100 782 läst · 226 svar
101k läst
226 svar
Mycket besvärlig granne
Kan vara mkt bra att veta gränserna, vi har en granne som bodde
här när vi flyttade in och påpekade att häcken var deras men tomt-
rören fanns kvar och detta fotades och visades grannen.
Samma grannar som bor i en större stad annars ringde en vinter
kväll och undrade om vi kunde skotta upp två bilplatser och en väg
till dörren så de inte blev blöta på fötterna när de skulle komma
Men vi gjorde klart för dom att sånt skitsnack vill vi inte höra nåt mer.
Tycker INTE du ska låta grannarna styra dej, då inser de att de kan
styra över dej och ni får väl aldrig nån ro.
här när vi flyttade in och påpekade att häcken var deras men tomt-
rören fanns kvar och detta fotades och visades grannen.
Samma grannar som bor i en större stad annars ringde en vinter
kväll och undrade om vi kunde skotta upp två bilplatser och en väg
till dörren så de inte blev blöta på fötterna när de skulle komma
Men vi gjorde klart för dom att sånt skitsnack vill vi inte höra nåt mer.
Tycker INTE du ska låta grannarna styra dej, då inser de att de kan
styra över dej och ni får väl aldrig nån ro.
Det finns reger om att en tomt inte får vara ovårdad. Men det handlar snarare om att du inte får ha skrotupplag på tomten. Oklippta växter får man definitivt ha. Grannen har rätt att klippa din häck om den växer in på deras tomt. Men kan i princip inte ställa krav på dig. Sedan ska man ju inte bråka med grannarna i onödan.
Det är inte fel att tänka så, jag kan inte bevisa. Det enda jag har som bevis är sms från tidigare ägare som säger hur de är. Får börja spela in vad som sägs. Är det lagligt o spela in konversationer? Man kan alltid ljuga på internet, sen får var o en bestämma vad man tror är sant.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror ändå inte på att göra något som provocerar i onödan, är nästan lite orolig för vad de kan tänkas hitta på.T Thomas_Blekinge skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 286 inlägg
Ja, det är lagligt att spela in konversationer. Så länge en part i samtalet vet om det spelas in.A Andreasa2 skrev:Det är inte fel att tänka så, jag kan inte bevisa. Det enda jag har som bevis är sms från tidigare ägare som säger hur de är. Får börja spela in vad som sägs. Är det lagligt o spela in konversationer? Man kan alltid ljuga på internet, sen får var o en bestämma vad man tror är sant.
Jag tror ändå inte på att göra något som provocerar i onödan, är nästan lite orolig för vad de kan tänkas hitta på.
Håll all information kort, koncist och korrekt.
Ta reda på var gränsen går, agera därefter.
"Lag om vårdad tomt" handlar om att du inte får ha skrotupplag, uppställningsplats för maskiner/containers osv på tomten. En oklippt gräsmatta går inte som ovårdad tomt.
Om du möter dem, lyssna på vad dem säger, ta allt med en nypa salt och lova ingenting. sen bara börja ignorera dem.
Och är häcken din, låt den växa för att slippa insyn!
Ta reda på var gränsen går, agera därefter.
"Lag om vårdad tomt" handlar om att du inte får ha skrotupplag, uppställningsplats för maskiner/containers osv på tomten. En oklippt gräsmatta går inte som ovårdad tomt.
Om du möter dem, lyssna på vad dem säger, ta allt med en nypa salt och lova ingenting. sen bara börja ignorera dem.
Och är häcken din, låt den växa för att slippa insyn!
Nej, det stämmer inte. För hundar finns det ett strikt ägaransvar. För katter eller hästar (och de flesta andra djur) finns det inte. Det blir extra viktigt att komma ihåg när man passerar en häst med ryttare som rider längs vägen. Bilen kan skrämma hästen som hoppar framför bilen eller sparkar av ryttaren.Cheesen skrev:
Som bilförare har man ett strikt ansvar och som hästägare inte, så det är bilens ägare som är ansvarig för skadan.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Eniro har väl tomtgränserna? Jag skulle hålla mig och lugn, och göra precis som jag ville, inte låta mig styras av dem, då vinner de ju, vad du än gör rätt/fel så kommer den att gnälla ändå, eller hitta nåt nytt att gnälla på, skit i dem..
Eniros gränser är inte så exakta att de kan ge svar på den här frågan.
Fick kontakt med förra ägaren + son igår, deras svar avslöjar att jag inte är ensam om att tycka de är besvärliga i alla fall.
https://imgur.com/a/wvend5r
Nu har jag lagt lite för mycket tid på detta, en av mina svagheter, har lätt att snöa in på sånt här. Vi håller oss till reglerna, klipper häcken som vi vill och försöker undvika kommunikation med dom utan att vara otrevliga. Så får vi se hur vi löser insynsskyddet. Ska ta o leta efter gränsrör också. Tackar så mycket för hjälpen.
https://imgur.com/a/wvend5r
Nu har jag lagt lite för mycket tid på detta, en av mina svagheter, har lätt att snöa in på sånt här. Vi håller oss till reglerna, klipper häcken som vi vill och försöker undvika kommunikation med dom utan att vara otrevliga. Så får vi se hur vi löser insynsskyddet. Ska ta o leta efter gränsrör också. Tackar så mycket för hjälpen.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 332 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 332 inlägg
De där digitaliserade tomtgränserna man finner på t ex hitta.se får man ta med en nypa salt. I nya områden kan de stämma väl med de kan också ligga flera meter fel. Rören i mark är det som gäller. Vårda dem väl.H Husqvarna220Ac skrev:
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katterharry73 skrev:Nej, det stämmer inte. För hundar finns det ett strikt ägaransvar. För katter eller hästar (och de flesta andra djur) finns det inte. Det blir extra viktigt att komma ihåg när man passerar en häst med ryttare som rider längs vägen. Bilen kan skrämma hästen som hoppar framför bilen eller sparkar av ryttaren.
Som bilförare har man ett strikt ansvar och som hästägare inte, så det är bilens ägare som är ansvarig för skadan.
Departement
Näringsdepartementet RS L
Utfärdad
2007-11-29
Ändring införd
t.o.m. SFS 2018:368
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2018-05-15
Inledande bestämmelse
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437).
Jag fick ett PM med koordinaterna från TS, men de verkar vara i ett gammalt lokalt koordinatsystem. Dessa kan vara lite svårare att föra över i Sweref, så oftast görs det bara när lantmäteriet utför en förrättning i området (som då blir något dyrare) Det betyder också att man inte kan lita på gränserna som visas på nätet (hitta, eniro, lantmäteriet). Men hittar TS andra gränsrör, kan han använda de att mäta sig fram till grannens gräns.
Jag tror också att grannen tog bort gränsröret, men det går såklart inte att bevisa
Jag tror också att grannen tog bort gränsröret, men det går såklart inte att bevisa
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Vad säger de digitala tomtgränserna då?