100 754 läst · 226 svar
101k läst
226 svar
Mycket besvärlig granne
De regler @Demmpa hänvisar till berör häckar som påverkar trafiken. Dvs häckar ut mot gatan.Anna_H skrev:
Häck mot en granntomt får växa hur hög du vill, så länge du inte orsakar avsevärd olägenhet för någon annan.
Vad det innebär är en tolkningsfråga. Om du exempelvis har en granne med väldigt liten tomt och din tuja-häck innebär att den grannen inte får någon sol alls kan det säkert tolkas så. Om grannen får en mindre del av sin tomt skuggad är det något denne får leva med.
Barr, löv etc är inte någon avsevärd oangelägenhet.
Håller med,snarare tvärt om skulle jag säga. En vild häck i tomtgräns på 2-3 meter har aldrig varit några problem.Claes Sörmland skrev:
Jag har på nära håll bevittnat hur en granne till en nära släkting anmälde häcken (som min släkting planterat 20-30cm in på sin sida) som klipptes varje år men den var lätt 3-4 meter hög.
Kommunen tyckte i princip att han kunde dra åt helvete.
Det var 20-25 års konflikt som handlade om mycket mer än bara häcken. Det var dom senare åren mycket lugnare men den jävla häcken användes som påtryckningsmedel i vissa förhandlingar och med tanke på läget då var det mycket bekvämt att ha sin egna lilla ringmur mot grannen, kunde varken se varandra eller blänga på varann.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 305 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 305 inlägg
Visst finns det lagar som reglerar vad kommunen kan och inte kan lägga sig i gällande fastigheter och byggnader. Vanligen är det PBL. T ex regleras ändring av färg på byggnad av PBL 9 kap 2 §.L Lolight skrev:
Självklart finns det lagar och regler kring detta. En av dem är PBL, som bl.a. reglerar det där med fasadfärger (via bygglov och detaljplaner). Växtlighet är inte reglerat annat än att fastigheten ska vara vårdad samt antagligen via Lagen om skydd mot olyckor.
Du får väldigt gärna hänvisa till rättsfall där kommunen kunnat gå in och såga ner växtlighet av normal karaktär på någons fastighet. Rättsfall måste finnas eftersom alla kommunala beslut är myndighetsutövning och kan således överklagas.
Det skrämmer mig om du sitter i någon form av beslutsfattande position utan att veta vad du har för lagstöd för besluten du fattar.
Du får väldigt gärna hänvisa till rättsfall där kommunen kunnat gå in och såga ner växtlighet av normal karaktär på någons fastighet. Rättsfall måste finnas eftersom alla kommunala beslut är myndighetsutövning och kan således överklagas.
Det skrämmer mig om du sitter i någon form av beslutsfattande position utan att veta vad du har för lagstöd för besluten du fattar.
Alla kommunala beslut går att överpröva.L Lolight skrev:
Detta sker i förvaltningsrätten eller länsstyrelsen eller annan instans, beroende på ärende.
Kommunen bestämmer själva över hur ett staket kan vara utformat avseende höjd osv. Det bestäms inte på riksplanet.tommib skrev:
Kommunen bestämmer själva om de anser att du är på tvären och börjar jävlas med dina grannar och bygger höga häckar. Det kommer då gå under "ovårdad tomt".
Svårare än så är det inte. Sitt bara inte och tro att du kan börja jävlas med grannar och har lagen på din sida. Det kommer du inte ha.
Nu var det inte normal karaktär jag pratade om här. Utan din möjlighet att montera en vägg av höga tujor bara för att du vill. Om din granne tar det till rättssak kommer du högst troligt förlora.
Det är det jag vet. Och kommunen vinner alltid vid en tvist med en fastighetsägare.
Nej, det bestäms vare sig utav kommuner eller utav "riksplanet".L Lolight skrev:
Det bestäms utav lagar (som kommuner gör sitt bästa, eller sämsta, för att tolka).
Och vid tvist och överklagande avgörs det av rätten, inte av kommunen.
Redigerat av moderator:
Peka på den lag där det bestäms maxhöjden på ett plank. Och som kommunen måste rätta sig efter.Mikael_L skrev:
Jag undra hur du läser, om du har läst att jag påstått att kommunen avgör vid tvist.
Många påståenden, så få rättsfall för att backa upp det.L Lolight skrev:Kommunen bestämmer själva över hur ett staket kan vara utformat avseende höjd osv. Det bestäms inte på riksplanet.
Kommunen bestämmer själva om de anser att du är på tvären och börjar jävlas med dina grannar och bygger höga häckar. Det kommer då gå under "ovårdad tomt".
Svårare än så är det inte. Sitt bara inte och tro att du kan börja jävlas med grannar och har lagen på din sida. Det kommer du inte ha.
Nu var det inte normal karaktär jag pratade om här. Utan din möjlighet att montera en vägg av höga tujor bara för att du vill. Om din granne tar det till rättssak kommer du högst troligt förlora.
Det är det jag vet. Och kommunen vinner alltid vid en tvist med en fastighetsägare.
Om du tvärsäkert påstår att kommunen alltid vinner måste du rimligen ha bra koll på prejudicerande domar i högsta förvaltningsdomstolen.
Kommunerna har mycket makt ja, men all den makten måste utgå från lag. Självklart finns visst utrymme för godtycke, speciellt vad gäller subjektiva frågor som estetik vid bygglovsprocesser, men det är fortfarande möjligt att överpröva kommunens beslut.
Såklart kan kommunen sätta gränser för vad som är staket och när det blir plank. Sen ska alla följa reglerna. Det är inte samma sak som att en tjänsteman bara kan sätta reglerna i efterhandL Lolight skrev:
Åh, tvärtom. Kommunerna blir uppsträckta av högre liggande rätt med jämna mellanrum. Det ges ett utmärkt exempel på det ovan (det gula huset, vilket är det jag tror att du också refererade till när du sa att kommunen hade tvingat någon att måla om fasaden). Faktum är att hela processen gällande bygglov fungerar så att kommunen fattar ett beslut som sedan kan överklagas.L Lolight skrev:
Nä, kommunen gör inte lagen.L Lolight skrev:
Kommunen utfärdar föreskrifter med stöd av lagen.
En jävla skillnad.
Den dag du förstått det har du gjort ett stort framsteg.
Visst har komunerna viss flexibilitet när det gäller att definiera tex staket. Men de kan definitivt inte göra som de vill. Det skulle inte hålla vid ett överklagande. Kommunernas beslut kan som flera skrivt alltid överklagas.