Pumpen pumpar neråt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur vet du att just denna monterade pump enligt inlägg 1 gör det?

Är den som du skrev tidigare tagen direkt ur förpackningen är det så dvs flödesriktning neråt som det sitter på bilden. Vi får hoppas TS får det åtgärdat eller gör det själv med lämplig nedsättning av ersättning till klåparna.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur vet du att just denna monterade pump enligt inlägg 1 gör det?
Därför att det står i inlägg 26.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Installationsinstruktion för pump, varningsmärke om magnetfält, skruv- och monteringsinstruktioner, teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid 1 finns tydligen en pil som visar flödesriktningen!!!

Hoppas att montören har en hint om åt vilket håll vattnet ska strömma i anläggningen.
Ni ska se att han bara smockade dit pumpen.... 50 % chans att det blev rätt:surprised:

Ser i bruksanvisningen att man inte ska dela pumphus och pumpmotor.
Bara lossa 4 skruvar och sen vrida så att displayen ligger vågrätt / rättvänd.

Men stora frågan än en gång. Åt vilket håll ska vattnet strömma i systemet?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hybro skrev:
[bild]

Men stora frågan än en gång. Åt vilket håll ska vattnet strömma i systemet?
Frågorna du ställer är redan besvarade och beskrivna i tidigare inlägg...
Manualen hur man gör är redan visad och förklarad...

Vad tror du om att läsa tråden innan du kastar dig in med huvudet före.(y)

• Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Därför att det står i inlägg 26.
Där står det visst att TS ANTAR att det var rätt, då Pilen pekar nedåt.

Tänk om pilen pekat uppåt, då hade väl TS antagit att det också varit rätt?

Hur vet man vilken riktning flödet ska ha? Gissar att det har med systemuppbyggnaden att göra, och det känner vi ju inte till.

Eller hur?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har inte sagt att det är rätt. Jag har sagt att den pumpar neråt, eller hur?

Varför ska vi blanda in det? Der var liksom inte trådens fråga. Inget i tråden tyder på att det skulle vara fel.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Litar på din utmärkta sammanfattning:cool:(y)

Ja, givetvis. Nu gick det upp en talgdank.
Montören kollade garanterat in förra pumpens pil innan han monterade den nya:rofl:.

Men då han uppvisade viss underlåtenhet, skulle jag ändå granska detta med korrekt flödesriktning.;)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snailman
H Hybro skrev:
Litar på din utmärkta sammanfattning:cool:(y)

Ja, givetvis. Nu gick det upp en talgdank.
Montören kollade garanterat in förra pumpens pil innan han monterade den nya:rofl:.

Men då han uppvisade viss underlåtenhet, skulle jag ändå granska detta med korrekt flödesriktning.;)
Jo, var han inkompetent på ett sätt, kanske han var det på flera?

En anekdot, när jag skulle bygga så läste jag en massa husbyggebloggar och en kvinna hade problem med sin rörmokare, det han hade gjort sprang läck i nya huset och så..
Så i fortsättningen vägrade rörmokaren röra hennes rörledningar utan det fick hans lärling göra. Han hade typ tappat tron på sig själv.

H Hybro skrev:
Montören kollade garanterat in förra pumpens pil innan han monterade den nya

Ja och antagligen har han lite mer vidvinkel på ögonen än vad kameran har så han ser resten av golvvärmeinstallationen. Då är det ju rätt uppenbart vad som är framledning och vad som är retur.

Oavsett just detta inlägg så måste denna tråd snart slå rekord i rundgång. Hur många gånger kan samma sak behöva repeteras egentligen?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Några av de yrken som inte kan utmanas av ChatGPT och dess betydligt smartare efterföljare är just hantverkaryrken; snickare, golvläggare, elektriker, rörmokare, listan är lång. Därmed inte sagt att man inte kan dra nytta av AI i dessa yrken som stöd och vägledning i arbetet.
Så du menar att vi hantverkare inte är smarta.Säg det till dem när du behöver hjälp.Så slipper du ju dom dessa osmarta hantverkarna.Tror du att AI kan byta din värmepump,Vc-tvättställ?Kanske vid nybyggen i vissa fall.Du kan ju använda AI till hjälp så får du se om det blir bättre.Håller med dig om att kunskapen o LATHETEN överväger hos dom jag sett på senare år,speciellt när man ser hur dom sitter och fikar hos grossisterna..Men tror inte det gäller alla.Det stora felet är denna lek med telefonen på arbetstid.Det gäller nog er smarta också.Vi får hoppas att folk förstår att ALLA behövs.Jag är 72 år nu och har jobbat i Vvs-branchen i över 50 år,som egenföretagare sen 1980 ,så tror jag vet och kan.Hade jag varit yngre.Vilken inkomst man hade kunnat ha när man jobbade mellan 60-80 timmar i veckan.Med dom orealistiska lönerna som gäller nu.Men mitt mantra är.DU KAN INTE ÄTA DIG MER ÄN MÄTT.

E
Vilket otroligt tråkigt fel/slarv. Suger verkligen ens energi att försöka få rättelse. Hoppas allt går bra.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är fortfarande inte åtgärdat. Skickade bilder till arbetsledaren i morse som skulle kolla med sin chef, och ev en annan montör. Svarande att vad är det du behöver kolla upp då jag skickat bilder på både hur pumpen är monterad, och vad som Wilo själva säger. Får se vad han återkommer med.

Vad det gäller själva pumpen i sig så sitt den monterat med pilen neråt, så själva huset sitter rätt.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Så du menar att vi hantverkare inte är smarta.Säg det till dem när du behöver hjälp.Så slipper du ju dom dessa osmarta hantverkarna.Tror du att AI kan byta din värmepump,Vc-tvättställ?Kanske vid nybyggen i vissa fall.Du kan ju använda AI till hjälp så får du se om det blir bättre.Håller med dig om att kunskapen o LATHETEN överväger hos dom jag sett på senare år,speciellt när man ser hur dom sitter och fikar hos grossisterna..Men tror inte det gäller alla.Det stora felet är denna lek med telefonen på arbetstid.Det gäller nog er smarta också.Vi får hoppas att folk förstår att ALLA behövs.Jag är 72 år nu och har jobbat i Vvs-branchen i över 50 år,som egenföretagare sen 1980 ,så tror jag vet och kan.Hade jag varit yngre.Vilken inkomst man hade kunnat ha när man jobbade mellan 60-80 timmar i veckan.Med dom orealistiska lönerna som gäller nu.Men mitt mantra är.DU KAN INTE ÄTA DIG MER ÄN MÄTT.
Hej, nej jag menade precis tvärt emot din tolkning. Läs igen så förstår du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.