M Markarbetaren skrev:
Jasså du har tjära på taket, känns ganska miljövidrigt med bitumen som ständigt urlakas och hamnar i sjöar och vattendrag;)
Så du menar att eftersom taket inte är helt miljöneutralt, vilket förmodligen inte överhuvudtaget går, så kan jag lika gärna ge upp och hälla gift på det? Nja, jag väljer att inte ha den deprimerande inställningen och lägger några trivsamma timmar på att skrapa det istället för att hälla gift på det.

F fsn skrev:
Finns inget som matchar 50% Bensalsaltensid i antalet m²/kr. Det är antagligen en faktor 10 mot Algrent proffs.
Kollade på fraktfritt och där räcker 1 liter brukslösning upp till 128 kvm.
Pris 495 kr.

F
linegarden linegarden skrev:
Kollade på fraktfritt och där räcker 1 liter brukslösning upp till 128 kvm.
Pris 495 kr.
Jag räknar på koncentrationen. Den är bara 30% och bensalyensid är 50%. Så dina 299kr blir 498kr om man räknar om koncentrationen. Sen så är väl deras rekommendation med spädning en klenare blandning, därför kan man få intrycket att det räcker till mer tak. Det är väl i skälva verket exakt samma produkt fast olika koncetration.

Jag köpte en 5liter för några år sen. En sån har man ledigt i 8-10år känns det som. Ett literpris på 340kr@50%

• Gilla
linegarden och 2 till
  • Laddar…
M
B Bombus pratorum skrev:
Så du menar att eftersom taket inte är helt miljöneutralt, vilket förmodligen inte överhuvudtaget går, så kan jag lika gärna ge upp och hälla gift på det? Nja, jag väljer att inte ha den deprimerande inställningen och lägger några trivsamma timmar på att skrapa det istället för att hälla gift på det.
Jag menar att ditt resonemang faller av sig själv. Sedan tror jag inte att den lilla mängden du häller på ditt tak spelar någon som hellst roll i samanhanget. En kallstart av en personbil i januari gör nog mer skada för miljön. Men upplever du det som trevligt att skrapa taket så för all del, fortsätt med det.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fraktfritts bensaltisid är 50% och Algrent innehåller 30% bensaltisid.

Om man blandar till en 1.5% lösning kostar Algrent 14.2kr per liter lösning och Fraktfritt kostar 15.6kr. Allt är räknat med frakt och expeditionsavgifter.

Så Algrent är billigast.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag sprutade lite vanlig såpa på mitt skrapade tak och det gjorde faktiskt nytta. Och det var ganska lite såpa jag använde. Några deciliter Grumme på femtio kvadratmeter. Tror jag kommer gå över hela norrsidan av taket med såpa till sommaren.

Såpa är ju antibakteriell så den gillar nog inte din mossa att dricka av (y)

När ska man behandla nu då?
Har fortfarande minus på nätterna men det gör kanske inget?
Behöver man ta piasavan först och få bort det värsta eller är det bara att blåsa på

Körde ett varv i veckan. Förebyggande varje år

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Behöver man ta piasavan först och få bort det värsta eller är det bara att blåsa på
Jag har fått bäst effekt när jag behandlat i maj. Torr dag men inte "stekande" sol.

• Gilla
nino
  • Laddar…
F
nino nino skrev:
Allt ”stort” tjänar du på att borsta bort innan. Lägg på när väderprognosen är skapligt säker på att det inte blir regn ocg undvik stekande sol då det torkar in för fort.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Husrekondare
Jag såg Jape har släppt en ny bensaltensid som är färdigblandad 1%-ig lösning - bara att applicera och sedan vänta 1- 2 år.
Jag fattar ingenting.... varför ska jag lägga på ett medel som inte fungerar bums ?
Jag har nu testat en pelargonsåpa som ger effekt på några timmar och jag behöver inte använda PP2 mask eller handskar. Den innehåller ingenting som kan förgifta dricksvattnet i brunnen och ändå behöva vänta över ett år på att den fungerar.
Bifogar en bild på taket på grabbens hus som har eternit tak så det går ändå inte att tvätta med högtryck. Rött trähus, tegeltak med mossa, fönsterluckor, träd, dekorativ trädgårdsturky i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Husrekondare Husrekondare skrev:
Jag såg Jape har släppt en ny bensaltensid som är färdigblandad 1%-ig lösning - bara att applicera och sedan vänta 1- 2 år.
Jag fattar ingenting.... varför ska jag lägga på ett medel som inte fungerar bums ?
Jag har nu testat en pelargonsåpa som ger effekt på några timmar och jag behöver inte använda PP2 mask eller handskar. Den innehåller ingenting som kan förgifta dricksvattnet i brunnen och ändå behöva vänta över ett år på att den fungerar.
Bifogar en bild på taket på grabbens hus som har eternit tak så det går ändå inte att tvätta med högtryck. [bild]
Vad är pelargonsåpa?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Köpte en Nilfisk takrengörare tiill högtryckstvätten, en teleskophistoria, och deras "Roof cleaner". Har kunnat gå runt på marken och lägga på medlet, som skummar när man sprutar på det.
Fungerar bra och nästan helt nu i vår, sitter lite smått kvar men är dött så det försvinner med kommande sol/regn.
Behandlat shingel och betongpannetak.
Inget högt tryck som påverkar taken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.