Hemmakatten
Nu börjar diskussionen driva iväg. Vi besvarar TS fråga och startar inga andra diskussioner./moderator

Redigerat:
  • Gilla
sralismazgalis
  • Laddar…
Många god råd hitintills i tråden om grannrelationens psykologi, så jag tänkte nog inte försöka ge mig in där.
Men angående tomtgränserna, jag tycker absolut att TS ska hitta sina gränsmarkeringar och få grepp om var den egna fastigheten slutar. Det är något som varje fastighetsägare bör ha koll på, av många anledningar.
Angående gränsmarkeringar kan man först som sist slå fast att grannens uttalande om att det "blev för dyrt" är trams. De fysiska gränsmarkeringarna är det enda juridiskt bindande dokumentet (alltså inte hitta.se eller ens den ursprungliga tomtkartan). Därför finns de alltid där, eller åtminstone har funnits.
Du skrev att du hade koordinater i "2.5 gon V 38", vilket verkar som att det är koordinater i RT38. Eller åtminstone ett system som är kopplat till RT38, så du har det ganska bra.
Det vanliga förr i tiden var att man inte kostade på en inmätning mot ett referenssystem, utan att lantmätaren vid förrättningen satte upp sin teodolit på en känd punkt, vanligen någon gränsmarkering som redan fanns. Sedan kallade han denna punkt för X=1000 m, Y=1000 m (eller liknande), tog ut en ungefärlig norr som blev X-axeln och sen mätte man allt utifrån det. Då fick man ett lokalt koordinatsystem i meter med i bästa fall X som norr och Y som öst, men i praktiken är det oftast vridet några grader.
Ska man hitta sina gränspinnar i ett sånt system (som jag nyligen gjorde i stugan) så är det bästa att först hitta någon pinne , eller den punkt som är referens om den ligger bra till,
och sedan utgå från den. Helst två pinnar, så man också får en uppfattning om systemets vridning mot "sann" norr.
De dåliga nyheterna för dig är att det inte finns någon generell transformation från RT38 till RT90 eller SWEREF99, men i praktiken har en vanlig GPS för dålig noggrannhet för att du ska ha någon nytta av SWEREF99 koordinater ändå.

Sen om du hittar pinnarna är en annan sak, de kan ju vara gömda under 1 meter schaktmassor eller borttagna (fast det låter ju inte som grannen heller vet). Men har du mätt in dig från andra markeringar vet du åtminstone på metern när var de borde vara. Det svårt att att hitta de första gränsmarkeringarna.

Om du är slängd i excel är det inte så svårt att göra en tomtkarta där och räkna ut alla vinklar och avstånd mellan markeringarna.

Förtydligande: Jag skulle alltså inte gå direkt på de pinnarna som gränsar mot grannen ifråga utan först hitta pinnarna på tex motstående sida, som kanske är lättare att hitta. Den grannen kanske tom kan hjälpa till, eller redan vet var de finns. Har man hittat en eller helst två så har man något att mäta från.

Redigerat:
  • Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
Se inlägg #139 där finns alla svar på dina tomtgränser !!

Redigerat:
Ja, tråden lever sitt eget liv. Jag trodde också förut att allt kunde lösas med vänlighet och logik men nu vet jag bättre.
Om det det känns svårt att bara helt ignorera när de säger något så kan man bara bestämma sig för en fras och köra på den. Jag tycker det känns onödigt otrevligt att be dem "hålla käften/truten". Man kan t ex bara säga nåt i stil med: "det här är slutdiskuterat, adjö" eller om de kommer med nåt nytt: det kommer inte på frågan, adjö"
Lycka till.

• Gilla
Kry
  • Laddar…
Vi hade ett par grannar tidigare som allt som oftast kom med en massa synpunkter på hur vårt hus eller trädgård såg ut. Jag svarade alltid: "Nej, det tycker jag/vi inte." eller "Nej, det har varit så i så många år nu så det är så det får vara framöver också." Jag gav dem aldrig utrymme att ens få känna ett uns av övertag. Sen pratade jag vidare om andra grejer. De försökte gång på gång, men jag "vann" alltid genom att helt enkelt säga nej på ett vänligt sätt. Jag var aldrig otrevlig och brusade aldrig upp. Efter några år flyttade de och nu har vi bara bra grannar.

Ta nu hand om häcken som ni vill. Svara enkelt nej om det är något ni inte vill och ignorera resten av vad de säger.

• Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Martin_B
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte om det bara är jag som ser det roliga i att hälften av er som svarar här med "goda råd" är ju just den där idioten på andra sidan staketet som går bärsärk över en skitsak och hoppar över den förnuftiga dialogen.
Det kan säkert stämma bra. Dock är det egentligen inte så svårt att ta reda på vem som är idioten. Vi har regler och lagar här i Sverige, som vi skall förhålla oss till.
Moral och etik kan vi helt glömma när det har gått så långt att det är osämja mellan grannar. Då är det mycket bättre att titta på rätt och fel enl. lagens mening.

Så enkelt är det. Den som har lagen på sin sida, den har rätt. Alla andra kan skrika sig blå om de vill, eller ännu hellre storma riksdagshuset för att skälla på de som styr, för att få ändrat lagarna - lycka till med det :D

Om man håller sig till lagarna tycker jag man har gjort rätt. Finns exempelvis ingenting som ursäktar en granne som går in i den andras trädgård och gör lite som den vill. Eller tar annans mark i anspråk, exempelvis. Eller varför inte smäller upp en stor lekstuga/friggebod närmare tomtgräns än 4,5 meter, utan bygglov, som sedan skuggar grannen.

Följ lagar och regelverk, allt annat är sekundärt. Så enkelt är det.

Om häcken är på er tomt så låt den växa upp. De får endast beskära sådant som växer in på deras egna tomt, dvs över staketet.

Efter ett tag slipper ni se dem.

Martin_B Martin_B skrev:
Det kan säkert stämma bra. Dock är det egentligen inte så svårt att ta reda på vem som är idioten. Vi har regler och lagar här i Sverige, som vi skall förhålla oss till.
Moral och etik kan vi helt glömma när det har gått så långt att det är osämja mellan grannar. Då är det mycket bättre att titta på rätt och fel enl. lagens mening.

Så enkelt är det. Den som har lagen på sin sida, den har rätt. Alla andra kan skrika sig blå om de vill, eller ännu hellre storma riksdagshuset för att skälla på de som styr, för att få ändrat lagarna - lycka till med det :D

Om man håller sig till lagarna tycker jag man har gjort rätt. Finns exempelvis ingenting som ursäktar en granne som går in i den andras trädgård och gör lite som den vill. Eller tar annans mark i anspråk, exempelvis. Eller varför inte smäller upp en stor lekstuga/friggebod närmare tomtgräns än 4,5 meter, utan bygglov, som sedan skuggar grannen.

Följ lagar och regelverk, allt annat är sekundärt. Så enkelt är det.
Nej, jag menar nog att du har helt fel i detta. Vid vägs ände är det förstås lagar och regelverk som är relevant och det enda som är relevant - men vägen dit är lång och kantad av helt andra överväganden och hänsynstagande som kan göra att man slipper reda ut en konflikt i domstol.

Jag får nästan alltid som jag vill, accepterar aldrig att folk sätter sig på mig eller gör mig orätt, men ändå har jag aldrig behövt be någon dra åt helvete, skrikigt fula saker över ett staket eller behövt ta till alla dessa utåtagerande aktiviteter som föreslås här. Ej heller tror jag att jag uppfattas som speciellt ”pk” men antagligen slug, beräknande, planerande, logisk, korrekt, envis osv. Finns nog några som kan intyga att det inte är så kul att vara i fel ände av det heller, men när dom accepterar att dom har fel finns ingen kvarstående känsla av att jag har varit otrevlig eller oförskämd.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Gapa, hota, skrika, vara "yvig" leder bara åt ett håll och det är alltid åt fel håll. Även jag tillhör dom som nästan alltid får som jag vill men mina medel är ALDRIG hot och tillmälen, "psykningar" utan ett lugnt logiskt resonemang utan att jag tappar humöret (i alla fall aldrig så att min antagonist förstår det) eller höjer rösten och om jag inte skulle få min vilja igenom är det ju bara att släppa taget om frågan

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om ni är osäker på vår tomtgränsen går - beställ en mätning av lantmäteriet. När vi flyttade in i vårat hus för 9 år sedan var det diskussion om tomtgränsen och vi tog hjälp och fick reda på hur det låg till. Vad säljare säger har inte så stor betydelse, köparen har undersökningsplikt.

Vi visade sedan grannen var tomtgränsen gick och beroende på var häcken stod blev det klara regler vad som gäller.

Kom bara ihåg att en gränstutmärkning kostar en del pengar och inte alltid ger något tillbaka. På en villatomt bör man kunna mäta ut själv med hyfsad noggrannhet och vara värt att göra innan man drar på sig kostnader.

I just det här fallet ser jag inga större fördelar med en utmärkning såvida man inte vill få rätten att få klippa häcken mot grannarna.

-RB- -RB- skrev:
Vi hade ett par grannar tidigare som allt som oftast kom med en massa synpunkter på hur vårt hus eller trädgård såg ut. Jag svarade alltid: "Nej, det tycker jag/vi inte." eller "Nej, det har varit så i så många år nu så det är så det får vara framöver också." Jag gav dem aldrig utrymme att ens få känna ett uns av övertag. Sen pratade jag vidare om andra grejer. De försökte gång på gång, men jag "vann" alltid genom att helt enkelt säga nej på ett vänligt sätt. Jag var aldrig otrevlig och brusade aldrig upp. Efter några år flyttade de och nu har vi bara bra grannar.

Ta nu hand om häcken som ni vill. Svara enkelt nej om det är något ni inte vill och ignorera resten av vad de säger.
Det är en bra metod, som faller in under benämningen "lågaffektivt bemötande", en mycket bra arbetsmetod för den här typen av människor.

• Gilla
Jempa17 och 4 till
  • Laddar…
En liten uppdatering. Har haft mycket annat o göra så har inte lagt så mycket tid på detta. Har varit ute o grejat en del i trädgården samtidigt som de varit ute, men jag har bara ignorerat dom och de har inte sagt något till mig. Däremot så hörde jag att de klagade på något om äpplen så förstod att det ramlat något från vårt träd över till dom. Får försöka beskära trädet så det inte händer i framtiden..

Var även över på deras sida igår o klippte häcken. :D Den verkar ha växt en del sen förra året men inget hängde över till deras tomt eller så. Hittade två äpplen som jag slängde över till oss. Kände mig lite övervakad, var någon som stod vid ett fönster med persiennerna nere (såg händer då fönstret var lite öppet). Haha. :D Men ingen kom ut o skällde på mig eller så, win.

Jag vet redan om min fastighet på lantmäteriet, har en karta med mått o grejer så ska se om jag kan hitta gränsmarkeringar. Har inte lagt någon energi på det ännu. Kan vara bra o veta ändå.

Inser nu att det var ett misstag att inte vara tydlig o säga ifrån, de blev bara mer irriterade och otrevliga och jag blev arg när det blev för mycket.

Kan för övrigt berätta att det där angående katt kom upp första gången vi pratade med dom. Tanten berättade om husdjuren i området, och då sa jag att jag gillar katter (uppväxt med dom) så jag har inga problem med att de är på min tomt. Vi kanske skaffar katt själva i framtiden. "Då måste det vara en honkatt!" sa hon väldigt bestämt. Vill även minnas att tanten sa något om hur länge de bott där och att de "överlevt flera grannar" eller något åt det hållet ganska direkt efter att de presenterat sig.

Förra ägarna nämnde faktiskt dom vid kontraktspåskrivning, dom sa att alla granar är bra men att just dom som vi har problem med "gärna vill ha saker på sitt sätt". :D

Att löv och fallfrukt hamnar på grannens tomt är inte ditt ansvar. Om det blåser lär det hamna där iallafall. Det är en "Hoppsan, det bjuder jag på".

Vad gäller kattdiskussionen är det ju bara att säga "Jaha" och sedan göra som man vill. Generellt sett är kastrerade hanar det bästa. Jag gissar med tanke på det hon sade att deras katt inte är kastrerad, vilket den givetvis bör vara om den går ute.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag gissar med tanke på det hon sade att deras katt inte är kastrerad, vilket den givetvis bör vara om den går ute.
Hon sa att det var för att deras honkatt inte kommer överens med hankatter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.