efter dom utan att lyckas, gubben påstod att man slutade med att sätta ner rör någon gång för att det blev för dyrt eller något sånt? Så det finns inga (givetvis var han väldigt nedlåtande när han sa detta). Men när jag kikade hos lantmäteriets papper på avstyckningen som gjordes 81 så finns punkter för "rör i mark". Ska se om jag kan hitta någon. Jag har kordinater i kordinatsystemet gov 2,5 V - 38, något som är duktig på sånt o kan få upp i google maps?
Funderade på att ta hit lantmäteriet men förstod det som att det numera kostar en ordentlig slant.
Problemet med befintlig häck är att jag vet inte säkert att den är min. Det skulle inte förvåna mig om de blir förbannade och klipper ner den när den blir hög, då vill jag veta att den är min enligt lag och att de gjort fel.
Dessutom växer den väldigt saakta, kommer inte ihåg vad det är för sort. Det står ett stort träd brevid på deras sida så kan ha med saken o göra också. Det var pga detta som jag funderade på att sätta något lite längre in mot min tomt där jag vet att den är min. Gärna något som växer bra.
Kan du inte anlita en vanlig utsöktare som man nyttjar i bygg och anläggningsbranchen? Det är några hundra i timmen men de bör ju gå fort att märka ut var tomtgräns går?
Är det din häck så bestämmer du över den och resten av trädgården oxå filma dom varje gång dom käftar med dig och lägg ut på FB och andra medier bra effekt