harry73
Cheesen Cheesen skrev:
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Departement
Näringsdepartementet RS L
Utfärdad
2007-11-29
Ändring införd
t.o.m. SFS 2018:368
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2018-05-15
Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

[bild]Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437).
Det blir bättre om man länkar till rätt paragraf :)

Ersättning för skador orsakade av hundar
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

S2.pngFörsta stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vad säger de digitala tomtgränserna då?
Hitta.se säger att häcken står på gränsen, har kollat på det innan och därför var jag tveksam över grannens påstående, men det kanske inte går o lita på då. Som sagt han kan säkert ha rätt. Ingen aning.
 
Ett bra sätt att reda ut det där med om tomten är ovårdad eller inte är att helt enkelt anmäla sig själv till kommunen så att de kommer och inspekterar. Det gjorde en granne här när de fått klagomål från "gubbarna på gatan" som sade att de skulle anmäla så att de blev tvungna att flytta.

Det gubbarna klagat på och som han anmälde var:
- Påstått brandfarligt material för nära grannens Luftvärmepump. Konstaterades att det var värmepumpen som satt fel.
- För många bilar på uppfarten, de är bara gjorda för en bil. Konstaterades att man får parkera hur man vill på sin egen tomt. Det går bra att asfaltera hela trädgården och parkera bilar på den.
- För många lekredskap i trädgården: studsmatta, större plastpool samt ledstänger, då dottern har en funktionsnedsättning. konstaterades vara trams.
- För ovårdade buskage, för dåligt skött gräsmatta. Konstaterades vara trams, du får ha blomsteräng eller vad du vill i trädgården.
- För dåligt målad fasad. Konstaterades delvis stämma, kommunen hade inte målat klart i samband med husförsäljningen. Det fixades av kommunen. Dessutom lade de om stenläggningen så att den funkar bättre med rullstol, då huset såldes som handikappanpassat.
- Två trehjuliga vuxencyklar. Kommunen förstod inte klagomålet.
- Fönstren börjar bli dåliga. Kommunen konstaterade att så länge de inte är så ruttna att de riskerar att ramla ur och skada förbipasserande är det upp till husägaren.
Listan var längre, men allt som allt kan man ha jäkligt rörigt innan det blir något problem.

Exempel på hus som enligt kommunen inte är något problem, det gröna i denna street view:
https://goo.gl/maps/mvmqYLJSb5r
Bilden är flera år gammal, numera växer det tre björkar framför garaget och några i rabatterna också. Snöskyffeln står kvar på exakt samma ställe, men busken närmast brevlådan har blivit mycket större samt vält och dött.
Huset det klagades på är det gula närmast lekplatsen, nr 37, men det fick godkänt på alla punkter.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
H
Kommunen brukar hjälpa till ibland med utsättning. Är inte lagligt rätt vid ett bråk men det är billigare, och man ser tomtgränsen
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle inte klippa någon häck nu i denna värmebölja..
Bara säga åt dom att du inte vill förstöra häcken och att den kommer att klippas när du och din familj har tid och lust.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Jag hittade mitt ena gränsrör nerslagen 80cm under marknivå...
Dom tidigare ägarna var inte bästa kompisar... :rofl:

Hittade röret genom mätning från synliga rör och metalldetektor
 
  • Gilla
sralismazgalis och 3 till
  • Laddar…
F
A Andreasa2 skrev:
Hitta.se säger att häcken står på gränsen, har kollat på det innan och därför var jag tveksam över grannens påstående, men det kanske inte går o lita på då. Som sagt han kan säkert ha rätt. Ingen aning.
Vore det inte bra om häcken stog på er sida, då gör ni vad ni vill med skiten?

Fixa en diktafon och spela in ett samtal med grannan där han talar om att häcken står på er tomt och att det är ni som skall sköta den. Sen talar du om i samma inspelning att då ger dom fan i häcken förutom det som hänger över staketet och att det är er avsikt att låta häcken växa sig hög och vid för att ni, precis som alla andra grannar är trötta på dom och vill se så lite av dom som möjligt.

Angående tomtrören. Vi bor i ett område som styckades av från en större jordbruksfastighet för många år sen. Det var mängder av tomter (kanske 50-100st) som styckades av och alla tomter har exakt likadana staket. Där är ytterrören förstärkta och är tomtrör.
 
Om grannen kommer och börjar prata, ta upp telefonen och peta lite på den och säg ”Hej mamma, jag står här och pratar med grannen, hur har det med xxxxxxx , jag förstår det gör ont. Vad säger läkaren då? Men vad tycker du om att byta häcken till tujor, de blir höga och täta.”

Naturligtvis med lite paus här och var för mamma KAN prata.

Vem som ger upp och går först kan ju vara intressant attfå reda på.

Protte
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
harry73
Dina gränsmarkeringar är rm (=rör i mark), grm (=gammalt rör i mark????) Och grg (= gammalt rör i gjutning????)

Rör i mark borde i alla fall gå att hitta
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vore det inte bra om häcken stog på er sida, då gör ni vad ni vill med skiten?
Jo, tänker också så nu. Vill verkligen inte dela häck med dom nu.

harry73 harry73 skrev:
Dina gränsmarkeringar är rm (=rör i mark), grm (=gammalt rör i mark????) Och grg (= gammalt rör i gjutning????)
Stämmer, ska försöka leta upp dom.
 
Jag tror att det handlar om 'folk' som går igång på att ställa till besvär för andra och känner sig betydelsefulla när de upptar sina grannars tid.

-Om du viker dig och gör som de vill vinner de.
-Om du blir arg och bråkar tillbaka vinner de.
-Om du lägger en massa tid på att leta gränsmarkeringar, regler och liknande vinner de.

Så bara håll er lugna och vägra lyssna på dessa grannar och om de vill klaga på något får de gå till myndigheterna. Lägg minsta möjliga energi på bråket och gör er inte anträffbara om ni kan undvika det. Blocka deras nummer, lägg in ett inspelningsprogram i mobilen om de ändå lyckas komma fram. Försök att komma ihåg att ta fram mobilen och spela in vad de gör och säger om det inte går att undvika att mötas, men säg bara att ni inte vill prata. Om de börjar hota med polisanmälan så anmäl det direkt till polisen, men hota inte själva.
 
  • Gilla
ebolasmurf och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
S johd01 skrev:
Skit i allt de säger, spela tysk synth högt och rikta högtalarna mot deras tomt.
Hur skulle det vara ett straff? Kraftwerk var/är ju världens bästa band (nästan iaf)! :geek:
 
  • Gilla
ebolasmurf och 8 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Eniro har väl tomtgränserna? Jag skulle hålla mig och lugn, och göra precis som jag ville, inte låta mig styras av dem, då vinner de ju, vad du än gör rätt/fel så kommer den att gnälla ändå, eller hitta nåt nytt att gnälla på, skit i dem..
Det kan vara en differens på upp till åtta (8) meter på Eniro samt att markeringen kan vara ytterligare två (2) meter fel. Så Eniro kan ha tio (10) meters felmarginal på sina tomtgränser.
 
galento
Fråga lantmäteri och kommun om de kan ha kartor över
tomterna och du kan få kopior.Det fick vi och via andra
tomtrör som visas på kartan är det utsatt på cm mått ut till
andra tomtgränsen i olika riktningar.

Så kolla efter andra tomtrör.

När du vet vad som gäller är det bara att visa fakta
och att båda parter får rätta sej efter det.

Men tycker inte det ska accepteras klagomål på
barnets namn och liknade skitsnack utan då är det
lika bra att säga till.
 
Redigerat:
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.