KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Detta låter intressant i kvadrat, vad i hela humhum hade grannen med det att göra!
Vad gav ni dottern för namn?

Min gissning är att TS namngav dottern "Jävlagranngubbe"... så de kan ropa "Jävlagranngubbe, gå in med dig!" utan problem.
 
  • Gilla
jocke31 och 20 till
  • Laddar…
Om häcken står på er tomt och är er så ska dom fullständigt skita i hur ni sköter den eller hur hög den är, den är er och står på er mark. Kolla upp det först bara, för om staketet är deras och står på gränsen så står det fel. Dom ska kunna underhålla staketet på sin egen mark utan att behöva gå in på er tomt. I övrigt, be dem fara och flyga, känns inte som att ni har nån direkt grannsämja att vårda i vilket fall. Som det föreslogs i tidigare svar: Låt häcken växa så ni slipper se dem. Annars kan ni be dem köra upp sina åsikter i häcken..
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Ja vi alla har ju alla en liten djävul i oss som gärna väcks och vill ge igen på en gång.
Tyvärr så resulterar han oftast bara i kortfristiga glädjeyttringar men kan man stå emot och bara vara artig så ska du se att den enda sanna glädjen kommer, Skadeglädjen när granen åker dit ordentligt.

Angående gränsmarkeringarna så begär ut områdets fastighetskartor ifrån kommun eller lantmäteriet. Då kan du fråga andra grannar om deras gränmarkeringar och jämföra med kartan. Särskilt lätt är det om grannens kända markeringar sitter i rät linje med dina okända. Då är det ju bara att ställa sig där och se vart linjen borde gå.
 
  • Gilla
WilleR och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det bara är jag som ser det roliga i att hälften av er som svarar här med "goda råd" är ju just den där idioten på andra sidan staketet som går bärsärk över en skitsak och hoppar över den förnuftiga dialogen. Och, detta beteende motiveras alltid med att "ingen jävel ska tala om för mig vad jag ska göra" och "sådana idioter förstår bara ett språk".

Hysteriskt roligt faktiskt, men också lite tragiskt eftersom det inte bara över staketet som den förnuftigt sansade och faktabaserade dialogen saknas, utan även i resten av samhället.
 
  • Gilla
Klätterapan och 42 till
  • Laddar…
Ovårdad tomt ska det ganska mycket till, typ skrotupplag.

Ibland undrar jag om inte sådana där grannar borde gå att ta upp som ett dolt fel på fastigheten :rofl:
 
  • Gilla
yoaqim och 9 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte om det bara är jag som ser det roliga i att hälften av er som svarar här med "goda råd" är ju just den där idioten på andra sidan staketet som går bärsärk över en skitsak och hoppar över den förnuftiga dialogen. Och, detta beteende motiveras alltid med att "ingen jävel ska tala om för mig vad jag ska göra" och "sådana idioter förstår bara ett språk".

Hysteriskt roligt faktiskt, men också lite tragiskt eftersom det inte bara över staketet som den förnuftigt sansade och faktabaserade dialogen saknas, utan även i resten av samhället.
Klockrent
 
  • Gilla
yoaqim och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Låter ruskigt om det stämmer.

Jag rekommenderar att:
A) leta rätt på era två tomtpinnar som definierar gränsen längs sträckan och sedan
B) spänna ett murarsnöre mellan punkterna (över häcken ifall det behövs) för att få en garanterad position av gränsen och
C) Om häcken är på er sida hade jag grävt upp den befintliga häcken och planterat (1 meter in på er sida) redan nu så höga smaragdthujor ni har råd med alternativt
C-1) om häcken står i tomtgräns hade jag klippt bort all häck på er sida och sedan satt upp tätt nätstaket (tänk beständigt insyningskydd av plast) samt på er sida planterat smaragdthujor (enligt C ovan).

Det är ingen ide att ni lägger energi på förhandlingar eller på några saker som kräver bygglov. Växter är inte bygglovspliktiga och ni kan med glädje se grannarna försvinna varje år plantorna växer.

PS jag hade spenderat extra pengar på extra höga thujor för att täcka siktfältet från dem till er uteplats så ni snarast kan sitta ute i lugn och ro.
 
oobum oobum skrev:
"Lag om vårdad tomt" handlar om att du inte får ha skrotupplag, uppställningsplats för maskiner/containers osv på tomten. En oklippt gräsmatta går inte som ovårdad tomt.
Praxis verkar vara olika. Jag hade en sommarstiga i Mariestad och där hotade kommunen med vite om man inte klippte gräsmattan minst varannan vecka.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
  • F fsn skrev:
    Ähh, grannen kan tycka vad han vill. Hänger det över på deras tomt får dom klippa det. Dom kan inte kräva att du klipper.

Om TS inte ansvarar för grenar som hänger in över grannens tomt och det är helt upp till grannen att sköta det själv, har grannen även rätt att lösa problemet med Roundup om dom bara sprutar på sin sida?
 
Nej, du har rätt att beskära gren och rot om det kan ske utan att växten tar skada.
 
Nej, de får inte lösa det på ett sätt som skadar växten. Men oavsett hur jävliga grannarna är ska man inte jävlas tillbaka. Det vinner man inget på.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Oj glömde visst nämna att det fanns ett stort mått ironi i mitt inlägg för att påvisa orimligheten i tidigare inlägg.
 
Jag har liknande grannar men kanske inte lika illa. Vi är ovänner sedan de fick ett frispel över att jag rökte. Detta kom från ingen stans. Ingen frågan om jag kunde vara snäll att röka där jag inte störde dem utan bara rakt av kalla mig för idiot. De har nog grälat på alla som har närgränsande tomter. Jag har kommit fram till att de är psykopater Min lösning på det hela är att totalt hantera dem som luft. Jag svarar de helt enkelt alls om de säger nått och det har funkat i flera år nu. De säger inget och jag säger inget. Jag kom fram till den här lösningen eftersom det inte finns något bot mot psykopati.
 
  • Gilla
Johanna wicksell och 3 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Hitta.se säger att häcken står på gränsen, har kollat på det innan och därför var jag tveksam över grannens påstående, men det kanske inte går o lita på då. Som sagt han kan säkert ha rätt. Ingen aning.
Om ni tar dit lantmätare så kommer ni och grannen att dela på kostnaden. Kan bli en intressant diskussion när dom får sin del av räkningen :) Kanske kan användas som ett hot om dom inte slutar vara otrevliga?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Blir nog rätt långt det här men behöver ventilera. :)

Flyttade in i hus för drygt ett år sedan, har tyvärr en mycket besvärlig granne på ena kortsidan.. ett äldre par. Dom klagar på lite allt möjligt, hur vi sköter vår trädgård m.m. Vår häck är för hög, vi har inte rensat ogräs längsmed vägkanten (har kört med trimmer men det kommer såklart tillbaka och har inte orkat ta tag i det ännu), vi glömde ta in soptunnan en dag och fick klagomål dagen efter tömning. Dessutom har vi fått veta att om vi skaffar katt måste det vara honkatt för att deras katt gillar inte hankatter och de har kritiserat namnet som vi gav till vår nyfödda dotter.

De är väldigt hårda och otrevliga i sin kommunikation, det finns inget utrymme för förhandling utan vi ska göra som de säger. Har hela tiden varit trevlig tillbaka och inte tagit dom på så stort allvar.

I våras kom de och påstod att häcken + en liten bit gräsmatta (med ogräs som jag skulle rensa) är vår tomt och att gränsen går vid ett sånt nätstaket som de har. Blev lite paff då jag trodde häcken var delad eftersom de beordrat oss både när och hur häcken ska klippas tidigare. Dessutom klippte de "sin" sida förra året. Jag sa bara okej, jag ska fundera på saken ang ogräset.

Klippte häcken igen för ett tag sedan, gjorde samma sak som förra året o klippte vår sida. Tänkte att förhoppningsvis klipper de sin igen eftersom vi inte sagt något annat. Kanske var dumt men vill helst undvika o prata med dom.

Igår kom damen o klagade över att jag inte klippt häcken på deras sida, när jag sa att ni tog ju den sidan förra året så fick jag svaret. "Nej, vi fixade vårt staket och klippte häcken för att kunna göra det". Jaha, men det hade jag ju ingen aning om. "Det är din häck, gränsen går här, ni måste så här". Hon fortsatte vara otrevlig fast jag sa att vi skullle fixa det. Då fick jag nog och röt ifrån.

Idag kände jag att jag ville försöka prata med dom igen, har alltid uppfattat gubben som någorlunda vettig. Ack så fel jag hade, jag var vänlig, motiverade varför jag var tveksam över gränsen och häcken (fått annan info från tidigare ägare), men jag går med på att gränsen är vid staketet och vi klipper häcken. Ändå var han arg på mig för att "Det är en självklarhet att gränsen går vid staketet". "Du lever inte i verkligheten". Gång på gång sa jag, men jag går ju med på att gränsen är där nu och jag klipper häcken på båda sidor, vi är ju överens. Jag vill bara att vi ska vara vänliga mot varandra, men han vägrade att försonas. Anklagade mig för att tjata om gränsen fast att det var han som inte kunde sluta upprepa hur dum jag var som inte förstod att staketet var gränsen, när jag frågade varför han fortfarande var arg.

Det slutade med att han sa "Fixa din jävla häck, den ser förjävlig ut" och gick. Var smått chockad efteråt, jag gjorde allt för att försöka försonas o han vägrade? Fattar ingenting. Efter lite research har jag fått veta att de har bråkat med i princip alla grannar, de andra ignorerar bara. Så jag kommer göra detsamma så gott det går.

Problemet är bara att häcken är låg mot dom, så de ser rakt in i vår tomt och vår uteplats där vi oftast håller till. Eftersom häcken i sig är ett osäkert kort (kan inte säga säkert vems den är), så tänker jag att jag måste komma med någon annan lösning för o slippa se dom. Någon som har förslag? Staket + en till häck framför den befintliga? :) Det kan de väl inte säga något om?
Andreas, jag har ett kort svar till dig, med lite förklaring.
Sluta prata med dem, ignorera bara. De kommer sluta, tillslut.
Förklaringen är att denna sortens människor har en verklighet och standard som dom anser vara ok. Hur skulle världen se ut om alla ville ha det likadant överallt? De kommer ALDRIG att förstå vad kompromiss är. De lär aldrig vika ner sig, för detta är deras verklighet, allt ska vara så som dom tycker, inte vad som speglar din verklighet. Du gör dig inte själv en tjänst att försöka bli vänner och dra jämt, så gå ut, på med hörselkåpor och bry dig inte om dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.