H Harald Blåtumme skrev:Tips till Sofia och andra om man tycker det är läskigt med närkontakten med fällan efter att en gnagare fastnat i den: skaffa engångs vinylhandskar eller om du är mer extrem, nitrilhandskar. Finns på Biltema, Apotea etc.
Full förståelse för att det kan kännas läskigt både hygieniskt och mentalt (ja de är otroligt söta små djur) men tyvärr, det finns inga andra sätt.
___
PS. Även bra med engångshandskar när man gillrar fällorna eftersom de är extremt känsliga för den doft av människa vi kan avsätta när vi hanterar prylarna = sämre möjligheter att fånga i fällorna.
Jag körde på två par handskarH Harald Blåtumme skrev:Tips till Sofia och andra om man tycker det är läskigt med närkontakten med fällan efter att en gnagare fastnat i den: skaffa engångs vinylhandskar eller om du är mer extrem, nitrilhandskar. Finns på Biltema, Apotea etc.
Full förståelse för att det kan kännas läskigt både hygieniskt och mentalt (ja de är otroligt söta små djur) men tyvärr, det finns inga andra sätt.
___
PS. Även bra med engångshandskar när man gillrar fällorna eftersom de är extremt känsliga för den doft av människa vi kan avsätta när vi hanterar prylarna = sämre möjligheter att fånga i fällorna.
Jag kunde inte låta bli utan jag beställde en Victor Smart-Kill WiFi från GardenStore i söndags. Den kom idag. En timme senare hade jag fångat musen som vanliga slagfällor gick bet på. Äntligen!lens skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 175 inlägg
Den var fet den..
Själv hade jag (på den tiden jag bara använde fällor och fick tömma dom dagligen) ett par arbetshandskar av vanlig modell med tyg ovanpå och skinn på slitytorna som jag enbart använde när jag tömde fällor.S Sofia. skrev:
Man behöver ju vanligen inte ta i själva musen, även om det händer att man måste.
Tycker det är jobbigast när den precis dött och är varm och kanske till och med blöder, men oftast är den ju bara kall och död och då är det bara att kasta den.
Inte om de kan hålla sig borta från katterna. I vårt hus är det inga möss som vill in - de gör allt för att ta sig ut därifrån. Sedan, om jag förstått saken rätt, har en mus en väldigt liten aktionsradie under sitt liv.B bolang skrev:
I natt hörde jag kattluckan och pip i köket. Ut i köket och det lät fasen som det låg ett lejon under köksbordet och morrade, Ungkatten vet att jag tar bytet från honom om jag tror att det är räddningsbart (han är tyvärr en jäkel på fågel så jag har snott ganska många byten från honom). Så först morrar han åt mig och sedan drar han ut igen med bytet. Det lär nog vara en mus mindre i trädgården nu.
Sen dessa "djurvänner" som alltid dyker upp i den här typen av trådar... Jo, man kan skaffa en katt på en kafferast och ha stor empati med denna. Det är ett utmärkt förslag. Skulle tro att en bra katt som får ströva fritt hamnar som Nr 1 som lösning på problemet (förutom de där grejerna med att trampa på döda möss när man går upp på natten eller att komma hem och finna hela sovrummet dränkt i fjädrar). Och är man nu verklig djurvän borde man snarare opponera sig mot förslaget att skaffa katt på grund av att den är en fruktansvärd predator som dödar sina byten mycket plågsamt. En djurplågare är vad den är. Vore jag mus skulle jag välja fälla 11 gånger av 10 i jämförelse mot att bli tagen av en katt.
Redigerat:
Vi som har husen försäkrade ringer Anticimex, som ingår. De har ett gift, i dosor, som mössen tvärdör av, med betet i munnen.T tarevarg skrev:Gift dödar väl inte mössen omedelbart, de kan sticka och gömma sig med resultat av stank som man inte hittar var det kommer ifrån. Än värre om en stackars husdjur hittar och äter dem. Eller vilda djur för den delen. Så ta du till fällor och vänj dig för att handskas med döda möss, för de är ute på somrarna, men så fort de fryser, kommer de in i huset, så fungerar naturen.