Vännen visade sin milwaukee mutterdragare. Den lossade rejäla bultar på bilens underrede på 2 sekunder. Han sa att han pröjsat 5k för den.
Finns det något liknande i amatörklassen som fixar liknande jobb?
Mvh
 
  • Gilla
Tohan och 1 till
  • Laddar…
Amatörklass vet jag inte så noga, för mig handlar det om att ha tillräckligt starka grejer för jobb där det ibland är trångt och jäkligt men man vill få det att gå undan. Stora mutterdragare är ofta oanvändbara tyvärr där det är begränsat utrymme. Några korta och långa kraftförlängare till det, en universalknut för litet vinkel, en dos krafthylsor i div dimensioner så klarar man nästan allt.

Mina små hjälpredor i M12-systemet har visat sig lysande, mutterknacken klarar det mesta inklusive jobb på underrede med bråkiga rostiga skruv (ca 340 Nm), sedan bra hjälp av kompanjonen spärrskaftet som drar ca 80 Nm - gött att slippa hålla på och veva med traditionellt spärrskaft man vinner mycket tid.

Valde båda i 1/2”, finns ju i mindre dimensioner om man tycker det är bra. Pris under 2 papp per styck, nakna då. Ett bra 6Ah-batteri ca en tusing, laddare hade jag sedan innan men inte särskilt dyrt i paket med något litet smidigt 2 Ah-batteri till spärrskaft, skruvdragare och annat man kanske kompletterar med.

Fantastiskt starka och smidiga verktyg.
Två batteridrivna verktyg: en mutterknack och ett spärrskaft, båda med 1/2 tum fäste och 6Ah-batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Grymt tack ☺️!
 
  • Gilla
traemannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Räcker 340 Nm för att lossa 'rejäla bultar på bilens underrede'? Med tanke på prisklassen hade din vän säkert nåt i stil med den här som drar 1900 Nm:
[länk]
Helt klart blir det en kompromiss om man enbart ska ha en maskin, men det mesta kan lossas med den lilla stubbyn och fördelen är att man får en god åtkomlighet.
 
R Rolle85 skrev:
funkade den till bil bultar?
Troligen bara till skruvar och muttrar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Har en Milwaukee M12 "stubby" mutterknack med 340Nm för att byta däck på 2 bilar.

Hade gått flera säsonger och tänkt att jag skulle införskaffa något liknande, men så kom däckbytardagarna för fort och då stog man där med det förbannade spärrskafftet igen.

Jag fullkomligt älskar den. Ett sådant verktyg man blir glad av att använda varje gång för den gör sin grej väldigt bra. I undantagsfall får jag använda spärrskaftet för att bara lossa på muttern, men de flesta däckbyten behövs inte.

Ett självklart köp.
 
Ja hjulskruvar lossar normalt på max en sekund om man dragit dom till specificerat moment säsongen före, med M12 "stubby". Det är bara om något sk "proffs" varit i farten och dragit som en tok med sin tryckluftsknack som man får ta till spärrskaft och ev med järnrör som förlängare. Kan utan vidare handla om 1000 Nm och mer om folk misslyckas här...

Annars mycket mer användbart än man först tror med en sån här liten knack; lossa knivar till gräsklippare, som dragare för grov träskruv typ fransk och "Big Dog", ev med hex-fäste. Och som nu sist när jag bytte fjäderben på gamle bmwn bak där det ska lossas en del grövre fastrostade skruv även till bromsok, länkarm, stabilisatorstag osv. Ofta ryker det bara till i ett moln av pulveriserad rost så är det loss.

Åtkomligheten är suverän och man kan knappt fatta att ett så litet och lätt verktyg kan vara så starkt. Faktum är att jag tänkte min dotterdotter på 5 år ska få sköta hjulbytet nu till påsk... i alla fall sköta losstagning av hjulskruvarna :-D
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Men hur ser sig denna då, den ser ut att vara starkare?
[länk]
Kan inte uttala mig om maskinen du visar. Det jag vet är att det figurerar alla möjliga siffror i "specifikationer", dessutom angivna enligt ostandardiserade mått som "lossningsmoment", "åtdragningsmoment". Ett exempel var en nätanslutnen slagmutterdragare från Biltema som numera ev kan hittas någonstans i källaren, det angavs 310 Nm som moment vilket skulle varit helt ok för hjulbyte.

Den är i verkligheten ungefär likvärdig med Milwaukee M12-stubbyn på läget mellanmjölk, ca 125 - 150 Nm (beroende på batterityp) och var därmed inte speciellt användbar till det jag skaffade den till... gravt överspecad mao. Kolla kritiska recensioner på maskiner du är intresserad av är mitt tips, finns massvis på Y-tuben.
 
Har själv en Makita DTW1002, den lossa det mesta men inte allt. Dock kanske inte så lämplig att skruva dit med då minsta moment är 400Nm. Kan köpas på Amazon för ca 2800:-, men då är det bara maskin, inget batteri eller laddare.
 
Kalkylen för en bra allroundmaskin är format/vikt/kraft, om den ska vara användbar i de flesta lägen. Milwaukee M12 ”stubby” är ett bra exempel tycker jag, klarar inte allt men det mesta. Dryga kilot inkl batteri.

Finns andra lägen där prioritetsordningen lutar åt kraft mest, då kan man tex ha sådana här maskiner, en best på nästan 6 kg inkl batteri: https://www.proffsmagasinet.se/mask...erknackare-utan-batterier-och-laddare-2290140

Sedan finns ju maskiner som kan hamna någonstans mitt emellan. Livet är fyllt av kompromisser...
 
  • Gilla
Nybo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.