367 229 läst · 491 svar
367k läst
491 svar
Mossa på tak = Bensaltensid
Detta koncentrat verkar ju hyffsat billigt: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...nning-och-rengoring/rengoring/takrent-020977/F fsn skrev:Jag överdriver nog det lite, det är antagligen inga problem. Men vill du ha funktion så spola absolut inte bort något efter att du lagt på det. Det kommer fö inte att finnas nåt överflöd att spola av, det kommer att dra in i betongen på bara några minuter. Jag rekommenderar två behandlingar ganska direkt efter varandra på torr betongsten när väderprognosen säger uppehåll dagen efter. Kan du hålla jycken borta under dagen du lägger på så är det väl bra. Det är samma aktiva beståndsdel i alla mossfritt produkter så du kan lika gärna köpa direkt på Allt-Fraktfritt.
Om det ändå är samma beståndsdel, jämförde säkerhetsdatabladet med Grön Fri, men kunde inte se att det var exakt samma innehåll dock.
De ser väldigt snarlika ut, men koncentrationen skiljer.J jockebq skrev:
"Bensenaltensid" från allt-fraktfritt:
Takrent från Jula:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jape Grönfri:
Logga in
Skapa konto
Hade du sprejat på betongplattor så hade du vetat att det sugs in på 5 minuter och att det inte finns nåt överflöd, och hade det funnits så hade det varit rätt korkat att spola bort det. Jag har förvisso bara använt det regelbundet sen 2011 på tak, betongmarkplattor, trätrall och fasad mot norr. Man skall vara lite försiktig med att andas in skiten, den skummar och skickar lite bubblor om man applicerar med spruta.H hapazard skrev:
Det låter snarare som att du har spätt för mycket.F fsn skrev:Hade du sprejat på betongplattor så hade du vetat att det sugs in på 5 minuter och att det inte finns nåt överflöd, och hade det funnits så hade det varit rätt korkat att spola bort det. Jag har förvisso bara använt det regelbundet sen 2011 på tak, betongmarkplattor, trätrall och fasad mot norr. Man skall vara lite försiktig med att andas in skiten, den skummar och skickar lite bubblor om man applicerar med spruta.
Spruta. Ytan ska begjutas och är det mossa krävs det ganska rikligt eftersom den suger en del (medans det rinner av de hårda ytorna). Hur det skulle vara miljöförstöring att skölja på ytor där man inte vill ha kvar medlet i överflöd förstår jag inte då nästa regn kommer göra samma sak.Demmpa skrev:
Nej, det gör inte nästa regn. Det torkar nämligen in och lämnar ett kvarstående skydd mot framtida påväxt….. såvida man inte sköljer bort den direkt när man lagt på den då.H hapazard skrev:
Vad står det på etiketten?H hapazard skrev:
Står det att man ska skölja bort överflödigt medel, eller står det att det torkar?
Logga in
Skapa konto
Helst ska det inte regna på några dagar efter att man har haft på medlet, just för att medlet ska verka effektivt.
Spolar man bort medlet innan det har torkat så är det onödigt att spruta på medlet, å det blir extra miljöbelastning.