T tompaah7503 skrev:
Oj, tycker du? Har haft många katter och aldrig mer hankatter (kastrerade ens). De blir så lata av att bli av med kulorna. Ligger i soffa dagarna i ända och väntar på att det ska bli mer mat i skålen. Betydligt bättre drag i honkatter, trots sterilisering. Ute och jagar möss, vilket är det primära syftet med en katt :)
Då har vi olika erfarenheter, men du har kanske kastrerat dem sent? Kastrerar man en fertil hane som är äldre än ett år är det en vanlig effekt. Numera kastrerar man vi 4-6 månaders ålder om inte katten ska gå i avel. I det läget har könet absolut ingen inverkan.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Hon sa att det var för att deras honkatt inte kommer överens med hankatter.
Könet på kastrerade katter spelar ingen roll så länge de är kastrerade tidigt. Okastrerade katter är bra på att bråka. Om det kommer på tal igen kan du ju fråga om deras katt är kastrerad ;-)

elpaco elpaco skrev:
Jag kan ur ett lite mer globalt perspektiv tycka det är skrämmande att en del ägnar mer tid åt bråk om den gemensamma häcken, än att oroa sig över klimatförändringar, att Nordkorea har kärnvapen, att världens mäktigaste nation styrs av en megaloman osv osv. Skall man verkligen behöva en statlig instans för att medla i det tidigare? Skall man uppta domstol med sådant?

Man får väl trösta sig med att de förhoppningsvis utgör undantag ..
Ja, men så är det. Grannens häck är mycket mer intressant än vad allt annat är. :D

Om det sen blir tvist och jurister blandas in blir det ännu värre.

Redigerat:
elpaco elpaco skrev:
Skall man verkligen behöva en statlig instans för att medla i det tidigare? Skall man uppta domstol med sådant?
För 5 - 10 år sedan gick en rätt kul TV-serie som hette Grannfejden.
Första avsnittet hade den mycket aktuella beskrivningen
Välvuxen häck orsaken till långvarigt och infekterat grannbråk i skånska Ramlösa
Sänt den 25 september 2007
https://www.viafree.se/program/reality/grannfejden/sasong-1
https://www.viafree.se/program/reality/grannfejden

Kanske bättre med Aschberg än domstol och advokater :D

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej,

Jag har själv varit i en liknande situation med grannar som ville ta över kontrollen av vår fastighet.

Starta med att ta reda på exakt var tomtgränsen går.

Kolla om det finns kommunala regler för hur höga häckar (eller plank) får vara.

Om hela häcken står på er tomt gör ni precis som ni vill med den.

Som djurägare har man ansvar för sina djur, katter i villaområden är en klassisk konfliktkälla. Var katter håller hus och vad de har för sig har man lite kontroll över (säger en fd ägare till fyra katter).

Som du själv har observerat försöker dina grannar att provocera fram konflikter. Vi gjorde så här att vi aldrig pratade med dem och aldrig lät oss provoceras, fast jag ska erkänna att ibland var det svårt. Speciellt får ni aldrig provoceras till att begå något som bryter mot lagen.

Att vara vänlig mot den här personlighetstypen fungerar inte, de kommer bara att uppfatta er som svaga. Att vara ovänlig fungerar inte heller, de kastar bara bränsle på den brasa som de vill få att flamma upp.

Vidare hade vi ofta en kamera med oss så att de visste att de skulle hamna på foto om de begick brottsliga handlingar. Till exempel en gång när de och deras vuxna barn uppenbart hade planerat att dumpa snö på vår fastighet.

Eftersom det här var på landet hade vi andra grannar i byn som hjälpte oss att sprida ut ett rykte om att vi skulle sätta upp kameraövervakning. Det hjälpte eftersom de inte ville bli ertappade med hemfridsbrott eller stölder (typ av växter och verktyg) som var en del av deras provokationsstrategi.

De brukade också stjäla våra räkningar, så vi gick över till e-faktura och autogiro på allt.

Provar de att anmäla er så ta reda på vad lagstiftningen och eventuella kommunala regler säger. Om någon myndighetsperson tar kontakt med er så fråga efter vilket lagrum klagomålet stödjer sig på.

Till sist, fundera på hur länge ni vill leva med den här situationen. Ni kommer inte att få hjälp av myndigheterna. Några goda vänner till mig var i en liknande situation med en mycket aggressiv granne som gormade och skrek och till och med slängde in stora stenar genom deras källarfönster. Eftersom de hade små barn sålde de och flyttade. Hon är åklagare så hon vet hur stora chanserna är att man ska få hjälp via rättsväsendet.

I vårt fall blev det så att trägen vann. Till slut skaffade sig våra grannar andra fiender att bråka med. Dumt nog valde de att såga ned ett träd hos byns biker och att jävlas med jägarna som hade jakten på den skogen. Efter en liten "konferens" hemma i deras kök, jag förmodar med ryggväst och jaktgevär så var det inte lika kul längre.

Lycka till, det är inte lätt att ha personlighetsstörda grannar, jag vet alldeles för mycket om det.

• Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Man behöver varken vara snäll eller elak, bara förklara att jag sköter mitt på min tomt och det har ni inte med att göra. Sedan total ignorans.
Håller helt med!
Det är svår tatt veta riktigt vad som är vad när vi bara har fått ena sidan av "tvisten". Kanske grannen inte alls är medveten om att han låter sur? Kanske grannen bara har en rak och tuff jargong även mot vänner? Kanske tycker grannen att de bara är sociala när de pratar om namn på barn osv. Kanske är du TS lite för känslig? Sluta bara bry dig om vad andra tycker och låt häcken och ogräset växa ;)

A
A Andreasa2 skrev:
Det är inte fel att tänka så, jag kan inte bevisa. Det enda jag har som bevis är sms från tidigare ägare som säger hur de är. Får börja spela in vad som sägs. :D Är det lagligt o spela in konversationer? Man kan alltid ljuga på internet, sen får var o en bestämma vad man tror är sant. ...
Fast varför är det så viktigt för dig att "bevisa" för oss att dina grannar är si eller så? Varför bryr du dig så mycket om vad andra tycker? Strunta i dem bara. Strunta i att försöka vara "kompis" med dem. Strunta i vad de tycker om barnnamn mm. Ignorera dem bara. Det kan finnas tusentals skäl till varför de är lite griniga men det är inget du behöver bry dig om. Ta reda på vad som gäller för häcken bara ;)

Martin_B
MissMuffet skrev:
Fast varför är det så viktigt för dig att "bevisa" för oss att dina grannar är si eller så?
Förmodligen för att de har blivit utsatta för passiv aggressivitet, bland annat, av deras granne? Och eftersom grannen är så jävlig och har ett så sjukt beteende, så börjar TS snart undra om det är fel på de själva och måste snart få bekräftat att så inte är fallet? Dvs. de vill ha lite medhåll från andra?
Bara en gissning :)

MissMuffet skrev:
Varför bryr du dig så mycket om vad andra tycker?
Jag tror de flesta bryr sig om deras grannar är "jävlarna själva" och de får den behandling som TS fått. Den här grannen, enl. vad jag har förstått från TS beskrivning, skulle nästan platsa i programmet Grannfejden :D

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Har inte denna TRÅD ballat ut helt. vad hjälper denna diskussion mellan olika grannhatare o hur man kan "typ" lösa eventuella problem på nåt konstigt sätt …
//G
oerana

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
Martin_B Martin_B skrev:
Förmodligen för att de har blivit utsatta för passiv aggressivitet, bland annat, av deras granne? Och eftersom grannen är så jävlig och har ett så sjukt beteende, så börjar TS snart undra om det är fel på de själva och måste snart få bekräftat att så inte är fallet? Dvs. de vill ha lite medhåll från andra?
Bara en gissning :)

Jag tror de flesta bryr sig om deras grannar är "jävlarna själva" och de får den behandling som TS fått. Den här grannen, enl. vad jag har förstått från TS beskrivning, skulle nästan platsa i programmet Grannfejden :D
Jag tror inte "hata grannen" är en lösning på den här konflikten. Paranoia och elakheter kan många gånger vara början på en demenssjukdom hos äldre. Jag menar inte att TS ska ta en massa skit bara för det utan försöker bara uppmuntra TS att bry sig om rätt saker samt att ta reda på sina juridiska rättigheter och skyldigheter.

ex Om grannen säger åt dig att klippa häcken och du faktiskt gör det trots att du inte har någon skyldighet att göra det så kan du sen inte gå runt och vara sur på grannen för att hen fick dig att klippa din häck. Du har ett eget val.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L
Jag har själv haft lite problem med en granne, men nu har det löst sig. Har därför kollat lite vad som gäller.
Tydligen är det så här: Regler kring staket, häckar och gränser bestäms av den kommun du bor i. De kan olika formella regler. Och i praktiken hur de tolkar dem.

1. Vårda dina stolpar väl. Finns det inga, betala för att få nya uppsatta. Detta är A och O när man har sådana grannar.
2. Man kan ha gränser på två sätt. Tillsammans med grannen eller på sin egna sida.
Om häcken är på din sida av gränsen är den din, och du ska vårda den.
Om den precis på mitten av gränsen så är den gemensam. Då måste ni komma överens. Spela in eller på papper är det som gäller.
3. Du kan inte göra som du vill varken med häck eller nytt staket eller liknande.
I vår kommun så finns det regler över hur tätt och högt ett staket får vara.
Om du bygger för tätt, så blir det ett "plank". Det får inte vara högt.
Samma sak med häcken. Den får oftast vara högst och tätast. Men det finns gränser även där.
Så inga väggar av tuja, skulle jag säg. Det kan kommunen säga nej till.

En normal häck i normal höjd är det bästa. Du kan göra.

• Gilla
jenhul
  • Laddar…
Kan kommunen verkligen bestämma hur höga tujaträd jag får ha inne på min tomt?

Claes Sörmland
K kindvall skrev:
Nej inte generellt. Om dina tujaträd orsakar risk för olycksfall eller utgör en olägenhet för trafiken så åligger det dig att åtgärda det. Gör du inte det så kan kommunen låta beskära dem på din bekostnad.

Kolla in PBL 8 kap 15 §: "En tomt ska hållas i vårdat skick och skötas så att risken för olycksfall begränsas och betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer."

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det finns enstaka fall där man tvingats kapa allt för höga häckar, men det hör verkligen till undantagen. Normalt sett får de faktiskt bli hur höga som helst så länge de inte riskerar att ramla.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.