Bensaltensid.

Vad tror ni händer vid mycket kraftig regn? Då kommer det MYCKET mer vatten än vad futtiga sprutan gör. Det gäller att rikta strålen rätt!!!

Tänk lite själva. Sprutar ni rakt uppeifrån, blir det som vanlig regn.

Visst ska man tänka själv, men goda råd är inte att förakta.

Jag började i.a.f. Nereifrån. Ifall några skulle knäckas. Men det gick bra. Ångrar mig inte det minsta.

Henri skrev:
BiGitt
Då kanske det finns hopp för mina 36 år gamla betongpannor som har mycket mossa på takets norrsida. Har hört att underlagspappen kan ta stryk av för mycket vatten vid högtryckstvätt.
Sen gäller det ju att inte falla ner från taket.
Du ska kolla ytskiktet på betongpannor och hur mycket vatten som runnit genom dem efter det regnat. Våra pannor som var ungefär i din ålder var slut trots att de var hela och såg hyfsade ut. Byggaren som gjorde bytet bor i kvarteret och när han såg hur våra var så kollade han sina egna som var några år yngre och det var ordentligt blött under dem också, så även han gjorde ett byte av sina.
Däremot riktigt tegeltak kan hålla den dubbla livslängden och blir fina igen efter en tvätt även med högtryck.
På gamla betongpannor spolar du bara sönder ytskiktet, om det inte redan är dåligt, så att de blir som grovt sandpapper. Så när det gäller betongpannor är det lite lurigt detta med att de ser hela och fina ut, de kan ändå ha gjort sitt som taktäckning.

Ocy glöm inte om att takpannorna kan lackas! Då blir dessa finare (nästan) än nya!

BigGitt skrev:
Ocy glöm inte om att takpannorna kan lackas! Då blir dessa finare (nästan) än nya!
Fungerar det, har själv inte sett det och blir det slitstarkt?
Gamla betongpannor börjar släppa i ytskiktet pga av att betongen åldrats, det man ser i hängrännor som sand, och är inte risken stor att lackskiktet följer med? Kräver inte det att man gör det på hyfsat nya betongpannor som fortfarande har ett bra ytskikt?

AndersS skrev:
Du ska kolla ytskiktet på betongpannor och hur mycket vatten som runnit genom dem efter det regnat.
Bra tips!

A
Har aldrig sett att det regnat genom betongpannor, kan inte någon ta en bild på detta?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alfred Jonsson skrev:
Har aldrig sett att det regnat genom betongpannor, kan inte någon ta en bild på detta?
Snälla. Kan du inte bara att lyfta en takpanna efter krartig regn? Då ser du om det regnar genom. Annars kan du placera lite papper under och vänta nån dag så att det regnar under tiden och sen ta fram det. Då ser du detta.

A
BigGitt skrev:
Snälla. Kan du inte bara att lyfta en takpanna efter krartig regn? Då ser du om det regnar genom. Annars kan du placera lite papper under och vänta nån dag så att det regnar under tiden och sen ta fram det. Då ser du detta.
Visst kan jag det, tycker bara att man någon gång under alla de 20 år jag jobbat som snickare så borde man sett ett enda fall då det regnat genom ett betongpanna.

Vi byter ju ofta tak på hus och då skulle det även synts på pappen tycker jag.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alfred Jonsson skrev:
Visst kan jag det, tycker bara att man någon gång under alla de 20 år jag jobbat som snickare så borde man sett ett enda fall då det regnat genom ett betongpanna.

Vi byter ju ofta tak på hus och då skulle det även synts på pappen tycker jag.
Trots att jag då inte är snickare har jag sett detta i några fall med gamla betongpannor. Och med en underlagspapp som är 35-40 år så är det inte säkert att den är helt tät in till råsponten. Detta i kombination med all skit som samlats under pannor/läkt så blir det blött som tar tid på sig att torka ut. Senast jag hittade det var på garaget som åtgärdades förra året.

A
AndersS skrev:
Trots att jag då inte är snickare har jag sett detta i några fall med gamla betongpannor. Och med en underlagspapp som är 35-40 år så är det inte säkert att den är helt tät in till råsponten. Detta i kombination med all skit som samlats under pannor/läkt så blir det blött som tar tid på sig att torka ut. Senast jag hittade det var på garaget som åtgärdades förra året.
Du blandar inte ihop det men när det ibland regnar på tvären och blåser och pannorna då rör sig och det regnar in lite mellan dem?

Att det skulle regna genom 25mm betong låter i mina öron otroligt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alfred Jonsson skrev:
Du blandar inte ihop det men när det ibland regnar på tvären och blåser och pannorna då rör sig och det regnar in lite mellan dem?

Att det skulle regna genom 25mm betong låter i mina öron otroligt.
Det brukar INTE regna genom. Gammal betong kan bli som en svamp. Och svettas på undersidan. Men det handlar nog om pannor so är 50 år gamla eller äldre.

BigGitt skrev:
Det brukar INTE regna genom. Gammal betong kan bli som en svamp. Och svettas på undersidan. Men det handlar nog om pannor so är 50 år gamla eller äldre.
Jo, jag använde "regna genom" lite vårdslöst men det är precis detta som händer.
Och äldre pannor från 60-tal var tunnare och de vi bytte var nog närmare hälften i tjocklek, av de 25mm som nämndes, och de nya som lades på (tunnare från början då det var från 60-tal och dessutom slitna med en yta som ett 40 sandpapper), så förhoppningsvis är dagens pannor bättre.

A
AndersS skrev:
Jo, jag använde "regna genom" lite vårdslöst men det är precis detta som händer.
Och äldre pannor från 60-tal var tunnare och de vi bytte var nog närmare hälften i tjocklek, av de 25mm som nämndes, och de nya som lades på (tunnare från början då det var från 60-tal och dessutom slitna med en yta som ett 40 sandpapper), så förhoppningsvis är dagens pannor bättre.
Ok då är vi helt eniga :)

Vi som bor där det nästan alltid blåser 15-20m/s ser ju detta ofta men det är ju inte att det regnar genom.

Bra papp är A&O för ett friskt tak för det kommer alltid in lite vatten någonstans när det regnar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.