S Sofia. skrev:
Om jag då ska undvika gift och kör på vanliga slå ihjäl fällor, bästa betet? Någon som provat den som är elektrisk och kan ha 10 st i behållaren innan pappa behöver tömma?
Kleta på jordnötssmör, det kan dom inte ta loss och få med sig.

Fadai
S Sofia. skrev:
Får kika på lite olika fällor och kanske ska överge giftet..
Det handlar inte så mycket om att röra den eller inte. Möss är superläskiga, levande och döda. Så tömmandet av fällor ger jag bort :crysmile:
Köp fällor och satsa på lite egen fobiträning. Börja lite lätt med att stå bredvid när de tas bort, osv.

C
Bäst är att nyttja de resurser som man redan har. Har man en bunt klassiska fällor av trä och metalltråd är det bra att använda dem. Visst, de är pilliga att ladda och ofta blir de avätna utan att slå igen. Men det kompenserar man med att sätta upp många. Så många man har. Små äppelbitar fungerar utmärkt som bete. Man sticker in utlösaren under skalet så sitter biten fast relativt bra. Har fällorna blivit äckliga är det bara att koka dem så blir de ofarliga. Lite vittvättmedel i koket så känns det ännu bättre.

De olika nya varianterna av plastfällor är alla enkla att hantera. Modellen som kallas Supercat verkar vara populärast så att säga.

För att inte fånga småfåglar bör man täcka över fällorna så att de inte står öppet, även i uthus om de inte är ordentligt tätade, för annars händer det emellanåt att en talgoxe tar sig in och sticker huvudet i en fälla.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
En död talgoxe ligger på rygg på ett betonggolv bredvid en öppen brun plastbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Otäck bild! Men, vem sätter upp musfällor utomhus, egentligen? Det går ju inte att rensa hela landskapet från gnagare! Jag har i alla fall inte kommit på den tanken, utan koncentrerar mig på att ta de möss som tagit sig in i huset (vilka kan vara nog så många ibland!)

• Gilla
Fredrik_Lerum och 1 till
  • Laddar…
C
C civilingenjören skrev:
För att inte fånga småfåglar bör man täcka över fällorna så att de inte står öppet, även i uthus om de inte är ordentligt tätade, för annars händer det emellanåt att en talgoxe tar sig in och sticker huvudet i en fälla.

Dagens skörd i fällorna i det lite otäta förrådet, som är hopbyggt med stugan. Inga spår av dem inne ännu !
Fyra fångade möss på en brun fälla placerad på marken utomhus i solljus.
Skapa konto

Inne har jag nu 2 st ultraljudskrämmor ( med varierande frekvens) och än så länge ( ta i trä) verkar allt fungera.

• Gilla
  • Wow
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Snart ihop till en hel kebab.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
C
En ynka mus blir man inte mätt av. Men som tur är finns det köttklister som Göran Persson sa (i Public Service).

Nä, det är inte något vidare med kött på en sådan där.

lens lens skrev:
Mycket! Två möss fångade inom loppet av ett par timmar. Plingade till i mobilen som utlovat :)
Beställde två till! :)

• Skärmavbild av en app med tre fjärrkontroller för garage, märkta med olika platser.
    Skapa konto
lens lens skrev:
Beställde två till! :)
Och några timmar senare....

• Skärmbild av mobilapp som visar fångade gnagare i en elektronisk fälla med tidstämplar.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Du har inte funderat på att göra något åt grundproblemet istället?

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har inte funderat på att göra något åt grundproblemet istället?
Har lånat en endoscope-kamera och monterat på en pinne... ska gå runt hela huset i helgen och inspektera musbanden noggrant. Jag inbillar mig att de till 99% sannolikhet kryper upp i luftspalten bakom putsskivorna och rakt upp på vinden. Bifogar video över första testet.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Köpt vävnät på Bauhaus... kapar i ca 10 cm bitar och trycker in ovanpå trallen mot grunden så den täcker luftspalten. Det var för trångt för att kunna inspektera med kamera överallt, men jag tror och hoppas detta gör susen. Det var endel musspillning på trallen.

• Metallnät, träplanka, vinkelslip & hörselkåpor på trall med snö.
    Skapa konto
  • Vävnät kapad i bit som placeras på trädäck för att täcka luftspalt vid grunden.
    Skapa konto
  • Vävnät kapad i bitar installerad som täckning för luftspalt mellan trall och husgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.