367 910 läst · 491 svar
368k läst
491 svar
Mossa på tak = Bensaltensid
Min benslakonklorid blev kvar i ladan under vintern och frös.Någon som vet om den tog skada av detta ?
Här ser du hur du ska blanda.Alfred Jonsson skrev:
http://bensalkonklorid.com/spara-enorma-pengar-pa-antimogel-och-algmedel/
Enligt produktbladet skall den skyddas från kyla/frost, vilket borde betyda att den inte "gillar" att frysa..... dvs den har nog tyvärr tagit skada.Andreas_Hansson skrev:
Men hör med Gert, han kanske vet om den är väldigt känslig. Annars så får du väl prova och använda den och se om den fortfarande fungerar.
johan5588 skrev:
Den är redan utblandat. Därför skall den ges möjlighet att tränga in och torka. Tokpannor bör vara torra på ytan. Marksten rakt genom. Sen när den torkat, får det regna.
Varför skulle dom vara med i tråden?Tim90 skrev:
Tråden handlar om Bensaltensid.Samma sak som takvård sprutar på taket fast i utspädd form och tar bra betalt för....
Jag blev nyfiken. Nu har jag kollat denna sida och vad "Leo Juujärvi Takvårdsexpert" skriver. Speciellt i deras guide: http://www.takvard.se/pdf/TakvardsGuide2010.pdfTim90 skrev:
Det imponerar inte på mig. Tvärt om.
Testade att köpa en (2,5L) dunk av Byggmax för tak/pannrengöring . Fungerar minst lika bra som JAP grön som jag använt tidigare. Mossan blir brun ganska snabbt men sedan tar det minst ett år innan den spolats bort av regn, vilket även gäller påväxt av lavor. Men rent blir det. Misstänker att man får behandla taket med en 3-4årsintervall.
Har en ryggspruta som jag blandar i och sedan är det bara att spruta. Med denna lösning så räcker medlet till större yta än vad som anges på förpackning.
Redigerat: Var viss en 5L och heter Takpannerengöring. Ska räcka till ca 100m2 vilket stämde ganska bra för mig och kostar 199:-.
Behandlade garagetaket förra året och det är helt mossfritt nu trots att jag har två stora ekar med grenar ovanför. Pga av den stora mängden mossa så skrapade jag försiktigt med en avskuren 1-litersflaska i takpanneskarvarna och spolade sedan bort så mycket som möjligt före behandlingen.
På huset som har betydligt mindre påväxt sprutade jag direkt utan något förarbete i våras och redan nu ser man död mossa som spolas ned i renssilen på stuprören.
Har en ryggspruta som jag blandar i och sedan är det bara att spruta. Med denna lösning så räcker medlet till större yta än vad som anges på förpackning.
Redigerat: Var viss en 5L och heter Takpannerengöring. Ska räcka till ca 100m2 vilket stämde ganska bra för mig och kostar 199:-.
Behandlade garagetaket förra året och det är helt mossfritt nu trots att jag har två stora ekar med grenar ovanför. Pga av den stora mängden mossa så skrapade jag försiktigt med en avskuren 1-litersflaska i takpanneskarvarna och spolade sedan bort så mycket som möjligt före behandlingen.
På huset som har betydligt mindre påväxt sprutade jag direkt utan något förarbete i våras och redan nu ser man död mossa som spolas ned i renssilen på stuprören.
Redigerat:
Ett gammalt recept: fäst en koppartråd eller en koppar plåt på nock panna eller nock hela takets längd, när det sedan regnar fälles kopparjoner ut och dödar mossan. Har testat och har det fortfarande - det funkar! Jag har fäst 1mm koppartråd och vikit den runt varje nockpanna hela takets längd. Har man mycket mossa ska man nog ta en koppar plåt ca 1 cm bred. Enkelt och naturen sköter jobbet inga kemikalier och annat skit. Det tar ett tag innan kopparn gör jobbet!
BENSALKONIUMKLORID vs BENSALTENSID
Jag fick en gång i tiden uppdraget att producera information om ämnena. Följande är fakta:
Ämnet är en klorid [bekämpning, klass 3], inte en tensid [tvättmedel, klass 2]. Att kalla ämnet tensid är möjligt eftersom det inte än är testat av Kemikalieinspektionen.
Registrerad återförsäljare är JAPE i Hässleholm. De har uppdragit åt kemisk doktorans att registrera, få godkänt samt kalkylera på ämnets egenskaper, spädniong och hantering. Max koncentration -efter närmre 10 års arbete, är 4,3%.
Kemikalieinspektionen är kontaktade -vilket åligger var och en medborgare att göra när fara föreliger, och deras reaktion var inte mild! De undersöker saken.
Tillverkaren finns i England. De hävdar att ämnet dödar bakterier, vatenlevande organismer, alger, sporer etc -och att ämnet inte får gå i marken, grundvatten eller andra naturliga områden. I förlängningen så slår det iut den biologiska och kemiska reningen i reningsverk. Därtill, så förstörs markens naturliga processer.
Ämnet innehåller cancerogena ämnen, är frätande och mycket farligt att andas in. Tät klädsel och andningsskydd är ett måste.
Med andra ord väldigt effektivt, väldigt farligt och väldigt förstörande för oss, djur, organismer och natur. Fakta av Kemikalieinspektionen.
Fråga
VAd tror ni händer när er mossa, era alger, bakterier etc dör och spiolas ned i rabatterna med regnvattnet? Blir det blommor och buskar sedan? Nej. Blir det naturliga nedbrytningsprocesser? Nej. Blir det friskt vatten? Nej -giftigt. Vad händer med treningsverkens processer? De förstörs...
JAPE säljer max 4,3% koncentration -till utbildade företag med licens.
Använd inte skiten. Snälla.
Jag fick en gång i tiden uppdraget att producera information om ämnena. Följande är fakta:
Ämnet är en klorid [bekämpning, klass 3], inte en tensid [tvättmedel, klass 2]. Att kalla ämnet tensid är möjligt eftersom det inte än är testat av Kemikalieinspektionen.
Registrerad återförsäljare är JAPE i Hässleholm. De har uppdragit åt kemisk doktorans att registrera, få godkänt samt kalkylera på ämnets egenskaper, spädniong och hantering. Max koncentration -efter närmre 10 års arbete, är 4,3%.
Kemikalieinspektionen är kontaktade -vilket åligger var och en medborgare att göra när fara föreliger, och deras reaktion var inte mild! De undersöker saken.
Tillverkaren finns i England. De hävdar att ämnet dödar bakterier, vatenlevande organismer, alger, sporer etc -och att ämnet inte får gå i marken, grundvatten eller andra naturliga områden. I förlängningen så slår det iut den biologiska och kemiska reningen i reningsverk. Därtill, så förstörs markens naturliga processer.
Ämnet innehåller cancerogena ämnen, är frätande och mycket farligt att andas in. Tät klädsel och andningsskydd är ett måste.
Med andra ord väldigt effektivt, väldigt farligt och väldigt förstörande för oss, djur, organismer och natur. Fakta av Kemikalieinspektionen.
Fråga
VAd tror ni händer när er mossa, era alger, bakterier etc dör och spiolas ned i rabatterna med regnvattnet? Blir det blommor och buskar sedan? Nej. Blir det naturliga nedbrytningsprocesser? Nej. Blir det friskt vatten? Nej -giftigt. Vad händer med treningsverkens processer? De förstörs...
JAPE säljer max 4,3% koncentration -till utbildade företag med licens.
Använd inte skiten. Snälla.
Fy.
Nu gäller det att bunkra upp en del. Snart blir det förbjudet att sälja den
Jag blandade verkligen lite i färgen. Ca 2 år sen. Kan inte se någon "mikrobiell" påväxt på fasadens norra sida. Medan min granne måste tvätta redan.
Nu gäller det att bunkra upp en del. Snart blir det förbjudet att sälja den
Jag blandade verkligen lite i färgen. Ca 2 år sen. Kan inte se någon "mikrobiell" påväxt på fasadens norra sida. Medan min granne måste tvätta redan.