Det var ett riktigt dåligt råd. Utöver att reta grannen riskerar TS att åka dit för förtal.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
johnsilver johnsilver skrev:
... filma dom varje gång dom käftar med dig och lägg ut på FB och andra medier bra effekt
NEJ, NEJ, NEJ!!!

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det gäller för alla dina djur. Får, kor, hästar, och så vidare.
Nej katter har en särskild ”lag”. Man har inte strikt ägaransvar för dessa eftersom det ligger i deras natur att göra som de gör.
Har kollat upp det för jag tyckte det lät vansinnigt... hade problem med grannkatter som gjorde behoven överallt i vår trädgård men man har inget att sätta emot där.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Gör som Steamboy sa.
Med BankID logga in på lantmäteriet med ditt personnummer.

Här finns alla tomtkartor med beskrivning av gräns-pålar/plintar med rör, koordinator samt avstånd till övriga gränsmarkeringar i kvarteret ! Det är bara att mäta med måttband.

johnsilver johnsilver skrev:
Är det din häck så bestämmer du över den och resten av trädgården oxå filma dom varje gång dom käftar med dig och lägg ut på FB och andra medier bra effekt
Dokumentera kan man gärna göra, klockslag och datum ska vara med och gärna foto eller film. Men det ska sparas för framtida behov om det urartar och behöver polisanmälas. Inte läggas ut på nätet.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det var ett riktigt dåligt råd. Utöver att reta grannen riskerar TS att åka dit för förtal.
Olämpligt, ja. Men att bli anmäld för förtal för att man publicerar en film från handhållen kamera där grannen gör bort sig kan aldrig bli förtal.

Men generellt, det är ytterst provocerande att filma nån man käftar med och i de flesta fall får man för sig att det är i provocerande syfte. Är man ute efter bevis så är det nästan bättre att smyga med inspelning/filmning.

F fsn skrev:
[A]tt man publicerar en film från handhållen kamera där grannen gör bort sig kan aldrig bli förtal.
Jodå, det finns inget som kräver att det ska vara lögn för att det ska vara förtal. Det handlar om att man sprider information för att få den andre att framstå i dålig dager. Sen ska det förstås mycket till för att någon ska orka driva det rättsligt, om det var det du menade.

https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, det finns inget som kräver att det ska vara lögn för att det ska vara förtal. Det handlar om att man sprider information för att få den andre att framstå i dålig dager. Sen ska det förstås mycket till för att någon ska orka driva det rättsligt, om det var det du menade.

[länk]
Nu orkar inte min trötta uppkoppling öppna lagen.nu men då antar jag att det är lämpligt att vinkla eller beskriva det som nåt annat än att syftet är att få den andra att framstå i fålig dager.

Vilketsom då tror jag det är relativt svårt att fälla nån för ett sånt ”brott” under relativt normala förhållande även om nån orkar driva det.

Inte ska du behöva lämna BH då!

”5 kap. 1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.”

Jag tror tvärt om att det är rätt lätt att få någon dömd för förtal så länge filmen finns kvar eller man kan visa att den fanns. Folks tro att man får sprida vad som helst om andra i yttrandefrihetens namn stämmer rätt illa med verkligheten, även om det förstås sker 1.000-tals gånger varje dag för att den (i rättslig mening) kränkte inte bryr sig, känner till sina rättigheter eller orkar bråka. Sen är ju inte straffen så hårda heller.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Varför krångla till det så? Be grannen dra åt h*lvet*. Förstår inte att ”grannsämja” är så viktigt. Man behöver inte umgås med sina grannar man har väl oftast vänner sen innan. Jag vet inte ens vad våra närmsta grannar heter har inget behov av att veta heller.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
A
Om TS bestämmer sig för att prova sig fram med alla lösningar han fått här, får han gärna rapportera vad som gett bäst resultat.

F fsn skrev:
Jag köper inte ”vi gör vårt bästa”. Jag känner igen typen och det ger bara grannarna ytrerligare anledning att fortsätta tjata och ”uppfostra”.

Tala om att vi sköter vårt så sköter ni ert och succesivt vara tydligare (jättetydlig om det behövs) nästa gång tror jag biter bättre på den typen.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle försöka hålla en neutralt trevlig ton mot grannarna och så fort någon av dem kommer med otrevligheter, spydiga kommentarer eller uppfostringsförsök direkt ropa till: Oj, vad var det där för fågel som flög förbi, Vilken fin skjorta det där är, Har du sett vilken tomte som går där borta! Ser inte det där molnet precis ut som Göran Persson!
Dvs avleda från grannens uttalande. Aldrig gå i polemik, aldrig reta sig så grannen ser det; utan helst - om du klarar det - ge grannen en komplimang om något helt annat. Det kan göra vem som helst förvirrad och tappa tråden och det verkar vara vad din granne behöver. Nämligen bli förvirrad och tappa tråden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Martin_B
Helena S Helena S skrev:
så fort någon av dem kommer med otrevligheter, spydiga kommentarer eller uppfostringsförsök direkt ropa till: Oj, vad var det där för fågel som flög förbi, Vilken fin skjorta det där är, Har du sett vilken tomte som går där borta! Ser inte det där molnet precis ut som Göran Persson!
Jag kan ju garantera dig att mottagaren definitivt inte är dummare än att de förstår sarkasmen i dem replikerna. Du tror inte mottagaren blir ännu mer aggressiv då? Det är jag övertygad om att den blir :D
Passiv aggressivitet möts ofta av aggressivitet i de fall mottagaren är intelligent nog att uppfatta den passiva aggressiviteten samtidigt som den inte drar sig för att vara otrevlig tillbaka, och på just den fronten brukar dessa sorters personer, som TS granne exempelvis, vara ganska så intelligenta faktiskt.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Jag kan ju garantera dig att mottagaren definitivt inte är dummare än att de förstår sarkasmen i dem replikerna. Du tror inte mottagaren blir ännu mer aggressiv då? Det är jag övertygad om att den blir :D
Passiv aggressivitet möts ofta av aggressivitet i de fall mottagaren är intelligent nog att uppfatta den passiva aggressiviteten samtidigt som den inte drar sig för att vara otrevlig tillbaka, och på just den fronten brukar dessa sorters personer, som TS granne exempelvis, vara ganska så intelligenta faktiskt.
Passiv aggressivitet?
Jag vet inte riktigt vad du menar med det. Jag tycker inte alls TS skall uppträda aggressivt, varken aktivt eller passivt. Jag tycker TS skall avleda grannens aggression till något helt annat. Som man brukar göra med barn som gnäller. Vad spelar det för roll om grannen blir arg över att få en komplimang? Vem bryr sig?

Martin_B
Helena S Helena S skrev:
Passiv aggressivitet?
Jag vet inte riktigt vad du menar med det.
Dina exempel på repliker är exempel på just passiv aggressivitet. Passiv aggressivitet kan yttra sig på många olika sätt. Och dina exempel är inte de bästa exemplen, men går ändå under den kategorin.
Det som är gemensamt för all passiv aggressivitet är dock att mottagaren ofta inte ens förstår att den har blivit utsatt för det, förrän kanske långt efteråt, samtidigt som eventuella åskådare inte uppfattar det alls.
Alternativt att mottagaren uppfattar det (i de fall den är mer uppmärksam på den passiv aggressiva behandlingen och har lärt sig tecknen), men att inga av de eventuella åskådarna uppfattar det - i många fall tvärt om, att offret ses som "förövaren" av åskådarna, medan den verkliga förövaren ses som offret.
Och det riktiga offret kan bara stå och ta emot skiten, utan medhåll från någon.

Ja,...det ÄR möjligt. Lita på det :)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.