Som jag skrev i inlägg #25 så är en ryggspruta väl värd varenda krona. Vad alternativet är vet jag inte riktigt, men att stå med någon form av blomspruta eller 1,5-liters spruta a la Biltemas 45-562 är inte att tänka på. Det skulle kanske funka med Biltemas "Tryckspruta, 8 l (45-561)" om det är ett litet tak men en ryggspruta är helt klart att föredra.

loffes skrev:
Jag har i alla fall beställt bensaltensid nu.
Men måste ha lite mod och en stege, borde även gå ner några kilo så att man
inte spräcker alla takpannor när man står där och sprutar på medlet.
Tänk bara på att börja på rätt ställe på taket så du inte behöver gå på det du sprutat, det kan bli snorhalt. Mitt tak är benders palema candor med någon form av lack och det går inte vara däruppe på kvällarna nu på hösten när kvällsdaggen kryper på.

J
Gabbe1 skrev:
Idag testade jag att behandla råsponten på vinden på min tillbyggnad (100m2 tak) invändigt med 4% bensaltensidlösning.
Inte för att jag har haft några problem med mögel i befintligt hus, men eftersom jag ändå hade en halv flaska kvar sedan husmålningen så kan det ju inte skada.

Det blir dock svårt att veta om det hjälpt eller inte eftersom jag inte kan veta om vinden hade möglat utan behandlingen.

All fasadfärg jag använt har haft 2.5 ml /l inblandning.
2,5ml/L blir alltså 4% bensaltensidlösning?

Har det givit effekt?

Fasaden målades för två månader sen så det är lite tidigt att veta om det funkar.

2.5ml 50% bensaltensid iblandad i en liter färg blir väl 0.125% bensaltensidlösning.

Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Fasaden målades för två månader sen så det är lite tidigt att veta om det funkar.

2.5ml 50% bensaltensid iblandad i en liter färg blir väl 0.125% bensaltensidlösning.
De har nog säkert köpt 200% lösning ska du se :rolleyes:

• Gilla
kuwi
  • Laddar…
J
Gabbe1 skrev:

:D

snabb huvudräkning fungerade inte så bra

OuzO skrev:
Tänk bara på att börja på rätt ställe på taket så du inte behöver gå på det du sprutat, det kan bli snorhalt. Mitt tak är benders palema candor med någon form av lack och det går inte vara däruppe på kvällarna nu på hösten när kvällsdaggen kryper på.
Tack för tipset om halkan.

Nu ska en spruta (för dosering), en spruta med behållare att hänga på ryggen, plast handskar och någon typ
av ansiktsmask/skydd inhandlas så är det väl bara att ge sig upp på taket.
Ska också försöka läsa mig till om blandningsförhållandena.

2ml/liter har jag läst men det är för handtvätt (Istället för handsprit) men sedan måste man tvätta sig med vanlig
tvål och vatten för att man inte ska torka ut alt. återfukta med hudkräm.

Väcker upp den här tråden lite för att höra om alla fortfarande är nöjda med medlet till takpannorna. Sedan undrar jag lite i vilken mängd ni köpt för att det ska räcka till ett normalt sadeltak över ca 100 kvm bostad.

• Gilla
Ruben99
  • Laddar…
lindqvist71 skrev:
Väcker upp den här tråden lite för att höra om alla fortfarande är nöjda med medlet till takpannorna. Sedan undrar jag lite i vilken mängd ni köpt för att det ska räcka till ett normalt sadeltak över ca 100 kvm bostad.
Om det inte var för all snön :S så skulle jag gärna ta en titt på taket och svara dig på om jag är nöjd eller inte. Återkom gärna framåt våren/sommaren. d^_^b

Vad gäller åtgången skulle jag tippa på att 2 liter räcker. Jag köpte 5 liter, och gjorde kanske av med 3, men då har jag rätt mycket tak. 250 kvm bostad varav kanske 170 kvm byggyta (har faktiskt inte koll på exakta byggytan). Mycket tak är det iallafall. Jag räknar med att ha medel kvar både till sommarbostaden och till mina föräldrars hus.

Glöm inte att köpa en ryggspruta, om du inte kan låna en. Att gå och sprida detta med någon form av handspruta, eller än värre vattenkanna görs sig inte. Vattenkannemetoden lär dessutom göra att åtgången på medel stiger rejält.

Vadå, du får väl skotta lite, ha ha...

Tack för svar och jag kanske återkommer till dig lite senare i vår då.

lindqvist71 skrev:
Vadå, du får väl skotta lite, ha ha...

Tack för svar och jag kanske återkommer till dig lite senare i vår då.
:p Du kan ge dig på att jag skottat snö från tak den senaste veckan. Det är det största nöjet jag har nu för tiden... Bla hemma hos min mor i Kristinehamn (där ICA Maxi rasat ihop av snömassorna). Känns hur som helst skönt att veta att snön numera inte är ett problem varken på mitt eller hennes hus. Däremot är det enorma snömassor på backen. Vi hörs till våren!

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Hur mycket behöver man för 55kvm tak? Räcker 1l då om man kör 1.6% blandning?

Är det någon som beställt detta senaste tiden. Snubben har ju mängder med hemsidor så man blir lite oroad. Tänkt köpa mig 1l bensaltensid för taket.

Han hade mängder av hemsidor även för ett år sedan när jag beställde, jag fick dock leverans på bara nåt dygn.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Han hade mängder av hemsidor även för ett år sedan när jag beställde, jag fick dock leverans på bara nåt dygn.
Har beställt 1 liter nu och det skickades med post efter en dag. Får hoppas det gör lite verkan på taket med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.