A AndersS skrev:
Den suger direkt från dunk via slang och sedan ställer man in så det skummar lagom.
Och hur vet man om bruklösningen blir 1+31?
 
F
C CrazyAnt4 skrev:
Jag tänker mig behandla mitt tak i år, och behöver lite hjälp hur ska man gå tillväga

Vet du om den passar till andra märkes högtryckstvätt? Jag har en från Parkside (Lidl)
När du använder medlet, vilken koncentration använder du?
Alltså, 1+31 och sedan in i högtryckstvätt där den blir ännu lösare, eller tar du den koncentrerade medel in i högtryckstvätten?

Tack för hjälpen
Du kan inte först späda ut med 30 delar vatten och sen ejektor-köra det genom högtryckstvätt, det blir för svagt. Och vill man ha kontroll så blandar man och lägger på den blandningen, det är helt omöjligt att ha koll på koncetrationen med ejektor.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du kan inte först späda ut med 30 delar vatten och sen ejektor-köra det genom högtryckstvätt, det blir för svagt. Och vill man ha kontroll så blandar man och lägger på den blandningen, det är helt omöjligt att ha koll på koncetrationen med ejektor.
Jag bryr mig egentligen inte om att ha kontroll över blandningen utan jag vill säkerställa att bruklösningen ska bli tillräckligt stark

I detta fallet, hur mycket medel gör du åt när du behandla din tak? Alltså hur mycket bensaltensid och hur stor tak?

Tacksam
 
F
C CrazyAnt4 skrev:
Jag bryr mig egentligen inte om att ha kontroll över blandningen utan jag vill säkerställa att bruklösningen ska bli tillräckligt stark

I detta fallet, hur mycket medel gör du åt när du behandla din tak? Alltså hur mycket bensaltensid och hur stor tak?

Tacksam
Minns inte, jag blandar en ryggspruta med 15 liter totalt och ett spädningsförhållande på 22-25 delar vatten ungefär. Takyta vet jag inte men huset är 150 kvadrat, garaget är ca 45 kvadrat, stenplattor på runt 130 kvadrat och altantrall på 110 kvadrat. Jag behandlar allt samtidigt, det räcker inte med em 15 liters laddning, men om det är två eller tre blandningar vet jag inte, rimligtvis två….

Sen på just tak som kan ha mer eller mindre påväxt så styr det förbrukningen så mycket att man inte bara kan gå på yta. Mycket påväxt suger upp och då går det mycket mer.
 
Om jag räknar rätt:
1:31 blir strax över 3% inblandning.
Vredet på Nilfisks taktvätt medger justering mellan 8-16% inblandning, då om du först späder mossmedlet 1:1 och därefter kör på lägsta inställningen hamnar du på 4% inblandning. Med lite bättte math-fu kan du så klart komma närmre optimal mix.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
S Stoffy skrev:
Om jag räknar rätt:
1:31 blir strax över 3% inblandning.
Vredet på Nilfisks taktvätt medger justering mellan 8-16% inblandning, då om du först späder mossmedlet 1:1 och därefter kör på lägsta inställningen hamnar du på 4% inblandning. Med lite bättte math-fu kan du så klart komma närmre optimal mix.
Jättebra !
Tackar!
 
F
S Stoffy skrev:
Om jag räknar rätt:
1:31 blir strax över 3% inblandning.
Vredet på Nilfisks taktvätt medger justering mellan 8-16% inblandning, då om du först späder mossmedlet 1:1 och därefter kör på lägsta inställningen hamnar du på 4% inblandning. Med lite bättte math-fu kan du så klart komma närmre optimal mix.
Har du kollat toleransutfall där med? Det beror på vattenflöde och tryck från högtryckstvätten. Man har noll kontroll. Det enda man vet i slutändan är hur mycket tensid man slängt ut, man har inte en aning om hur utblandad den är.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har du kollat toleransutfall där med? Det beror på vattenflöde och tryck från högtryckstvätten. Man har noll kontroll. Det enda man vet i slutändan är hur mycket tensid man slängt ut, man har inte en aning om hur utblandad den är.
Håller med, skulle alla gånger satsat på att lägga ut medlet med en lågtrycksspruta. typ: https://www.jula.se/catalog/tradgar...ing/trycksprutor/portabel-tvattspruta-014029/

mycket med precis applicering och blandning.
 
A abbe_ skrev:
Håller med, skulle alla gånger satsat på att lägga ut medlet med en lågtrycksspruta. typ: [länk]

mycket med precis applicering och blandning.
Fast detta krävs att man klättrar på taket ;)
 
C CrazyAnt4 skrev:
Och hur vet man om bruklösningen blir 1+31?
Inte en susning, jag kör med Nilfisk takrengöring och när det skummar lagom. Det får gå på känsla och hur snabbt det försvinner ur dunken utifrån hur många kvm det ska räcka till.
 
F fsn skrev:
Har du kollat toleransutfall där med? Det beror på vattenflöde och tryck från högtryckstvätten. Man har noll kontroll. Det enda man vet i slutändan är hur mycket tensid man slängt ut, man har inte en aning om hur utblandad den är.
Nej, absolut inte, det var som du säkert förstod en snabb överslagsräkning. Det finns dock tillfällen där du inte har möjlighet att promenera runt på taket med en spruta och då tycker jag att högtryckstvätten med taktvättillsatsen är ett bra alternativ till att hyra en skylift eller köpa in tjänsten.
 
S Stoffy skrev:
Om jag räknar rätt:
1:31 blir strax över 3% inblandning.
Vredet på Nilfisks taktvätt medger justering mellan 8-16% inblandning, då om du först späder mossmedlet 1:1 och därefter kör på lägsta inställningen hamnar du på 4% inblandning. Med lite bättte math-fu kan du så klart komma närmre optimal mix.
Bensaltensiden är på 50% Så 1:31 blir blandningen 1.6%
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
M
SC Aero SC Aero skrev:
Bensaltensiden är på 50% Så 1:31 blir blandningen 1.6%
Nu har jag missat några inlägg:worried:. Vad heter fabrikatet med 50% bensaltensid?
 
Efter att förra året köpt och prövat Nilfiskens takrengöringsmedel finns det minimalt värde att hålla på att mixtra med egenblandningar. Har testat annat tidigare, även Grön Fri, och inget har fått samma bra resultat.
5L dunk till ca 150 kvm för 150 kr. Bör kunna läggas på även om man inte har Nilfiskutrustning.
På fritidshusets shingeltak var det 95% rent nu i vår efter höstens behandling.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.