Köp fällor och satsa på lite egen fobiträning. Börja lite lätt med att stå bredvid när de tas bort, osv.S Sofia. skrev:
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 664 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 664 inlägg
Bäst är att nyttja de resurser som man redan har. Har man en bunt klassiska fällor av trä och metalltråd är det bra att använda dem. Visst, de är pilliga att ladda och ofta blir de avätna utan att slå igen. Men det kompenserar man med att sätta upp många. Så många man har. Små äppelbitar fungerar utmärkt som bete. Man sticker in utlösaren under skalet så sitter biten fast relativt bra. Har fällorna blivit äckliga är det bara att koka dem så blir de ofarliga. Lite vittvättmedel i koket så känns det ännu bättre.
De olika nya varianterna av plastfällor är alla enkla att hantera. Modellen som kallas Supercat verkar vara populärast så att säga.
För att inte fånga småfåglar bör man täcka över fällorna så att de inte står öppet, även i uthus om de inte är ordentligt tätade, för annars händer det emellanåt att en talgoxe tar sig in och sticker huvudet i en fälla.
De olika nya varianterna av plastfällor är alla enkla att hantera. Modellen som kallas Supercat verkar vara populärast så att säga.
För att inte fånga småfåglar bör man täcka över fällorna så att de inte står öppet, även i uthus om de inte är ordentligt tätade, för annars händer det emellanåt att en talgoxe tar sig in och sticker huvudet i en fälla.
Otäck bild! Men, vem sätter upp musfällor utomhus, egentligen? Det går ju inte att rensa hela landskapet från gnagare! Jag har i alla fall inte kommit på den tanken, utan koncentrerar mig på att ta de möss som tagit sig in i huset (vilka kan vara nog så många ibland!)
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 664 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 664 inlägg
Dagens skörd i fällorna i det lite otäta förrådet, som är hopbyggt med stugan. Inga spår av dem inne ännu !
Inne har jag nu 2 st ultraljudskrämmor ( med varierande frekvens) och än så länge ( ta i trä) verkar allt fungera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inne har jag nu 2 st ultraljudskrämmor ( med varierande frekvens) och än så länge ( ta i trä) verkar allt fungera.
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Snart ihop till en hel kebab.
Har lånat en endoscope-kamera och monterat på en pinne... ska gå runt hela huset i helgen och inspektera musbanden noggrant. Jag inbillar mig att de till 99% sannolikhet kryper upp i luftspalten bakom putsskivorna och rakt upp på vinden. Bifogar video över första testet.useless skrev:
Köpt vävnät på Bauhaus... kapar i ca 10 cm bitar och trycker in ovanpå trallen mot grunden så den täcker luftspalten. Det var för trångt för att kunna inspektera med kamera överallt, men jag tror och hoppas detta gör susen. Det var endel musspillning på trallen.