Har oxå beställt en liter då ladorna skall bli fina.
Beställningen fungerar fint från alltfraktfritt
 
Som jag skrev i #11 så blir man lite fundersam om man kollar lite på alla hemsidor som han har. Jag förstår inte riktigt vitsen med det, men det kanske fångar in folk på ett bra sätt. Jag tror dock att det skrämmer mer än vad det bidrar.
Hur som helst så beställde jag förra året 5 liter + ryggspruta (glöm inte ryggsprutan, det är ogörligt att spruta ett helt tak på annat sätt) och fick leveransen blixtsnabbt. Tror det tog typ 2 dagar innan jag fick grejerna.
Nu ett år senare måste jag säga att jag är MYCKET nöjd med resultatet. Jag la en hel del tid på att skrapa/borsta bort mossan först och sedan spruta. Nu är taket nästan som nytt. Om 3-4 år ska jag spruta på mer. Hoppas Gjert Strand finns kvar då.
 
J
Någon som har något resultat att dela med sig av?
 
John J skrev:
Någon som har något resultat att dela med sig av?
Jag ska upp nu i höst och spruta på delar av taket och se hur det blir. Jag har redan vätskan och tillbehören :) Men ingen erfarenhet själv än dock.
 
John J skrev:
Någon som har något resultat att dela med sig av?
Mycket nöjd nu ett år efter behandlingen av min norrsida om ~100m². Lär nog lägga på min sydsida likväl nu när jag sett resultatet. Gjorde ingen mekanisk rengöring före påläggningen men vinterns enorma snötäcke skrapade bra rent d^_^b
 
P.R skrev:
Mycket nöjd nu ett år efter behandlingen av min norrsida om ~100m². Lär nog lägga på min sydsida likväl nu när jag sett resultatet. Gjorde ingen mekanisk rengöring före påläggningen men vinterns enorma snötäcke skrapade bra rent d^_^b
Själv har jag mossklumpar på uppåt ett par centimeter på vissa ställen. Menar du de lossnar av sig själv efter man sprutat på? Skulle bespara mig massor av extrajobb!
 
Jag sprutade på norrsidan och det var mycket mossa (det ramlade ner ibland). Nu efter ca 1 år så tycker jag inte det har blivit någon större skillnad....kanske det ramlar ner lite mer mossa men väldigt mycket kvar.
I det gamla taket så har det bra bett...

Kommer förmodligen byta taket inom 2-3 år och skiter i det nu..
 
J
Kör ni med andningsskydd?

Testade blanda i besaltensid i Teknos Nordica Eko och den blev rätt grynig. :S

2,5% verkar vara på tok för mycket
 
  • Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Bricco skrev:
Själv har jag mossklumpar på uppåt ett par centimeter på vissa ställen. Menar du de lossnar av sig själv efter man sprutat på? Skulle bespara mig massor av extrajobb!
Själv resonerar jag som så att om jag ändå ska lägga tid och pengar på detta så är det bättre att göra jobbet ordentligt, och framförallt så vill jag inte att mossklumparna kommer ned pö om pö. Det blir jäkligt mycket mossa när den väl ligger på backen (det ser inte så mycket ut när det är utspritt på taket), och bättre då att lägga ut några markdukar eller dyligt och få ned skiten på en gång, än att det närmaste året få gå och plocka upp skiten.

Resultat för min del: Kanonbra. Jag är helnöjd.
 
  • Gilla
toMTen023
  • Laddar…
J
Immobil skrev:
2,5 ml per liter, eller? :confused:
Behandla Svarta prickar – Claudiosporium
Före behandling så täck över blommor i närheten med byggplast. Dom kan annars gulna eller skadas av bensaltensiden. Lägg på 2,7%-ig lösning (54 ml bensaltensid 50% per liter vatten) med borste eller kraftig pensel. Gnugga ytorna med skurborste på skaft eller annan borste. Låt verka minst 2 dygn.
Efter minst 2 dygn så blöta ytorna med vatten. Tvätta ytorna med med underhållstvätt eller 1,6%-ig lösning av bensaltensid. Skall ommålning ske så använd målningstvätt. Blanda bensaltensid i färgen, lättast i vattenbaserad färg. Därefter har Du skydd i minst 4 år, troligen mycket längre.
Behandlingen kan behöva upprepas 2 eller flera gånger vid svåra angrepp. Alla svarta prickar måste bort. Skrapa bort färgen på en yta av 10 x 10 cm och kontrollera att svartmöglet inte finns under färgen. I så fall så tag hjälp av saneringskonsult eller målerifirma.
http://bensalkonklorid.com/svarta-prickar-claudiosporium-borttagning-och-langtidsskydd/

:x

25ml / Liter eller??
 
John J skrev:
[länk]

:x

25ml / Liter eller??
Det är olika procenthalt beroende på vad du ska göra med det. 1.6% för tak tror jag.
 
J
Bricco skrev:
Det är olika procenthalt beroende på vad du ska göra med det. 1.6% för tak tror jag.
Jo självklart med har du hittat någon procenthalt om man skall blanda det i vattenbaserad färg?

Eller om man vill spruta väggen innan målning?
 
Redigerat av moderator:
hej

hur ska man blanda om man ska bespruta ett tak ?

Hur mkt räcker 1 liter koncentrat till ?
 
dunken skrev:
hej

hur ska man blanda om man ska bespruta ett tak ?

Hur mkt räcker 1 liter koncentrat till ?
1.6%.

http://bensalkonklorid.com/
 
  • Gilla
källare
  • Laddar…
A
Bricco skrev:
1.6%.

[länk]
Så till 10 liter skall man ha 3,2 dl??

:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.