Hej! Någon som testat Algrent Proffs? Verkar vara ett relativt nytt märke på marknaden och innehåller vad jag förstår Bensalkonklorid.

Hur mycket Jape Grönfri behöver man till en spruta på fem liter om man ska behandla i förebyggande syfte?
Taket är alltså rent men vill förhindra ny påväxt.

K Klabbis 3000 skrev:
Hur mycket Jape Grönfri behöver man till en spruta på fem liter om man ska behandla i förebyggande syfte?
Taket är alltså rent men vill förhindra ny påväxt.
Enligt deras blandning vilket väl 1 på 5.

Husrekondare
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Hur blir det när detta rinner ner i grundvattnet genom dagvattendräneringen?
Jo eftersom det står i säkerhetsdatabladet att det är skadligt för vattenlevande organismer så är det knappast nyttigt. Det finns många tensider som är giftiga och ställer till med en massa konstigheter.
Det senaste är att kvartära amoniföreningar hjälper till att skapa antibiotika resistens hos bakterier.
Bara för att det finns i en del kosmetika produkter betyder det inte vara nyttigt - men billigt.

F
Husrekondare Husrekondare skrev:
Jo eftersom det står i säkerhetsdatabladet att det är skadligt för vattenlevande organismer så är det knappast nyttigt. Det finns många tensider som är giftiga och ställer till med en massa konstigheter.
Det senaste är att kvartära amoniföreningar hjälper till att skapa antibiotika resistens hos bakterier.
Bara för att det finns i en del kosmetika produkter betyder det inte vara nyttigt - men billigt.
Visst är det jobbigt när man bara måste få säga nåt….. fast timingen är helt åt helvete och man vet det men kan ändå inte hålla käften… Läste du ens vidare i den ganska långa tråden och funderade du öht på om nån eventuellt hade svarat innan eller kom du till inlägg #4 och kände ett trängande behov att svara? När du läser vidare i samma tråd så ser du redan i inlägg #10 att frågeställaren svarar sig själv, detta redan 2009. Det tog mig 14 sekunder att ta reda på.

Inlägget du svarade på är från 2009

Redigerat:
  • Gilla
pilen och 4 till
  • Laddar…
Har behövt rensa mitt shingeltak nåt år nu och hade köpt ett sånt där gift. Men eftersom jag inte vill sprida gift i världen så blev det aldrig av att spruta på det. Sen råkade jag vara uppe på taket för att kapa några grenar och passade på att testa att skrapa mossan med en slö kniv. Gick hur bra som helst. Men jag kom inte åt hela taket med kniv så jag byggde snabbt en skrapa med en sickel på en lång regel. Perfekt. Det gick alldeles för snabbt att skrapa taket rent med den, för det var så roligt. Tre timmar kanske för hela taket. Från stegen når jag hela taket och får det 98% rent från mossa och lavar. Giftfritt och roligt. Kanske att jag ska prova att spruta på lite såpa också för skojs skull.

• Wow
  • Gilla
LeMirak och 1 till
  • Laddar…
F
B Bombus pratorum skrev:
Har behövt rensa mitt shingeltak nåt år nu och hade köpt ett sånt där gift. Men eftersom jag inte vill sprida gift i världen så blev det aldrig av att spruta på det. Sen råkade jag vara uppe på taket för att kapa några grenar och passade på att testa att skrapa mossan med en slö kniv. Gick hur bra som helst. Men jag kom inte åt hela taket med kniv så jag byggde snabbt en skrapa med en sickel på en lång regel. Perfekt. Det gick alldeles för snabbt att skrapa taket rent med den, för det var så roligt. Tre timmar kanske för hela taket. Från stegen når jag hela taket och får det 98% rent från mossa och lavar. Giftfritt och roligt. Kanske att jag ska prova att spruta på lite såpa också för skojs skull.
Eller prova tensiden du köpte efter att ha spätt ut den 30 gånger.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F fsn skrev:
Eller prova tensiden du köpte efter att ha spätt ut den 30 gånger.
Nope. Den får nog stå och mogna tills jag tröttnar på den och släpar den till farligt avfall på återvinningen.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Nope. Den får nog stå och mogna tills jag tröttnar på den och släpar den till farligt avfall på återvinningen.
Då kan du släpa den till mig istället?

B Bombus pratorum skrev:
Kanske att jag ska prova att spruta på lite såpa också för skojs skull.
Det är väl knappast tillåtet att använda såpa så, man får ju inte ens behandla bladlössen med Grummes grönsåpa numera.

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl knappast tillåtet att använda såpa så, man får ju inte ens behandla bladlössen med Grummes grönsåpa numera.
Hehe, Stockholms rikes lag gäller överhuvud taget inte innanför mitt staket i Skåne. :) Men å andra sidan så är ju Bensaltensid tillåtet, vilket jag ändå inte vill använda (utan att vara expert på dess påverkan på naturen). Såpa för att döda bladlöss använder jag heller inte. Det dödar rovinsekterna som äter bladlöss också (guldögonsländor, nyckelpigor etc) och sen återhämtar sig typiskt växtätarna snabbare än rovdjuren och så har man tagit två steg bakåt. Jag odlar istället rovdjuren så sköter dom skadedjuren åt mig. Såpa för att tvätta alger och sånt från trä innan målning tex använder jag dock gladeligen. Liksom för att tvätta taket. Det kommer döda de insekter jag sprutar på men jag såg bara en tvestjärt och en spindel däruppe och de odlar jag ändå så många av så det kan jag leva med. Skrapandet tog allt på de plana ytorna och i de diogonala skarvarna men de vågräta skarvarna lite högre upp på taket kom jag inte åt. Inte för att det känns superviktigt men kanske klättrar upp och sprutar lite om några dagar när det ska vara torrt.

Någonsin provat Algrent proffs!? Verkar ju vara mer prisvärt än andra likadana medel.

1 liter Grön-Fri utspädd brukslösning räcker till ca 25 m²
Pris 99 kr

1 liter Algrent proffs utspädd brukslösning räcker till ca 100 m²
Pris 299 kr

• Gilla
MattiasO85
  • Laddar…
M
B Bombus pratorum skrev:
Jasså du har tjära på taket, känns ganska miljövidrigt med bitumen som ständigt urlakas och hamnar i sjöar och vattendrag;)

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
F
linegarden linegarden skrev:
Någonsin provat Algrent proffs!? Verkar ju vara mer prisvärt än andra likadana medel.

1 liter Grön-Fri utspädd brukslösning räcker till ca 25 m²
Pris 99 kr

1 liter Algrent proffs utspädd brukslösning räcker till ca 100 m²
Pris 299 kr

Finns inget som matchar 50% Bensalsaltensid i antalet m²/kr. Det är antagligen en faktor 10 mot Algrent proffs.

F
B Bombus pratorum skrev:
Hehe, Stockholms rikes lag gäller överhuvud taget inte innanför mitt staket i Skåne. :) Men å andra sidan så är ju Bensaltensid tillåtet, vilket jag ändå inte vill använda (utan att vara expert på dess påverkan på naturen). Såpa för att döda bladlöss använder jag heller inte. Det dödar rovinsekterna som äter bladlöss också (guldögonsländor, nyckelpigor etc) och sen återhämtar sig typiskt växtätarna snabbare än rovdjuren och så har man tagit två steg bakåt. Jag odlar istället rovdjuren så sköter dom skadedjuren åt mig. Såpa för att tvätta alger och sånt från trä innan målning tex använder jag dock gladeligen. Liksom för att tvätta taket. Det kommer döda de insekter jag sprutar på men jag såg bara en tvestjärt och en spindel däruppe och de odlar jag ändå så många av så det kan jag leva med. Skrapandet tog allt på de plana ytorna och i de diogonala skarvarna men de vågräta skarvarna lite högre upp på taket kom jag inte åt. Inte för att det känns superviktigt men kanske klättrar upp och sprutar lite om några dagar när det ska vara torrt.
jag fyllde foam lancen på högtryckstvätten med grönsåpa och la ett lager på plattorna framför huset som var rätt skitiga och hade lite algpåväxt. Det behövs förutom såpa en rätt ordentlig dos mekaniskt gnoende. Och inte allt försvinner. Men när man är klar med det så lägger man med fördel på lite ”gift” som tar det sista av påväxten och hindrar ny, samma sak med altatrallen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.