54 922 läst · 178 svar
55k läst
178 svar
Montör har monterat pumpen fel
Det mest skrämmande är ju att när de gör så här tydliga missar som egentligen inte går att missa, hur ska det då se ut på mer dolda ställen.C cpalm skrev:Har en gång i tiden märkligt nog råkat ut för exakt samma situation.
Helt obegripligt att man monterar en styrenhet med en display upp-och-ner.
Ännu mer obegripligt att sen ta strid och tjafsa om att det inte är fel - "det står fel i monteringsanvisningen", osv.
Kan något förklara vad som rör sig i huvudet på dessa individer?
Arbetar på ett yrkesgymnasium och ungdomarna som går där är tyvärr inte där för att de vill arbeta med ett visst yrke utan för att de inte kan/vill komma in på ett teoretiskt program.R Rollerörkrök skrev:1,5 timmar för att byta ut en Cirk.pump o ändå inte göra rätt?????KUNSKAP?????Tycker det är så ledsamt att läsa om alla nya rörmokare som inget kan.Vad har hänt med kunskapen hos rörisar.Jag har jobbat på landsbygden i 50 år,skulle vara kul att få se dessa klantar försöka få igång en Ejektor-vattenpump.Pumpar den inte-så byter vi ut den tycker nog dom.VART HAR KUNSKAPEN TAGIT VÄGEN?Vad lär dom sig på yrkesskolan mer än att sitta hos Rörgrossister o fika o leka med telefonen?Är SÅÅ glad att jag slutat jobba på grund av ålder,men skulle ju vilja kunnat fortsätta o visa alla hur man jobbar.
Nuvarande och lite äldre generations hantverkare tänker jag ofta har börjat med att arbeta hos sin förälder och kommit in på det på det viset.
Var någorlunda nyligen en klass på elprogrammet där endast 3 av 22 elever lyckades/ville fullfölja sin praktik. Hört om många firmor som haft svårt att få tag i vettiga lärlingar också så vi får se hur branschen ser ut om ytterligare några år.
Har inte läst alla inlägg men jag fick uppfattningen att det "bara är att lossa 4 insex och vrida den 180gr". Jag hade nog löst det själv på 34 sekunder istället för att ödsla mer energi i frågan.
Tråkig utveckling att dom unga inte vill arbeta med hantverksyrken,där kommer ju alltid att finnas jobb.Dom verkar ju bara vilja sitta med sina telefoner och till vad nytta.Jag själv gick den långa vägen som vvs-lärling som 20-åring för att lära mig ett yrke!!!!Ville inte vara kvar i träindustrin..Kostade på att gå ner i lön.1970 var min timlön 6.- per timme.S Shylst skrev:Arbetar på ett yrkesgymnasium och ungdomarna som går där är tyvärr inte där för att de vill arbeta med ett visst yrke utan för att de inte kan/vill komma in på ett teoretiskt program.
Nuvarande och lite äldre generations hantverkare tänker jag ofta har börjat med att arbeta hos sin förälder och kommit in på det på det viset.
Var någorlunda nyligen en klass på elprogrammet där endast 3 av 22 elever lyckades/ville fullfölja sin praktik. Hört om många firmor som haft svårt att få tag i vettiga lärlingar också så vi får se hur branschen ser ut om ytterligare några år.
Medlem
· Sverige
· 5 343 inlägg
Några av de yrken som inte kan utmanas av ChatGPT och dess betydligt smartare efterföljare är just hantverkaryrken; snickare, golvläggare, elektriker, rörmokare, listan är lång. Därmed inte sagt att man inte kan dra nytta av AI i dessa yrken som stöd och vägledning i arbetet.
Anledningen till att drivsidan inte får monteras i den här positionen är att all luft ev. inte kan evakueras ur pumpen. Dessutom fungerar kylningen av elektronikdelen sämre på vissa pumpar och de löper risk för att överhettas.
Det är därför viktigt att följa installationsanvisningarna. Vid felaktigt montage kan tillverkaren neka eventuella garantianspråk.
Förutom detta så ser det amatörmässigt ut med displayen uppochned.
Det är därför viktigt att följa installationsanvisningarna. Vid felaktigt montage kan tillverkaren neka eventuella garantianspråk.
Förutom detta så ser det amatörmässigt ut med displayen uppochned.
Först skriver du ”anledningen är” sedan blir det eventuellt. Du gissar med andra ord bara.
Ja? Läs texten igen.D Daniel 109 skrev:
Jag gissar inte. Det här är information som jag fått från Wilo och Grundfos.
Om det hade var ok och montera den på detta sätt, så hade de väl inte skrivit som de gör i installationsanvisningarna.
Just den här pumpen har dessutom en extra avluftningsfunktion som inte fungerar om drivsidan är uppochned
Det här är något som dök upp samtidigt som pumparna fick skärmar. Innan dess behövde man inte vrida motorn vad jag vet. Jag tolkar det sambandet som att det helt enkelt handlar om att det är svårt att läsa av en skärm som sitter upp och ner.
Även tidigare pumpar hade anvisningar om att själva kopplingsdosan med kabelanslutningen inte fick sitta på undersidan, men det var av andra anledningar.D Daniel 109 skrev:
Äldre pumpar hade en skruv som man kunde lossa för avluftning. Nya moderna pumpar har det inte.
Det har inte primärt att göra med att displayen är svår att läsa.
Hur menar du att den avluftningen är konstruerad? Lite udda att den fungerar i tre riktningar, men inte i den fjärde.
Bara undrar. Åt vilket håll ska vattnet flöda? Uppåt eller nedåt.
Jag förmodar uppåt.
Om då hela pumpen med display och pumphus, tas direkt ur förpackningen, utan vridning av display och monterar allt upp och ned. Innebär det då att pumpen pumpar vattnet åt fel håll?
Ja hur är det nu. Pumpas vattnet åt rätt håll?
Finns det märkning med pil eller annat som visar flödesriktningen?
Kanske inte spelar någon roll i ett slutet system.
Men i en vattenbrunn vore det fatalt.
Jag förmodar uppåt.
Om då hela pumpen med display och pumphus, tas direkt ur förpackningen, utan vridning av display och monterar allt upp och ned. Innebär det då att pumpen pumpar vattnet åt fel håll?
Ja hur är det nu. Pumpas vattnet åt rätt håll?
Finns det märkning med pil eller annat som visar flödesriktningen?
Kanske inte spelar någon roll i ett slutet system.
Men i en vattenbrunn vore det fatalt.