Anna_H Anna_H skrev:
Det finns enstaka fall där man tvingats kapa allt för höga häckar, men det hör verkligen till undantagen. Normalt sett får de faktiskt bli hur höga som helst så länge de inte riskerar att ramla.
De regler @Demmpa hänvisar till berör häckar som påverkar trafiken. Dvs häckar ut mot gatan.
Häck mot en granntomt får växa hur hög du vill, så länge du inte orsakar avsevärd olägenhet för någon annan.
Vad det innebär är en tolkningsfråga. Om du exempelvis har en granne med väldigt liten tomt och din tuja-häck innebär att den grannen inte får någon sol alls kan det säkert tolkas så. Om grannen får en mindre del av sin tomt skuggad är det något denne får leva med.
Barr, löv etc är inte någon avsevärd oangelägenhet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har aldrig hört talas om ett sådant fall. Vilket fall, vilken kommun? Berätta mer!
Håller med,snarare tvärt om skulle jag säga. En vild häck i tomtgräns på 2-3 meter har aldrig varit några problem.

Jag har på nära håll bevittnat hur en granne till en nära släkting anmälde häcken (som min släkting planterat 20-30cm in på sin sida) som klipptes varje år men den var lätt 3-4 meter hög.

Kommunen tyckte i princip att han kunde dra åt helvete.

Det var 20-25 års konflikt som handlade om mycket mer än bara häcken. Det var dom senare åren mycket lugnare men den jävla häcken användes som påtryckningsmedel i vissa förhandlingar och med tanke på läget då var det mycket bekvämt att ha sin egna lilla ringmur mot grannen, kunde varken se varandra eller blänga på varann.

harry73
Nästan alla beslut kommunen gör går att överklaga. Så kommunen bestämmer bara sålänge beslutet har lagligt stöd.

Claes Sörmland
L Lolight skrev:
Det finns inga regler eller lagar som reglerar sådant här.

[...]

Det var ett fall där kommunen bestämde att färgen personen målat huset i var fel. Och han fick böter tills han ändrat färg på huset.
Visst finns det lagar som reglerar vad kommunen kan och inte kan lägga sig i gällande fastigheter och byggnader. Vanligen är det PBL. T ex regleras ändring av färg på byggnad av PBL 9 kap 2 §.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Självklart finns det lagar och regler kring detta. En av dem är PBL, som bl.a. reglerar det där med fasadfärger (via bygglov och detaljplaner). Växtlighet är inte reglerat annat än att fastigheten ska vara vårdad samt antagligen via Lagen om skydd mot olyckor.

Du får väldigt gärna hänvisa till rättsfall där kommunen kunnat gå in och såga ner växtlighet av normal karaktär på någons fastighet. Rättsfall måste finnas eftersom alla kommunala beslut är myndighetsutövning och kan således överklagas.

Det skrämmer mig om du sitter i någon form av beslutsfattande position utan att veta vad du har för lagstöd för besluten du fattar.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Lolight skrev:
Ser du inte att du själv förklara hur det funkar? Hur funkar det då? Jo, kommunen bestämmer helt hur de ser på saker.
Men tro inte att DU har några rättigheter som du kan komma dragande med.
Allt är alltid på kommunen och hur de vill ha det.
Alla kommunala beslut går att överpröva.
Detta sker i förvaltningsrätten eller länsstyrelsen eller annan instans, beroende på ärende.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L
tommib tommib skrev:
Självklart finns det lagar och regler kring detta. En av dem är PBL, som bl.a. reglerar det där med fasadfärger (via bygglov och detaljplaner). Växtlighet är inte reglerat annat än att fastigheten ska vara vårdad samt antagligen via Lagen om skydd mot olyckor.
Kommunen bestämmer själva över hur ett staket kan vara utformat avseende höjd osv. Det bestäms inte på riksplanet.
Kommunen bestämmer själva om de anser att du är på tvären och börjar jävlas med dina grannar och bygger höga häckar. Det kommer då gå under "ovårdad tomt".
Svårare än så är det inte. Sitt bara inte och tro att du kan börja jävlas med grannar och har lagen på din sida. Det kommer du inte ha.
Du får väldigt gärna hänvisa till rättsfall där kommunen kunnat gå in och såga ner växtlighet av normal karaktär på någons fastighet. Rättsfall måste finnas eftersom alla kommunala beslut är myndighetsutövning och kan således överklagas.
Nu var det inte normal karaktär jag pratade om här. Utan din möjlighet att montera en vägg av höga tujor bara för att du vill. Om din granne tar det till rättssak kommer du högst troligt förlora.
Det skrämmer mig om du sitter i någon form av beslutsfattande position utan att veta vad du har för lagstöd för besluten du fattar.
Det är det jag vet. Och kommunen vinner alltid vid en tvist med en fastighetsägare.

L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla kommunala beslut går att överpröva.
Detta sker i förvaltningsrätten eller länsstyrelsen eller annan instans, beroende på ärende.
Absolut. Dina möjligheter att vinna över kommunen blir dock högst begränsade om det du gjort har blivit ett problem för grannar eller området.

Mikael_L
L Lolight skrev:
Kommunen bestämmer själva över hur ett staket kan vara utformat avseende höjd osv. Det bestäms inte på riksplanet.
Nej, det bestäms vare sig utav kommuner eller utav "riksplanet".
Det bestäms utav lagar (som kommuner gör sitt bästa, eller sämsta, för att tolka).
Och vid tvist och överklagande avgörs det av rätten, inte av kommunen.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det bestäms vare sig utav kommuner eller utav "riksplanet".
Det bestäms utav lagar (som kommuner gör sitt bästa, eller sämsta, för att tolka).
Och vid tvist och överklagande avgörs det av rätten, inte av kommunen.

Jag blir också ganska skrämd utav dig. (Ja det har jag faktiskt varit länge).
Peka på den lag där det bestäms maxhöjden på ett plank. Och som kommunen måste rätta sig efter.

Jag undra hur du läser, om du har läst att jag påstått att kommunen avgör vid tvist.

tommib
L Lolight skrev:
Kommunen bestämmer själva om de anser att du är på tvären och börjar jävlas med dina grannar och bygger höga häckar. Det kommer då gå under "ovårdad tomt".
Svårare än så är det inte. Sitt bara inte och tro att du kan börja jävlas med grannar och har lagen på din sida. Det kommer du inte ha.

Nu var det inte normal karaktär jag pratade om här. Utan din möjlighet att montera en vägg av höga tujor bara för att du vill. Om din granne tar det till rättssak kommer du högst troligt förlora.
Det är det jag vet. Och kommunen vinner alltid vid en tvist med en fastighetsägare.
Många påståenden, så få rättsfall för att backa upp det.
Om du tvärsäkert påstår att kommunen alltid vinner måste du rimligen ha bra koll på prejudicerande domar i högsta förvaltningsdomstolen.

Kommunerna har mycket makt ja, men all den makten måste utgå från lag. Självklart finns visst utrymme för godtycke, speciellt vad gäller subjektiva frågor som estetik vid bygglovsprocesser, men det är fortfarande möjligt att överpröva kommunens beslut.

harry73
L Lolight skrev:
rotts att jag vet att det är kommunen som bestämmer över detaljerna på hur man får utforma ett staket.
Såklart kan kommunen sätta gränser för vad som är staket och när det blir plank. Sen ska alla följa reglerna. Det är inte samma sak som att en tjänsteman bara kan sätta reglerna i efterhand

tommib
L Lolight skrev:
Så kommer den kommunen aldrig förlora i någon rätt, om de inte själva har brutit mot sina egna regler.
Åh, tvärtom. Kommunerna blir uppsträckta av högre liggande rätt med jämna mellanrum. Det ges ett utmärkt exempel på det ovan (det gula huset, vilket är det jag tror att du också refererade till när du sa att kommunen hade tvingat någon att måla om fasaden). Faktum är att hela processen gällande bygglov fungerar så att kommunen fattar ett beslut som sedan kan överklagas.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
L Lolight skrev:
Vet inte hur jag ska svara dig. Vad vänder du dig emot specifikt som jag har skrivit? De du skriver här, både stämmer och inte. Jag har redan förklarat reglerna. Kommunen bestämmer, kommunen gör lagen som bestämmer över ditt staket.
Nä, kommunen gör inte lagen.
Kommunen utfärdar föreskrifter med stöd av lagen.
En jävla skillnad.
Den dag du förstått det har du gjort ett stort framsteg.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Visst har komunerna viss flexibilitet när det gäller att definiera tex staket. Men de kan definitivt inte göra som de vill. Det skulle inte hålla vid ett överklagande. Kommunernas beslut kan som flera skrivt alltid överklagas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.