C
H HansOT skrev:
Förresten vad agnar ni era fällor med?
Mitt nya favoritbete är ICA:s mini-marshmallows, vinst varje gång än så länge :)
Annars är russin en klassiker. Jordnötssmör påstås funka mycket bra, vilket låter väldigt rimligt, men själv tycker jag det är för mycket meck. Skall ju vara något som är enkelt och smidigt att aptera och rengöra.

Jag tror att i stort sett vad som helst är gångbart som bete, bara det är ätbart.
Genom åren har jag provat allt möjligt och det är sällan betet inte lockar till sig några möss. Mina kriterier ligger mer på hur betet sitter fast på fällan, i många fall den klassiska träfällan. Om det lossnar för lätt så kanske inte fällan slår igen. Sist jag tog några möss använde jag torkad korv med bra resultat. Kunde använda samma betesbit till många möss. Korven satt som berget, o mössen dog som flugor när de försökte få loss den.

• Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
C
K knipo skrev:
Jag tror att i stort sett vad som helst är gångbart som bete, bara det är ätbart.
Torkad korv låter förvisso mer än ätbart :D
Det faller nog garanterat musen på läppen, men kräver ju lite meck och känns lite lyxigt.

Jo, kan tyckas lyxigt.
Men det lyxigaste av allt är att mössen försvinner. För det kan jag bjuda på betydligt mycket mer torkad korv än den snutten som jag offrar på fällan.

Igår gick jag igenom en låda som stått undanstoppad ett tag.
När jag öppnar den ser jag att
musj...na har levt loppan bland mina saker.
Förstört papper o fotografier.
Fan vet vad det var som lockade dem till att boa runt där. Oftast vill de väl ha något sorts mer eller mindre ätbart. Läderprodukter, gammal ull eller annat vet jag av erfarenhet att de gillar.

Oavsett;
JAG HATAR MÖSS!!!:mad:
De skall döden dö när de väljer att förstöra mina tillhörigheter.
Oavsett om metoden är ”human” eller inte så skall de försvinna.

Edit.
Jag lär mig aldrig att iPhones egna emojis inte går att använda här, därav blir det konstigt ibland.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Sofia, skaffa en fälla som heter Super cat, finns bla på granngården.
Du behöver aldrig ens komma i närheten av något muslik(t).
Varken när du går ut i skogen och tömmer fällan eller när du gillrar upp den igen.
Hos mig tar den flest möss.

Till övriga kan jag rekommendera Nya fällan, där har inte mössen en chans att plundra betet.
Men inte till Sofia, där blir det för mycket muskontakt.

Protte

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Varken när du går ut i skogen och tömmer fällan eller när du gillrar upp den igen.

Till övriga kan jag rekommendera Nya fällan, där har inte mössen en chans att plundra betet.

Protte
Har också haft lycka med supercat. Visst att man inte behöver röra liken, men se dem gör man ju? Intressant sak för övrigt. Det medföljande betet är tydligen även intressant för sniglar. Har nämligen tyvärr fångat två pantersniglar i vårat oerhört otäta garage.

K knipo skrev:
Jo, kan tyckas lyxigt.
Men det lyxigaste av allt är att mössen försvinner. För det kan jag bjuda på betydligt mycket mer torkad korv än den snutten som jag offrar på fällan.

Igår gick jag igenom en låda som stått undanstoppad ett tag.
När jag öppnar den ser jag att
musj...na har levt loppan bland mina saker.
Förstört papper o fotografier.
Fan vet vad det var som lockade dem till att boa runt där. Oftast vill de väl ha något sorts mer eller mindre ätbart. Läderprodukter, gammal ull eller annat vet jag av erfarenhet att de gillar.

Oavsett;
JAG HATAR MÖSS!!!:mad:
De skall döden dö när de väljer att förstöra mina tillhörigheter.
Oavsett om metoden är ”human” eller inte så skall de försvinna.

Edit.
Jag lär mig aldrig att iPhones egna emojis inte går att använda här, därav blir det konstigt ibland.
Jag tycker det verkar som möss tuggar på det mesta. Hos oss är plast mest intressant tydligen.

Är dom tillräckligt hungriga så, har sett möss gnaga sej in i en påse med byggskräp för att kunna äta av en gammal tvål som låg i påsen..

Denna fälla är den bästa jag har haft:
Två svarta Supercat råttfällor med färdigt bete och snäppmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den heter Supercat, har färdigt bete som går att byta men jag har aldrig behövt byta. Mössen fastnar ändå.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har kört med de blågula med mat under en lucka, hasselnötskräm som finns i påsar vid lösgodiset. (y) har fångat 7 möss denna veckan och har tvingat mig tömma fällorna själv, men idag fick pappa komma och hjälpa till. En mus hade blivit halvt uppäten, där gick min gräns:crysmile:

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
S

Protte

Protte
All kontakt är för mycket muskontakt. Ser ju tyvärr kroppen i en sån fälla också. Hatar dessa äckliga djur.

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Jag vaknade inatt av att jag hörde en mus gnaga och insåg att jag hade tur förra året och inte lika tur iår. Tänkte åka och köpa vanliga fällor imorgon och satt nu och letade efter musgift. Finns det något i butik som funkar eller får det bli från utlandet? Tips på vad och varifrån, tack!:D
Använder själv pepparmyntolja fungerar mkt bra sprid droppa på de ställen som mössen passerar även runt huset. Den elektriska med störande toner som inte vi människor uppfattar funkar. möss har ett fruktansvärt bra luktsinne och dom gillar inte pepparmyntoljan

K Kirre2 skrev:
Jag tycker det verkar som möss tuggar på det mesta. Hos oss är plast mest intressant tydligen.
Agna med FK-kabel kanske?

• Gilla
leifherlin
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Agna med FK-kabel kanske?
Skulle säkert funka!

GlennB GlennB skrev:
..... för att kunna äta av en gammal tvål som låg i påsen..
Ja, precis!
Något ätbart.:crysmile:
Möss är fan inte kräsna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.