Gör tvärtom, skit i allt de påpekar. Om de gnäller på ogräs, säg att du månar om bin och insekter. Eller att det bor en padda i ogräsremsan så den får vara. Skaffa den största hankatten du kan hitta.. Etc.
 
  • Gilla
mati2020 och 9 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Klart det inte gör. Översittar personer går ej att resonera med. Det är bara köra hårt mot hårt.
Ja vi är uppenbart olika, själv mår jag dåligt av att bli arg/sur så för mitt eget välbefinnande försöker jag undvika att bli arg. Du kanske är av en annan sort som blir upplyft av tänka ut rappa repliker att slänga över häcken.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Känner igen typen. De är såna som ofta får sin vilja fram i olika situationer pga att de är (eller försöker vara) översittare. Ofta är de besserwissrar också.
Man måste hålla dem kort och inte ge efter. Ger man ett lillfinger så tar de hela handen.

Man måste vara lite hård dessa typer

Klagar de på ogräs i din trädgård, "Vi har tyvärr inte hunnit med det, men ni får gärna resa upp det eftersom ni inte gör något på dagarna ändå"

Klagar de på att häcken inte är klippt, "Varsågoda och klipp den, ni kan få låna en häcksax"

Vill de bestämma vilket kön er katt får ha, "Det ska ni skita i, vi går mot ett könsneutralt samhälle, så vår katt är en hen"

Osv osv
 
  • Gilla
Fotbollsida och 12 till
  • Laddar…
Finns ingen anledning att bete sig dumt, ohyfsat och barnsligt bara för att grannarna är lite speciella.
 
  • Gilla
Bror9 och 10 till
  • Laddar…
Varför klippa häcken om du inte vill se dom :surprised:
 
  • Gilla
mati2020 och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
På tal om katten så kan du ju upplysa om att det i Sverige råder strikt ägaransvar. D.v.s du ansvarar för ditt djur och dom skador och den nedsmutsning det orsakar. Samtidigt som grannen ansvarar för sitt djur och dom skador och den nedsmutsning det orsakar.
 
  • Gilla
Klätterapan och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
På tal om katten så kan du ju upplysa om att det i Sverige råder strikt ägaransvar. D.v.s du ansvarar för ditt djur och dom skador och den nedsmutsning det orsakar. Samtidigt som grannen ansvarar för sitt djur och dom skador och den nedsmutsning det orsakar.
Det gäller för hundar, jag är inte övertygad att det gäller katter.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
vad i hela humhum hade grannen med det att göra! Vad gav ni dottern för namn?
Jag vet.. det var lite där som det började bli för mycket. Tanten kommer med spydiga kommentarer. Är bara drygt 1000 pers i sverige som har namnet så vill inte outa här, men vi har inte döpt henne till "dummer" eller något annat idiotiskt. Kan skicka PM.

Tackar så mycket för alla tips, detta verkar vara något som engagerar. Men visst blir man förbluffad och förbannad över hur folk kan bete sig? Jag brukar aldrig tjafsa med folk, är väldigt diplomatisk av mig som person så för mig är detta väldigt främmande och konstigt.

Anna_H Anna_H skrev:
Börja med att leta reda på gränsmarkeringarna så att du faktiskt vet var gränsen går.
Har letat lite efter dom utan att lyckas, gubben påstod att man slutade med att sätta ner rör någon gång för att det blev för dyrt eller något sånt? Så det finns inga (givetvis var han väldigt nedlåtande när han sa detta). Men när jag kikade hos lantmäteriets papper på avstyckningen som gjordes 81 så finns punkter för "rör i mark". Ska se om jag kan hitta någon. Jag har kordinater i kordinatsystemet gov 2,5 V - 38, något som är duktig på sånt o kan få upp i google maps?

Funderade på att ta hit lantmäteriet men förstod det som att det numera kostar en ordentlig slant. :(

Problemet med befintlig häck är att jag vet inte säkert att den är min. Det skulle inte förvåna mig om de blir förbannade och klipper ner den när den blir hög, då vill jag veta att den är min enligt lag och att de gjort fel.

Dessutom växer den väldigt saakta, kommer inte ihåg vad det är för sort. Det står ett stort träd brevid på deras sida så kan ha med saken o göra också. Det var pga detta som jag funderade på att sätta något lite längre in mot min tomt där jag vet att den är min. Gärna något som växer bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klätterapan och 1 till
  • Laddar…
A Andreasa2 skrev:
Har letat lite efter dom utan att lyckas, gubben påstod att man slutade med att sätta ner rör någon gång för att det blev för dyrt eller något sånt? Så det finns inga (givetvis var han väldigt nedlåtande när han sa detta). Men när jag kikade hos lantmäteriets papper på avstyckningen som gjordes 81 så finns punkter för "rör i mark". Ska se om jag kan hitta någon. Jag har kordinater i kordinatsystemet gov 2,5 V - 35, något som är duktig på sånt o kan få upp i google maps?
.
Då bör det finnas rör, om gubben inte har plockat bort dem :thinking:
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
harry73
A Andreasa2 skrev:
Jag har kordinater i kordinatsystemet gov 2,5 V - 35, något som är duktig på sånt o kan få upp i google maps?
PM:a mig, jag kan testa
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
harry73
A Andreasa2 skrev:
Problemet med befintlig häck är att jag vet inte säkert att den är min. Det skulle inte förvåna mig om de blir förbannade och klipper ner den när den blir hög, då vill jag veta att den är min enligt lag och att de gjort fel.
Om dina grannar är som du säger, har de säkert krävt av förra ägaren att häcken står en bra bit på din tomt, så det kan säkert stämma att det är din. Det betyder inte att du behöver klippa häcken eller att du behöver klippa alla sidorna.
Klipp din sida av häcken och toppen om du tycker att den är tillräckligt hög och strunta i grannens sida. Meddela grannen att de bara får kapa rötter och grenar på deras sida av häcken och att du planerar att göra den bredare.

Godkänn eller uppmuntra aldrig att grannen ska klippa häcken, då bestämmer de plötsligt att häcken ska vara 1m hög och klipper ner den.
Det är din häck och du bestämmer.
 
  • Gilla
mati2020 och 15 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
PM:a mig, jag kan testa
Skickat! De kan säkert ha rätt om vart gränsen går, men jag sväljer ju inte det de säger bara sådär på grund av hur de beter sig. Tycker egentligen inte det är något stort problem o klippa häcken. Men hade såklart varit uppskattat om de kunde ta andra sidan då vi har över 100 meter häck att klippa. Stora problemet är ju deras beteende.
 
Redigerat:
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Meddela grannen att de bara får kapa rötter och grenar på deras sida av häcken och att du planerar att göra den bredare.
Jo enligt lag så har jag all rätt att göra så, men de kommer förvränga verkligheten till sin fördel. Gubben sa att det finns lag om ovårdad tomt, att man inte kan låta häcken växa hur mycket som helst på höjden (vår på framsidan är drygt 1,8 m). Samtidigt har de själv en syrenhäck mot oss som säkert är ca 4 meter hög. Men den gäller det uppenbarligen inte då. :crysmile: Vet om att lagen finns men det är inget brott att ha 2 meter hög häck.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Cheesen
H hempularen skrev:
Det gäller för hundar, jag är inte övertygad att det gäller katter.
Det gäller för alla dina djur. Får, kor, hästar, och så vidare.
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Gränsdragningen är det första viktiga. Är häcken på din tomt kan du göra med den vad du vill eller inte vill. Däremot får grannen klippa av grenar som sticker över gränsen.
Är häcken hans så får han väl sköta den efter egen smak.

Nu är det så som i många andra trådar, att vi vet bara ena sidan av berättelsen. Om vi, som i ett tankeexperiment, antar att den elake grannen hade startat en tråd här med sin sikt på saken och rätt formulerat så är jag säker på att hade fått stöd här med.

Jag föreslår att man är lite mer återhållsam med att uppmuntra TS till drastiska steg.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.