A Andreasa2 skrev:
"Fixa din jävla häck, den ser förjävlig ut"
Många inlägg om var fastighetsgränsen går exakt. Varför?
Grannen har redan erkänt att häcken är din och du verkar hålla med.
Han har inte med den att göra. Låt du den växa och frodas så slipper du se dem.
 
  • Gilla
Flamman och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr kommer vissa alltid vara sura (aldrig vara nöjda).. oavsett hur snäll eller dum man är. Det är deras stil helt enkelt, det har eg inget att göra med er (så ta inte åt er när de beter sig illa).

Vissa ska helt enkelt inte ha några grannar..:thumbdown:

Tråkig situation i övrigt :(
 
  • Gilla
sralismazgalis och 2 till
  • Laddar…
Tänk på att grannen inte får klippa din häck hur som helst, utan de måste ge dig en rimlig chans att göra det först.
 
  • Gilla
Flamman
  • Laddar…
Ytterligare en tråd på BH om grannar som man upplever som stötande och översittare. Tyvärr är det helt enkelt naturen hos vissa människor. Tråkigt, men en verklighet man får lära sig hantera helt enkelt. Om man kan acceptera och förstå var den andra personen man upplever som stötande befinner sig mentalt är det ganska lätt att bemöta.
Var tydlig, saklig och trevlig. Avbryt grannen med ett "nej, det kommer vi inte göra." Lämna inget tolkningsutrymme. Styr samtalet dit ni vill ha det. Grannen ställs inför faktum att ni äger situationen och denne måste nu reagera på ert initiativ snarare än tvärt om.

Att le en idiot i ansiktet och säga "nej" tydligt och utan tvekan bygger karaktär och självförtroende.
 
  • Gilla
Enolf och 12 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tänk på att grannen inte får klippa din häck hur som helst, utan de måste ge dig en rimlig chans att göra det först.
Klart grannen får klippa grenar utan att fråga först, förutsatt att det är på dennes tomt.
Om grannen däremot tror att åtgärden kan skada plantan eller växten behöver denne ge TS möjlighet att åtgärda det själv först.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Q
Låter nästan som mina grannar, men de gnällde på vår eldning.
Gick in i huset när bara min sambo var hemma och besiktigade kaminen. Skulle kolla hur vi gjorde när vi satt in friskluft till kaminen . De gnällde till och med på vår eldning när vi hade varit på semester, . Men nu när de gnällt ett par gånger när vi inte ens eldat så vågar de inte gnälls mer.

Sen är de lite sura för jag fick ett vansinnes utbrott på deras jävla buskar och träd som växer in mot vårat garage när jag skulle rensa hängrännorna. De var viste ute samtidigt och hörde detta.
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
S
Krig!

Jag skulle låtit allt ogräs växa vilt mot deras sida. Parkerat cyklar, gräsklippare, kompost med mera mot dem. Skulle komma med något gnäll skulle jag bara sagt "Whatever... stick och brinn."

Att tro att man kan kunna komma överens med alla grannar genom att bara vara trevlig och logisk är naivt. Det finns översittare, psykiskt sjuka, diktatorer och gnälliga människor över allt. Vissa gillar ordning och lägger alla sina pensionärtimmar på att fixa sin trädgård och har inte någon form av överseende att grannen som jobbar och har barn inte håller sin trädgård i samma skick.

Grannar är skit, skaffa en gård utanför detaljplanerat område så slipper ni alla idioter eller bry er mindre.
 
  • Gilla
Borgir och 2 till
  • Laddar…
Det är skillnad på att lösa en situation och att hämnas och eskalera. Men vi har alla våra olika sätt att agera. Det är mer frågan om vilken typ av människa du vill vara än vilken typ av människa grannen är.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Du ska absolut mäta var gränsen går. Du har ju en tomtkarta med alla mått.
Hög häck är bra men grannen har rätt att kräva att inget hänger in på deras tomt. Svårt att klippa utan att gå på deras tomt, vilket de har rätt att motsätta sig,
Bygg ett plank/staket. Tätt upp till 120cm, därefter glest med minst 50% luft upp till godtycklig höjd. Med rätt klängerväxter blir det tätt och insynsfritt. Inte ett ord till grannen hädanefter.
 
Bart Bart skrev:
Det är skillnad på att lösa en situation och att hämnas och eskalera. Men vi har alla våra olika sätt att agera. Det är mer frågan om vilken typ av människa du vill vara än vilken typ av människa grannen är.
Lider med er.
Har haft samma problem, griniga grannar som alltid skulle "tala om" för oss hur/vad vi skulle göra.
Gav upp och flyttade.
Blev av med både sura grannar och enstegsputsad fasad.
På nya stället kom grannarna och hälsade oss välkomna...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F
Bart Bart skrev:
Det är skillnad på att lösa en situation och att hämnas och eskalera. Men vi har alla våra olika sätt att agera. Det är mer frågan om vilken typ av människa du vill vara än vilken typ av människa grannen är.
Absolut. Och om grannen visar sig vara svårdresserad så är det ju lättare att gå över till pennalism och ”kamratuppfostran” än åt andra hållet.

Men jag är absolut av den uppfattningen att när inget annat biter skall dom straffas.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Om nu häcken är din så låt den växa upp. Klipp det som eventuellt går över/igenom staketet, som ju uppenbarligen han anser vara gräns. När han gnäller över er häck nästa gång så be han dra åt helvete. Sånt där folk ska hållas kort. När du var trevlig gav du dem övertaget. Var hård tillbaka.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
F
S Saxdaling skrev:
Du ska absolut mäta var gränsen går. Du har ju en tomtkarta med alla mått.
Hög häck är bra men grannen har rätt att kräva att inget hänger in på deras tomt. Svårt att klippa utan att gå på deras tomt, vilket de har rätt att motsätta sig,
Bygg ett plank/staket. Tätt upp till 120cm, därefter glest med minst 50% luft upp till godtycklig höjd. Med rätt klängerväxter blir det tätt och insynsfritt. Inte ett ord till grannen hädanefter.
Ähh, grannen kan tycka vad han vill. Hänger det över på deras tomt får dom klippa det. Dom kan inte kräva att du klipper.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det är skillnad på att lösa en situation och att hämnas och eskalera. Men vi har alla våra olika sätt att agera. Det är mer frågan om vilken typ av människa du vill vara än vilken typ av människa grannen är.
Flum! Vissa människor måste mötas med totalt ointresse. Ignorera helt är enda medicinen. Att tro att det kan löna sig att vara vänlig är bara för naivt. Jag vill vara en människa som står för mina åsikter och inte låter mig hunsas av en knäpp granne.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
M
S Saxdaling skrev:
Flum! Vissa människor måste mötas med totalt ointresse. Ignorera helt är enda medicinen. Att tro att det kan löna sig att vara vänlig är bara för naivt. Jag vill vara en människa som står för mina åsikter och inte låter mig hunsas av en knäpp granne.
Tro det eller ej men bland epiteten att vara vänlig, stå för sina åsikter och ej låta sig hunsas finns inga motsatsförhållanden.
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.