A AndersS skrev:
Efter att förra året köpt och prövat Nilfiskens takrengöringsmedel finns det minimalt värde att hålla på att mixtra med egenblandningar. Har testat annat tidigare, även Grön Fri, och inget har fått samma bra resultat.
5L dunk till ca 150 kvm för 150 kr. Bör kunna läggas på även om man inte har Nilfiskutrustning.
På fritidshusets shingeltak var det 95% rent nu i vår efter höstens behandling.
Var hittar du den dunken för det priset?
 
A AndersS skrev:
Efter att förra året köpt och prövat Nilfiskens takrengöringsmedel finns det minimalt värde att hålla på att mixtra med egenblandningar. Har testat annat tidigare, även Grön Fri, och inget har fått samma bra resultat.
5L dunk till ca 150 kvm för 150 kr. Bör kunna läggas på även om man inte har Nilfiskutrustning.
På fritidshusets shingeltak var det 95% rent nu i vår efter höstens behandling.
Har du skrapat den grova mössan och påväxt per hand innan du sprutade, eller har du sprutat medlet på taket direkt?
 
C CrazyAnt4 skrev:
Har du skrapat den grova mössan och påväxt per hand innan du sprutade, eller har du sprutat medlet på taket direkt?
Bara "sprutt på". På bostaden med betongpannor dör mossan och torkar, kommer sedan ned med regn och blåst. Där finns det en hel del död lös mossa nu på taket.
Var lite av vitsen med att jag också köpte taktvätten att kunna hålla mig på marken. Ska testa senare om jag med taktvätten kan spola ned den torra döda mossan.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
C CrazyAnt4 skrev:
Fast detta krävs att man klättrar på taket ;)
Kommer inte ihåg blandningen, har inte kvar det huset, så har lagt sånt åt sidan.

Men om man, som jag, inte kan klättra på tak är det en bra lösning.
 
Någon som vet ungefär hur jag ska blanda bensaltensid från alltfraktfritt om jag ska använda en ejektorspruta som det varit mossaGTI i tidigare?
 
nikasp
A AndersS skrev:
Bara "sprutt på". På bostaden med betongpannor dör mossan och torkar, kommer sedan ned med regn och blåst. Där finns det en hel del död lös mossa nu på taket.
Var lite av vitsen med att jag också köpte taktvätten att kunna hålla mig på marken. Ska testa senare om jag med taktvätten kan spola ned den torra döda mossan.
Jag har kört med Allt Frakfritts grejer och det funkar bra men jag vill i regel få ner i princip all mossa så jag har lagt många timmar på att skrapa loss mesta.
I höstas hade jag solceller på ingång men nnnars tycker jag att det är trist med död mossa på terrassen efter varje regn och blåsiga dagar.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag har kört med Allt Frakfritts grejer och det funkar bra men jag vill i regel få ner i princip all mossa så jag har lagt många timmar på att skrapa loss mesta.
I höstas hade jag solceller på ingång men nnnars tycker jag att det är trist med död mossa på terrassen efter varje regn och blåsiga dagar.
Så är det, vill man få bort all mossa direkt blir det att först skrapa eller på annat sätt ta bort den, sedan behandla så det inte blir ny påväxt. Har inte testat ännu om jag med taktvätten och annat munstycke kan spola ned torr mossa, är inga problem hos oss med att låta den komma ned efter hand som den dör och släpper.
 
Är det dumt att ta högtryckstvättren och blåsa rent betongpannorna?
 
Ja, det är dumt, det slits bort sandkorn mm, pannorna blir skrovligare.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det är dumt, det slits bort sandkorn mm, pannorna blir skrovligare.
Spraya på, vänta en månad eller så, borsta och en sväng till kanske är bra?
 
nikasp
nino nino skrev:
Är det dumt att ta högtryckstvättren och blåsa rent betongpannorna?
Jag skulle inte göra det. Jag skrapar manuellt bort all mossa och blåser ner med kraftig 36V lövblås.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tog mig i kragen och gjorde ett ryck med piasavan, var nog behövligt :D

Tegelstenseffekt på hustak med löv, skorsten, natur i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takpannor på ett hustak, utsikt över träd och traditionella röda stugor, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på med bensaltensid, återkommer i höst :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nikasp
nino nino skrev:
Tog mig i kragen och gjorde ett ryck med piasavan, var nog behövligt :D

[bild]

[bild]

Sen på med bensaltensid, återkommer i höst :)
Stiligt! Jag köpte Nelson Gardens skrapa med långt skaft. Den var faktiskt rätt bra även om man inte alls får det lika bra som att handjaga på knä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.