54 929 läst · 178 svar
55k läst
178 svar
Montör har monterat pumpen fel
H Haas84 skrev:
Helt otroligt!
Till och med en fyraåring skulle peka och säga - "Titta mamma, vad tokigt!"
Pratade precis med min kontakt där igen. Han påstår att de montörer han pratat med säger att den måste sitta sådär om flödet går neråt. Alltså att skärmen ska vara neråt.
Jag sa att du måste skämta!? Jag har ändå skickat bevis från instruktionsboken att den inte får sitta med kontakten uppåt.
Kan bara inte förstå vad det är som är så svårt för dom att fatta?
Slutade i alla fall med att han skulle prata med dem igen.
Jag sa att du måste skämta!? Jag har ändå skickat bevis från instruktionsboken att den inte får sitta med kontakten uppåt.
Jeezus, de verkar inte fatta att displayen/motorn går att vrida gentemot pumphuset.H Haas84 skrev:Pratade precis med min kontakt där igen. Han påstår att de montörer han pratat med säger att den måste sitta sådär om flödet går neråt. Alltså att skärmen ska vara neråt.
Jag måste ge dig cred att du orkar tjata. Jag hade åtgärdat det själv.H Haas84 skrev:Pratade precis med min kontakt där igen. Han påstår att de montörer han pratat med säger att den måste sitta sådär om flödet går neråt. Alltså att skärmen ska vara neråt.
(fast då gäller väl inte garantin, brukar vissa säga)
Det är nog inte att de fattar, det är väl att dom inte vill kosta på att skicka dit någon för att göra jobbet får man hoppas för annars är det illa på den firman. Sen så kan jag förstå att inte alla vill "göra det själv" då rädslan att göra fel finns där å man måste ringa efter en röris... har stött massor av sådana kunder. Det där ska firman bara komma att åtgärda.. punkt.ClasseClas skrev:
Måste bara dubbelkolla med er som vet.
Eftersom det går att vrida hela den främre delen för att kunna anpassa den för olika monteringar så har de väl inget med vattenflödet och göra? Är flödet uppåt så ska pilen sitta upp, eller om flödet är neråt så ska pilen sitta neråt.
Det är väl därför det går att vrida på den?
Dem påstår att det inte går att vrida främre delen eftersom flödet är neråt.
Eftersom det går att vrida hela den främre delen för att kunna anpassa den för olika monteringar så har de väl inget med vattenflödet och göra? Är flödet uppåt så ska pilen sitta upp, eller om flödet är neråt så ska pilen sitta neråt.
Självklart så kan du vrida motorn hur du vill. Den snurrar alltid medsols vilket gör att den enbart kan pumpa vatten åt det hållet som pilen på huset visar.
Bara för att motorn med display är monterad åt ett håll på fabrik så betyder det inte att den är fastlimmad så. Men det har vi redan konstaterat. Kan du be proffsen som dom anser sig vara att läsa instruktionsboken.
Är det första gången dom monterar en pump?
Om det är svagbegåvad så kan du be dom köpa en bordsfläkt. Ändrar den magiskt rotationshåll bara för att man vänder den upp och ner?
Bara för att motorn med display är monterad åt ett håll på fabrik så betyder det inte att den är fastlimmad så. Men det har vi redan konstaterat. Kan du be proffsen som dom anser sig vara att läsa instruktionsboken.
Är det första gången dom monterar en pump?
Om det är svagbegåvad så kan du be dom köpa en bordsfläkt. Ändrar den magiskt rotationshåll bara för att man vänder den upp och ner?
Du har fattat helt rätt. Det är pumphuset (som rören sitter i) som bestämmer åt vilket håll flödet går. Montaget av pumphuvudet, motorn och pumphjul, har ingen inverkan på flödesriktningen.H Haas84 skrev:Måste bara dubbelkolla med er som vet.
Perfekt!F frause skrev:
Bara så att jag är 100% säker på vad jag säger till dem.
Pumphuset sitter rätt. Pilen pekar neråt då vattnet går ner från pumpen. Då är det bara att vrida främre delen "rätt" och inte påverka något?
Dem säger nämligen till mig att flödet är fel. Där pumpen sitter ska egentligen flödet gå uppåt, och i det andra röret ska de gå ner. Nu går de ner där pumpen sitter och upp i det röret bredvid.
Men förstår jag er rätt så ska inte det påverka pumpen något sålänge den roterar i rätt flöde så att säga?
Vem säger att flödet är fel?H Haas84 skrev:
Vad som är rätt flödesriktning kan ingen svara på utifrån informationen i den här tråden. Om den som satte dit pumpen säger att den sitter fel så kan man ju undra varför den sattes åt fel håll?
Om du kollar instruktionsboken så står det att drivsidan ska vridas så sladdanslutningen är ner eller åt sidanH Haas84 skrev:Perfekt!
Bara så att jag är 100% säker på vad jag säger till dem.
Pumphuset sitter rätt. Pilen pekar neråt då vattnet går ner från pumpen. Då är det bara att vrida främre delen "rätt" och inte påverka något?
Dem säger nämligen till mig att flödet är fel. Där pumpen sitter ska egentligen flödet gå uppåt, och i det andra röret ska de gå ner. Nu går de ner där pumpen sitter och upp i det röret bredvid.
Men förstår jag er rätt så ska inte det påverka pumpen något sålänge den roterar i rätt flöde så att säga?
Dem säger att egentligen borde pumpen sitta på röret som har flödet uppåt, inte neråt som det gör idag.useless skrev:
Så pumpen sitter rätt idag. Flödet är neråt, och pilen neråt. Dem vill egentligen att flödet ska vara uppåt för då hade displayen hamnat rätt.
Dem vägrar att komma och vrida den rätt då dem säger att de inte går, vill inte lossna de 4 skruvarna för då öppnar vi pumpen. Då kommer de hellre och monterar bort den och sätter tillbaka den gamla.