Jag köpte några såna där gamla hederliga av trä. Helt värdelösa. Hur jag än försökte dom till betet på metalltungan, slutade det med att jag matade dem. Utom en stackare som faktiskt fastnade i fällan.

Den där svenska Mjölner är bättre, och man smäller dem inte på fingrarna. Men vad de än säger kan de få upp det där locket från sidan. Men om man gör en liten gång, så att de måste gå rakt fram mot döden funkar det bättre.

Har svårt att tro på att en mus inte skulle kunna simma mer än en halvminut i vatten med lite diskmedel, så hinken går bort på grund av djurplågeriet. Och det där med utan vatten tror jag inte på. De hoppar rätt bra de små rackarna.

Läste att möss avskyr pepparmyntolja så mycket, att de föredrar att vara hemlösa uteliggare, framför ett pepparmyntparfymerat hus. Stämmer det? Och var kan man i så fall köpa en billig syntetisk variant?

Förr kunde man köpa det på apoteket.

C
B Byggfuskarn skrev:
Jag köpte några såna där gamla hederliga av trä. Helt värdelösa.
För oss funkar de alldeles utmärkt. Knepet är att böja upp den lilla metalltungan så att den står rakt upp så man kan spetsa betet ordentligt.

K knipo skrev:
O det går tydligen nuförtiden med.

[länk]
För dyrt!

Syntetisk menar jag! De små kröken ska inte bekostas den äkta varan.

C cpalm skrev:
För oss funkar de alldeles utmärkt. Knepet är att böja upp den lilla metalltungan så att den står rakt upp så man kan spetsa betet ordentligt.
Säkert? Problemet jag hade var att de, med alldeles för lite fara för eget liv, satt och käkade betet utan att fällan slog igen. Med jag kan tänka att det funkar bättre med metallen rakt upp.

Sen har fällan också slagit igen, men att musen varit felpositionerad, och möjligen skadats av the kill bar, som det heter på engelska. Möjlugen kan musen också sätta sig mitt inne i fällan och utlösa den utan att skadas alls.

Hursomhelst ska jag fixa en lite entré och gång in i fällan så att musen får smaka bete och fälla från rätt håll.

Redigerat:
Sen har vi förstås den här, om länken inte redan har postats.

Ytterligare en morgon med vittjade fällor i bilen :thinking:. Suck.
Är det någon härinne som testat pepparmyntsolja?

C
yonna yonna skrev:
Lite knivigt att undvika fingersmällarna när jag sätter betet.
Man har naturligtvis aldrig fingrarna i riskzonen när fällan är laddad. Betet sätter man innan man laddar.

Om man inte leker smällelöpe.
Person i orange jacka ser skeptisk ut med ljus bakgrund och pratbubblor med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man i orange klädsel talar, med textdialog från en scen, orelaterat till byggande.
Skapa konto

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Man har naturligtvis aldrig fingrarna i riskzonen när fällan är laddad. Betet sätter man innan man laddar.
Nu ska du inte vara sån och avslöja tricket!
Laddar man fällan och SEN sätter betet. Då förtjänar man lite ömma fingrar.
Förr eller senare lär man sig nog......
....Kanske

• Haha
yonna
  • Laddar…
Verkade som att en del möss kunde öppna det lilla locket från sidan. Åtminstone så slog i alla fall två fällor igen utan något något lik i fällan. Så Jag satte ihop några plywoodbitar så att musen kommer rakt framifrån.
En musfälla i en hemmagjord plywoodlåda på ett trägolv.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Verkade som att en del möss kunde öppna det lilla locket från sidan. Åtminstone så slog i alla fall två fällor igen utan något något lik i fällan. Så Jag satte ihop några plywoodbitar så att musen kommer rakt framifrån.
[bild]
Sadiskt att inte ge musen en ärlig chans.
Använde inte bilen igår så den var inte uppvärmd. Första morgonen på en vecka jag inte behövt hålla musmässa.
Totalt har jag dessa dagar mördat 7 st.

• Gilla
Byggfuskarn
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Är det någon härinne som testat pepparmyntsolja?
Idag har jag haft den åttonde dödsmässan. Inga kablar skadade - än.

ceson ceson skrev:
I år är ett riktigt gnagarår, tror jag tagit mer möss i år än under alla andra år jag bott här tillsammans. Har alltid haft fällor i bilen men efter att fått ringa bilambulansen och transportera henne till akuten för att göra en kärltransplantation så sätter jag nu fällor i motorrummet.
Konstigt att dessa gnager sönder en dieselslang och sedan fortsätter att tugga i sig en decimeter till, sist jag smakade på diesel så tyckte i.a.f. inte jag om det.
Använder mestadels denna typ av fällor
[bild]
Har tidigare agnat med nötcreme men de mindre små sötnosarna verkar kunna pressa in huvudet till tryckpunkten och sedan slicka i sig betet så jag kommer till tomma fällor.
Sätter nu fast en nöt på detta sätt
[bild]
Detta verkar fungera bättre.

Gift vill jag inte använda för jag vill ha lite kontroll på vad jag ställer till med. Värt att notera vad gäller möss i bil är att försäkringsbolagen verkar skriva sig fria från detta.
Listigt att lägga betet i locket! Måste jag pröva.

Hur var ser med det där med pepparmyntolja? Var köper man det?

Och då menar jag inte den naturliga varianten för 5000 kronor litern. Någon måtta får det vara vad .am kostar på dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.