Så ditt råd till alla som läser denna tråd är att köpa ett medel för 150 kr/liter istället för Biltemas som kostar 15 kr/liter för att få bort mossan på sitt tak?
 
AnneFi
Är mossa dåligt för taket eller tar man bort det för att man tycker att det är fult?
 
AnneFi skrev:
Är mossa dåligt för taket eller tar man bort det för att man tycker att det är fult?
Mossa binder fukt och därigenom ökar risken för frostsprängning
 
Mossans rötter tar sig in i underlaget och då får fukten en väg in via kapillärkraften. Som Roland53 skriver öppnar man då upp för frostsprängning. Utöver det hindrar ju mossan annat skräp från att sköljas ned i hängrännorna.
 
Paxman skrev:
Så ditt råd till alla som läser denna tråd är att köpa ett medel för 150 kr/liter istället för Biltemas som kostar 15 kr/liter för att få bort mossan på sitt tak?
Jag skrev om andra billiga alternativ också som julas "taktvätt" 4 l á 199:- och ert alternativ är billigare. Nästa stortvätt blir "nog"..! Att använda Gti sprutan och få en blandning på 1-2 procent tror jag blir för svagt vilket det tyder på eftersom han tvättar det varje år samt har koppartråd på det ena taket. Att blanda 1:2 och använda en tryckspruta tror jag blir bättre. Förmodligen är det lämpligt för taket eftersom det är snarligt GTI takrent. Det andra medlet är lämligt till betongpannor och vid renovering av betongtrappor.
 
Jag hänger inte med i hur du resonerar...men det gör inget. Jag är kanonnöjd med hur Biltemas produkt har fungerat för mig så här långt och råder alla att testa. 60 spänn för fyra liter som ska blandas 1-2 procent räcker till många kvadratmeter tak och tycker man att det inte "tar" tillräckligt bra så har man ju inte investerat speciellt mycket. Sen får man väl försöka hitta något starkare medel.
 
Varför blanda ut en billig produkt med mycket vatten som kan fungera. Om du använder en tryckspruta istället och blandar högst 1:2 så behöver du säkerligen inte tvätta taket varje år och ev komplettera med koppartråd. Ja jag tänker prova ditt förslag med tryckspruta möjligen 1:1 då det är billigare än takrent och kanske bättre, nöjd nu? Det ger lite mer jobb som bara kanske behövs vart 3:e år. Blir Jag inte nöjd så kommer jag använda samma medel 600-860 kr som firmorna använder och ändå spara 3-4000 kr på att göra det själv.


När din länk inte fungerade kom jag in på fasadtvätt som jag däremot har använt är 10 kr dyrare och med bara 3 % bentalsidprodukter mot biltemas mosstvätt som har 5%. Använde du verkligen gti mossa som även ger näring till gräset? Har vi båda gjort en vurpa?

Bentalsidprodukter som det ursprungligen skrevs om kan variera kraftigt och Nitor har 2, 5-10 och 10-15 % och samma produkt har olika % beroende på förpackning.
 
Y
Jag köpte detta medel och spruta på taket. Mossan dog men den har inte lossnat vilket jag lite förväntade mig. Vanliga medel i butik hävdar ju att mossan lossnar efter några skurar.

Blandade i falurödfärgen också och vet inte om det kanske var därför färgen va allmänt dålig att måla med, men kan varit jag som haft förhöga förväntingar.
 
Man ska nog inte förvänta sig att mossan ska rulla av direkt, inget av de nämnda medlen ger ju mossan fötter så tålamod måste man ha. Jag har läst att det kan ta ett år eller två innan all mossa försvunnit genom den naturliga erosionen. Rimligtvis är det avhängigt ett antal olika faktorer; mängd mossa från början, vad det sitter på för underlag (där skrovliga betongpannor som jag har säkerligen är det värsta), lutning på taket etc. Sen kan ju vädret variera rejält år från år. Optimalt är säkert växlande mellan verkliga ösregn och stekande sol kombinerat med riktiga frostnätter på vintern.

Det viktiga för mig är att mossan är död och inte fortsätter växa in i mina betongpannor, om det sen tar ett, två eller tre år innan all mossa är borta är mindre viktigt.
 
OM man inte får "Koppartråd" spänd på nockpannorna att få bort mossan så har man inte använt "ren" koppartråd.
Köper man ny koppartråd så är den oftast eloxerad med en skyddande behandling för att inte "missfärgas" och då frigörs naturligtvis inte några ämnen från tråden.
Jag köpte min koppartråd, Ø5.0mm hos det lokala metallåtervinningsföretaget och den rullen var redan "ärgad" och nästan helt grön till färgen. Detta var för c:a 25år sen, jag har ingen mossa på mitt betongtegegeltak.
Men från det att man monterat upp tråden tar det nått år innan all mossa är borta.

Att det fungerar om man gör rätt vet alla som gjort som "de gamla kloka gubbarna" gjort i alla tider.
 
Största problemet är väl just det, att få tag i ren koppartråd i någorlunda diameter och längd. Om jag förstått saken rätt så är fler och finare kardeler bättre än få och grövre samt som KentW skriver att trådarna inte får ha något ytskikt alls. Nästa problem är hur man får fast kabeln på nocken...man vill ju inte gärna borra i nockpannorna.
 
Här skrivs en del om biltemas algtvätt, men jag lyckas inte lura ut om här finns någon som faktiskt provat medlet på själva taket ? En liten recension vore fint i så fall. Har använt julas medel idag men mina två dunkar räckte inte till, förmodligen portionerade jag ut det klumpigt. Funderade på att köpa Biltemas produkt och göra färdigt med, den kostar ju nästan gratis.
 
Det tak jag ser enklast är min grannes och hans mossa är nu brun. Den sitter fortfarande kvar på taket men den är död och växer inte mer. Troligen kommer den försvinna med tiden, men med tanke på att han inte ansträngde sig överhuvudtaget att ta bort det värsta innan han sprutade på så kommer det nog ta ganska lång tid.

Själv håller jag på att borsta mina sjöstensplattor. Mossan satt extremt hårt fast på dem i höstas men efter att ha sprayat dem med Biltemas medel dog den på ett par dar och nu lossnar det superenkelt med en stålborste på skaft. Mossa på markplattor och taktegel skiljer sig nog inte speciellt mycket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.