54 920 läst · 178 svar
55k läst
178 svar
Montör har monterat pumpen fel
Du måste kräva att rätta till det. Rätt ska vara rätt.
QUOTE="Haas84, post: 5154336, member: 142062"]Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
Jag accepterar inte att de ska vara sådär.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?[/QUOTE]
QUOTE="Haas84, post: 5154336, member: 142062"]Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?[/QUOTE]
försäkring täcker saker som går sönder av en olycka eller oförutsedd händelse, inte för tidig död pga installatörens fusk eller ren ålder (därförD datpsu skrev:
Åldersavdrag finns för att få ut en nollsumma när folk försöker byta sina ålderstigna saker via försäkringen)
Om du tar ett kort på pumpen och vänder på kortet så är du ju enkelt att se vad det ståtH Haas84 skrev:För att svara på fler saker samtidigt.
Vi har inte betalt någonting, och kommer inte göra om de inte fixas till. Har varit i kontakt med en av deras andra montörer så påstår att dom inte vill öppna pumpen pga garantier från Wilo. Men sa att det är väl knappast mitt problem?
Bakdelen av pumpen antar jag sitter rätt då pilen pekar neråt?
Det här var ett akutjobb då vi inte ville stå utan värme helt fram till mitten av veckan när den "vanliga" lokala hantverkaren kunde komma. Ska ju bli ganska så kallt nu till veckan.
Så pumpen har vi inte valt alls, utan jag sa att ta bara det som finns på lager just nu. Så antar att det kanske va en onödigt dyr variant.
Ska försöka ta några fler bilder i morgon.
Är i alla fall skönt och höra att montaget av pumpen döms ut, och att det går att rätta till.
Vanligt bland många rörmokare? Vad grundar Du detta påstående på? Att drivsidan borde vridasR Real-House skrev:1. Tyvärr är detta vanligt bland många rörmokare. Din pump är uppenbarligen felvänd och bör vändas. Dock tror jag inte pumpen tar skada. Vissa pumpar behöver vändas åt rätt håll för att kylningen ska fungera som de ska.
2. Hur är pumpen installerad? Tycker det ser ut som att den är fast installerad utan möjlighet att byta pumpen i framtiden. Dvs det sitter inga unionskopplingar. Som jag tycker det ser ut behöver man kapa rören för att få loss pumpen i framtiden.
Kolla i instruktionsboken. Brukar stå väldigt tydligt hur pumpen ska vara monterad. Det är bara 4 insexbultar som man släpper på och vrider runt drivsidan. Detta ska göras innan pumpen installeras.
Hoppas du inte har betalat än.
180 grader är dock självklart.
Får väl inte plats om man vänder den, då måste man förlänga det nedre röret så att pumpen kommer upp en bit?H Haas84 skrev:Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?
Är det en nyinstallation?Ser så ut på rören..Varför montera pumpen så lågt?Anslutningskabeln hade nog tagit i golvet vid en rätt montering.Eller är det en täckskiva?Självklart skall dom vända motordelen på pumpen..Som Gnomeboy,skriver bara släppa 4 insexskruvar och vrida motordelen!! Betala inget innan dom gjort detta!!Dom äldre pumparna med bara beteckning brydde man sig inte så mycket om,mer än att elanslutningen blev åtkomlig för elektrikern..Här sitter ju pumpen så att läckande vatten uppifrån kan komma in i pumpen.KRÄV att dom vänder pumpen rätt.Skicka en bild till Wilo så dom får se hur dom gjort.Jag har varit Rörinstallatör i 50 år,så jag tror jag vet!H Haas84 skrev:Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
TS har svarat att det finns plats för elkontakten vid en korrekt montering.piprod skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/montoer-har-monterat-pumpen-fel.482944/page-3#post-5156159
Nej, det är ett felaktigt montage. Motordelen med sin display får inte monteras upp och ner. Det är bara att läsa installationsanvisningen från Wilo. Eller läsa och läsa, det är ju bara att titta på några bilder utan text. Funkar även för lässvaga.T TechChad skrev: