Cheesen Cheesen skrev:
Det gäller för alla dina djur. Får, kor, hästar, och så vidare.
Strikt ansvar gäller ej för alla djur eller i alla situationer, utan det krävs normalt oaktsamhet för att skadeståndsansvar ska kunna uppkomma. Strikt ansvar gäller för hundägare, men såvitt jag vet inte för kattägare. Däremot finns det specifik lagstiftning för tillsyn av hundar och katter.

https://www.minilex.se/a/djurägares-ansvar
https://lawline.se/answers/har-kattagare-ett-strikt-skadestandsansvar
https://lagen.nu/2007:1150

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Hur skulle man annonsera?
"Tycker du att alla andra är dumma i huvudet?"

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Försök säga till gubben när han skäller: "Har du fått stryk av kärringen idag?"
Försök säga till tanten när hon skäller: "Har gubben varit dum mot dig idag?"

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
harry73
E eklov skrev:
Försök säga till gubben när han skäller: "Har du fått stryk av kärringen idag?"
Försök säga till tanten när hon skäller: "Har gubben varit dum mot dig idag?"
Och där fick du ditt biljett till ett nytt bostadsområde :p

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
För att lösa TS problem flyttar man ut på landet där närmsta granne befinner sig flera hundra meter ifrån.
TS problem är en av anledningarna till att jag bor på landet utan grannar.

Har inga synliga grannar. Har inga sådana här problem. Det är oslagbart att ha skogen för sig själv utan en massa otrevligt folk alldeles inpå huset.:D

• Gilla
Lise-Lotte1 och 1 till
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Vem ska skickas dit? Risken finns att vi vill skicka dig tillsammans med @fsn och @Rickard Ohlin :p
Kanske någon vill även skicka ditt mig?
Nej, jag har inget där att göra. Bråkar inte men nån som är vid sina sinnes och uppför sig normalt även om man kanske inte är helt överens. Man märker ganska fort om det finns utrymme att ta en diskussion framåt eller om man skall skratta åt dom eller be dom dra åt helvete.

Har fö bra relationer med alla mina grannar utom en. Den grannen har jag undvikit och endast hotat med lite vedergällning (lång historia men inte så allvarligt som det låter) om dom inte lugnar ner sig. Ena parten där är nog också psykopat och har bråkat som fan med alla andra grannar.

Man jag är ganska direkt, suger nån får dom veta det. Jag står inte och flinar nervöst och tar skit, det vet alla som känner mig.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
O
galento galento skrev:
Fråga lantmäteri och kommun om de kan ha kartor över
tomterna och du kan få kopior.
Har man BankID är det möjligt att själv logga in på Lantmäteriets tjänst "Min fastighet". Där finns samtliga handlingar för fastigheten tillgängliga. Jag har t.ex. tillgång till inlästa handskrivna handlingar från när tomten tillkom 1913 och fram till dags datum.

• Gilla
yoaqim och 7 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Blir nog rätt långt det här men behöver ventilera. :)

Flyttade in i hus för drygt ett år sedan, har tyvärr en mycket besvärlig granne på ena kortsidan.. ett äldre par. Dom klagar på lite allt möjligt, hur vi sköter vår trädgård m.m. Vår häck är för hög, vi har inte rensat ogräs längsmed vägkanten (har kört med trimmer men det kommer såklart tillbaka och har inte orkat ta tag i det ännu), vi glömde ta in soptunnan en dag och fick klagomål dagen efter tömning. Dessutom har vi fått veta att om vi skaffar katt måste det vara honkatt för att deras katt gillar inte hankatter och de har kritiserat namnet som vi gav till vår nyfödda dotter.

De är väldigt hårda och otrevliga i sin kommunikation, det finns inget utrymme för förhandling utan vi ska göra som de säger. Har hela tiden varit trevlig tillbaka och inte tagit dom på så stort allvar.

I våras kom de och påstod att häcken + en liten bit gräsmatta (med ogräs som jag skulle rensa) är vår tomt och att gränsen går vid ett sånt nätstaket som de har. Blev lite paff då jag trodde häcken var delad eftersom de beordrat oss både när och hur häcken ska klippas tidigare. Dessutom klippte de "sin" sida förra året. Jag sa bara okej, jag ska fundera på saken ang ogräset.

Klippte häcken igen för ett tag sedan, gjorde samma sak som förra året o klippte vår sida. Tänkte att förhoppningsvis klipper de sin igen eftersom vi inte sagt något annat. Kanske var dumt men vill helst undvika o prata med dom.

Igår kom damen o klagade över att jag inte klippt häcken på deras sida, när jag sa att ni tog ju den sidan förra året så fick jag svaret. "Nej, vi fixade vårt staket och klippte häcken för att kunna göra det". Jaha, men det hade jag ju ingen aning om. "Det är din häck, gränsen går här, ni måste så här". Hon fortsatte vara otrevlig fast jag sa att vi skullle fixa det. Då fick jag nog och röt ifrån.

Idag kände jag att jag ville försöka prata med dom igen, har alltid uppfattat gubben som någorlunda vettig. Ack så fel jag hade, jag var vänlig, motiverade varför jag var tveksam över gränsen och häcken (fått annan info från tidigare ägare), men jag går med på att gränsen är vid staketet och vi klipper häcken. Ändå var han arg på mig för att "Det är en självklarhet att gränsen går vid staketet". "Du lever inte i verkligheten". Gång på gång sa jag, men jag går ju med på att gränsen är där nu och jag klipper häcken på båda sidor, vi är ju överens. Jag vill bara att vi ska vara vänliga mot varandra, men han vägrade att försonas. Anklagade mig för att tjata om gränsen fast att det var han som inte kunde sluta upprepa hur dum jag var som inte förstod att staketet var gränsen, när jag frågade varför han fortfarande var arg.

Det slutade med att han sa "Fixa din jävla häck, den ser förjävlig ut" och gick. Var smått chockad efteråt, jag gjorde allt för att försöka försonas o han vägrade? Fattar ingenting. Efter lite research har jag fått veta att de har bråkat med i princip alla grannar, de andra ignorerar bara. Så jag kommer göra detsamma så gott det går.

Problemet är bara att häcken är låg mot dom, så de ser rakt in i vår tomt och vår uteplats där vi oftast håller till. Eftersom häcken i sig är ett osäkert kort (kan inte säga säkert vems den är), så tänker jag att jag måste komma med någon annan lösning för o slippa se dom. Någon som har förslag? Staket + en till häck framför den befintliga? :) Det kan de väl inte säga något om?
Tycker uppriktigt synd om dig. Det går inte att vinna. Min bror hade samma sits och försökte kämpa ner dom men det bet inte.. Inte ens hot och handgripligheter funkade.
Låt häcken växa uppåt och klipp den på sidorna och totalignorera dom. Behandla dom som luft. Säg"tyckte jag hörde nåt"när dom öppnar munnen och gå därifrån...
Önskar dig lycka till med idioterna .

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Q
Berätta att du inte vill ha någon kontakt med dem. Fortsätter de så kan du anmäla dem för trakaserier, troligen gör polisen inget. Men de får kanske en tankeställare om de får en sådan anmälare.

• Gilla
sralismazgalis och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte fatta hur en sån här tråd kan bli 8 sidor lång och kommer förmodligen bli ännu längre

Finns ju bara en lösning be grannen fara åt helvete och bry sig om vad som händer på hans egen gård och inget annat.

Varför försöka smöra eller vara inställsam mot totala idioter

• Gilla
Manhunter och 3 till
  • Laddar…
Klargör var gränsen går och försök deeskalera konflikten.

Klargöra var tomtgränsen går kan oftast kommunen göra för en billig peng. Då kommer de och markerar gränsen med samma precision som lantmäteriet skulle ha gjort. Utmärkningen är inte juridisk bindande men ger i praktiken koll på var gränsen går.

Deeskalera konflikten brukar man kunna göra genom att förklara sin vilja att ha en god grannsämja. Det kan inte ens den suraste jäkel vara emot. Sedan får man komma överens om vilka spelregler som ska gälla. Exempelvis att man alltid anstränger sig för att vara vänlig, inte skrika och svära åt varandra, inte kritisera saker som man inte har att göra med (namn på barn, val av bil, etc) och fråga vänligt om det är någon form av anpassning man vill att grannen ska göra (exempelvis höjd på häck, val av kön på katt, osv).

Kanske kan man gå med på vissa saker? Eller förhandla till sig något i utbyte. Exempelvis att ni skaffar katt av önskat kön och att ni tar hand om varandras katter när någon är borta.

Säg också något snällt om grannens katt och berätta gärna hur mycket ni tycker om katter. Sånt kan bryta massor av is.

Det finns bara fördelar med att deeskalera konflikten. Motsatsen - eskalerad konflikt - kan i värsta fall utvecklats till riktiga grannfejder med okynnesanmälningar till kommun och länsstyrelse, hot, övervakning, sabotage och i värsta fall våldsanvändning.

Att deeskalera betyder inte att man ska vara eftergivlig och ta en massa skit, utan att lyssna, stå på sig och göra positiva tolkningar.

• Gilla
jonko och 7 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Har man BankID är det möjligt att själv logga in på Lantmäteriets tjänst "Min fastighet". Där finns samtliga handlingar för fastigheten tillgängliga. Jag har t.ex. tillgång till inlästa handskrivna handlingar från när tomten tillkom 1913 och fram till dags datum.
En fantastisk sida! Kollade just på min egen fastighet och precis allt var med till o med gamla kartor från 1800- talet, när tomten skapades 1951, byggdes 1961 till vårt senaste inteckning av banken.
Alla mått, mätpunkter om det är rör nedslagna eller gjutna betongplintar med rör i, upplösning 1cm.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Jag hade försökt få ett intyg utav grannen på att häcken är din. Sen bara låtit den växa utta helwätä.
Gärna nästa gång ni har ett samtal , fäll ut din tumstock och mät gubben samtidigt

Detbehövs väl inte. Lita på gubben. Häcken är din och gränsen går i staketet. Gör vad du vill med häcken. Klipp eller låt bli.

• Gilla
Flamman
  • Laddar…
Vi hade en liknande situation i vårt bostadsområde: en granne (äldre hon) trakasserade en något yngre (han), allt var fel på hans tomt men värst var hans björk som skräpade ner på hennes tomt. Björken stod långt in på hans tomt och inga grenar sträckte sig in.... efter en tid fick han nog och förklarade " du är en sanitär olägenhet! Den dagen du dör tar jag ner björken" vips var tanten from som ett lamm och dagen hon dog togs björken ned och det dracks snaps!

För arr hantera dyl människor se någon av Morgan allings föreläsningar om "hur man hanterar besvärliga människor" och läs boken "omgiven av idioter".

• Gilla
Eazy1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.