Hej!

Kemikalieinspektionen har hanterat detta tips tidigare. Ett inspektionsärende öppnades för ett par år sedan, vilket ledde till en åtalsanmälan mot företaget. Åtalsanmälan grundades på att produkten, som betraktas som bekämpningsmedel, inte var godkänd. Åtalsanmälan lades ner av åklagaren pga. att Kemikalieinspektionen varit otydlig, gentemot företaget, om gällande regler. Något år senare togs beslut på EU nivå att denna produkt/verksamt ämne ska tillhöra produkttyp 2 inom biocidlagstiftningen. Det innebär att den numera betraktas som ett rengöringsmedel istället för ett träskyddsmedel (produkttyp 8) eller medel mot byggnadssten etc. (produkttyp 10) som tidigare. Biocidlagstiftningen är ett EU direktiv som är implementerat i nationella regler. Sverige har beslutat att vissa produkttyper inom biocidlagstiftningen är undantagna kravet på godkännande fram till 2014. Produkttyp 2 är en sådan produkt som tillhör undantagen. Det innebär att vi inte går vidare med ärendet med de förutsättningar som finns idag.

Läs mer om biocidlagstiftningens produkttyper:
http://www.kemi.se/Documents/Forfattningar/KIFS/K08_3.pdf

Om något är oklart kontakta mig på telefon 08-519 41 341.
 
Nää, känn ingen oro för Gert Strand, han eller hans företag är i det närmsta Kunglig Hovleverantör, har handlat mycket prylar när han fanns i Klagshamn och senare Hököpinge, han hade då, allt mellan himmel och jord, mest till hus, gamla toaletter, tvättfat, dörrtrycken m m i all oändlighet.

Ovan inlägg kom när jag skrev mitt, JO, då är det samme Gert Strand hahaha, han kör sitt eget race och vill alla väl...................haha
 
Redigerat:
Kanske bäst Ni skyndar att handla, för snart kommer kanske även Vin&Spritcentralen och lägger sig i verksamheten.
Detta är så djävla typiskt för Sverige, för en del år sedan visade man på TV ett inslag då man hittat en mängd 200 liters fat med Kreosot , som dumpats i en sjö. Det var SJ.anställda som behandlat slipersar där under lång tid, och allt överblivet material hade man hivat ut i sjön, när uppdraget var avklarat, men inte fan går det att hitta någon ansvarig inom stat och kommun för sådana brott, men om en lantbrukares traktor skulle läcka olja, då blir det fart på hela gänget, länsstyrelse, polis o åklagare m fl
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
När jag satt i kommunfullmäktige för en del år sedan, kom ett ärende upp angående tillstånd för ett ferrychromeverk att få tippa 25000 ton cyanidavfall!! om året, på sopstationen Spillepengen, som ligger, läs, i Öresund, samtliga tillfrågade myndigheter hade gett sitt tillstånd. Jag undrade om fullmäktiges ledamöter visste vad cyanid var för något, det var helt tyst där!! Jo detta kommer att sluta med att kommunen går upp i rök tillsammans med kommunalrådet, det blev inget tillstånd. Detta visar åter vad det är för personer = fjantar, som handlägger dessa ärenden utan att ha några kunskaper om vad som är rätt eller fel. Jag har fler sådana ärenden, men jag avvaktar om någon har några inlägg i dessa ärenden.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
saturnus

Ett tips. Istället för att skapa enskilda trådar, kan du editera en och få in all infot som du vill.

Eller visste du det? I så fall ber om ursäkt.
 
adbuster skrev:
VAd tror ni händer när er mossa, era alger, bakterier etc dör och spiolas ned i rabatterna med regnvattnet? Blir det blommor och buskar sedan? Nej. Blir det naturliga nedbrytningsprocesser? Nej. Blir det friskt vatten? Nej -giftigt. Vad händer med treningsverkens processer? De förstörs...

JAPE säljer max 4,3% koncentration -till utbildade företag med licens.

Använd inte skiten. Snälla.
Okej jag slutar använda det om du slutar använda Bensin.

Från produktbladet

R-38 Irriterar huden.
R-45 Kan ge cancer.
R-46 Kan ge ärftliga genetiska skador.
R-63 Möjlig risk för fosterskador.
R-65 Farligt: kan ge lungskador vid förtäring.
R-67 Ångor kan göra att man blir dåsig och omtöcknad.
R-51/53 Giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön.

12. EKOLOGISK INFORMATION
12.1 Toxicitet Produkten är giftig för vattenlevande organismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i
vattenmiljön.
12.2 Persistens och Produkten uppfyller inte kriterierna för lätt nedbrytbarhet.
nedbrytbarhet
12.3 Bioackumuleringsförmåga Produktens log Pow>3. Det kan därför inte uteslutas att produkten bioackumuleras.
12.4 Rörligheten i jord Utsläpp av produkten kan förorena mark och grundvatten.

http://ichemistry.intersolia.com/documentvault/1980/Bensin MK1 (95_ 96_ 98 oktan) 20111024.pdf

Jag kommer fortsätta använda min lilla burk. Vart femte år sprutar jag på en 20L 2% vätska på mitt tak.
Tänk på det nästa gång du spiller bensin när du tankar eller ännu värre sprutar spolarvätska på bilrutan....
 
  • Gilla
Soli och 1 till
  • Laddar…
Ny på forumet så jag passar på att ställa min första fråga!
Jag har precis köpt ett hus från början av 1900-talet med gammalt lertegel på taket.
Föregående ägare har för 7 år sen lyft av alla pannor och lagt om papp spånt strö och läkt sedan lagt tillbaka alla pannor.
Jag tycker att taket är fint men det är MYCKET mossa och påväxt på pannorna.

Jag har tänkt att.
1. ta bort det värsta mossan för hand
2. sen gå på försiktigt med högtrycks tvätten
3. spruta på bensaltensid.

Nu till frågan till er som har använt produkten.
Fungerar den?
Kommer mina gamla tegelpannor hålla för högtryckstvätten?
 
Hej

Jag hade hoppat över med högtryckstvätten

Kört på 1 o sen 3
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
Tegelpannorna kan ta stryk av högtryckstvätten. Ja.

Behandla på vår, sommar eller tidig höst, så inte pannorna är mättade med bunden fukt när det kommer frost = en liten risk för frostsprängning.
 
dunken skrev:
Hej
Jag hade hoppat över med högtryckstvätten
Kört på 1 o sen 3
Är det samma risk med betongpannor som med lertegel?
 
Skulle vilja säga att tegelpannor klarar högtryckstvätt, men att jag inte skulle tvätta betongpannor.
Många plockar ned tegelpannor och högtryckstvättar dem om de är friska. Lägger sedan tillbaka dem efter man bytt underlagspapp och läkt.
 
Jag körde med både högtryck som bensalt. På 30 år gamla betongtakpannor. Idag 6 år efter, är taket lika fresh som direkt efter tvätten o behandlingen.
 
BiGitt
Då kanske det finns hopp för mina 36 år gamla betongpannor som har mycket mossa på takets norrsida. Har hört att underlagspappen kan ta stryk av för mycket vatten vid högtryckstvätt.
Sen gäller det ju att inte falla ner från taket.
 
BigGitt skrev:
Jag körde med både högtryck som bensalt. På 30 år gamla betongtakpannor. Idag 6 år efter, är taket lika fresh som direkt efter tvätten o behandlingen.
Vad är bensalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.