T TechChad skrev:
Jag är inte riktigt med här pga okunskap. Men går motorn åt fel håll pga av hur den sitter monterad idag, eller är det endast en estekisk sak (bortsett från elanslutningen)?
Så länge pumphuset ärvänt åt rätt håll pumpas vattnet korrekt oavsett hur motordelen/displayen är roterad.

Så flödet blir rätt men det är ändå inte bara en estetisk sak - motor/display ska inte vridas så att kontakten är uppåt eftersom den då kan ta in vatten vid läckage.

Det tar någon minut att vrida pumpen och montören ska följa instruktionen => företaget ska korrigera detta.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
1,5 timmar för att byta ut en Cirk.pump o ändå inte göra rätt?????KUNSKAP?????Tycker det är så ledsamt att läsa om alla nya rörmokare som inget kan.Vad har hänt med kunskapen hos rörisar.Jag har jobbat på landsbygden i 50 år,skulle vara kul att få se dessa klantar försöka få igång en Ejektor-vattenpump.Pumpar den inte-så byter vi ut den tycker nog dom.VART HAR KUNSKAPEN TAGIT VÄGEN?Vad lär dom sig på yrkesskolan mer än att sitta hos Rörgrossister o fika o leka med telefonen?Är SÅÅ glad att jag slutat jobba på grund av ålder,men skulle ju vilja kunnat fortsätta o visa alla hur man jobbar.

• Gilla
DTanner och 6 till
  • Laddar…
Pumpen har dräneringshål för kondens och hamnar de åt fel håll så kommer elektroniken att förstöras. Och är pumpen fel monterad så gäller inte Wilos garantin. Jag skulle även kräva att den byts ut mot en helt ny, för är den driftsatt i fel läge så kan den redan vara kontaminerad med fukt som visar sig först vid ett senare tillfälle. Det framgår tydligt i Wilos monterings instruktioner hur pumpen får monteras.

H Haas84 skrev:
Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
Jag accepterar inte att de ska vara sådär.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?
Man slutar aldrig förvånas
Herregud
Vad är det med skallen på vissa byggare
Det är klart att du INTE ska acceptera detta

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hasse_Lorentzon skrev:
Pumpen har dräneringshål för kondens och hamnar de åt fel håll så kommer elektroniken att förstöras. Och är pumpen fel monterad så gäller inte Wilos garantin. Jag skulle även kräva att den byts ut mot en helt ny, för är den driftsatt i fel läge så kan den redan vara kontaminerad med fukt som visar sig först vid ett senare tillfälle. Det framgår tydligt i Wilos monterings instruktioner hur pumpen får monteras.
Nej, det blir INTE kondens i en pump på en värmeledning. Det måste ju finnas ett flertal håll eftersom mer än en riktning är okej.
Om det faktiskt är ett problem eller en fråga om användarinterface vet jag inte. Men påståendet om att elektroniken kommer att gå sönder på grund av kondens vet jag att är fel.

T
MathiasS MathiasS skrev:
Så länge pumphuset ärvänt åt rätt håll pumpas vattnet korrekt oavsett hur motordelen/displayen är roterad.

Så flödet blir rätt men det är ändå inte bara en estetisk sak - motor/display ska inte vridas så att kontakten är uppåt eftersom den då kan ta in vatten vid läckage.

Det tar någon minut att vrida pumpen och montören ska följa instruktionen => företaget ska korrigera detta.
Okej, men då tror jag att jag är med!
Att kontakten är fel är jag helt med på, är den inte tät så kan det bli ordentligt problematiskt om det kommer vatten där.
Sen att displayen sitter upp och ner är ju väldigt mycket estetisk/praktiskt och påverkar inte funktionen (för utsatt att pumpen går rätt vilken den troligen gör här).

Sen förstår jag att det är så jäkla lätt att vända så man fattar inte varför dom inte gjorde det...

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vanligt bland många rörmokare? Vad grundar Du detta påstående på? Att drivsidan borde vridas
180 grader är dock självklart.
Jag stöter på det väldigt ofta.

En Så kallad rörmontör som kör Jour-service bör ju kunna mer än att göra en så klantig installation.Hen kan ju inte kallas rörmontör i alla fall.SEN Kan det ju inte ta 1,5 tim. att byta pumpen.Var det den tiden Hen var hos er??Restiden kommer väl till?

R Rollerörkrök skrev:
Det var det dummaste jag sett.Johanbogg.Vet du inte att displayen visar faktisk förbrukning,beroende på hur många golvslingor som är öppna.Det är ju därför det finns en display!!!!!

Vad har jag med detta att göra?

• Gilla
nilzzon3
  • Laddar…
Pumpen skall monteras med kabel anslutning ner eller åt sidorna för att garantin ska gälla. så som den är monterad nu så kan vatten följa kabeln in i pumpen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det ska inte rinna vatten längs med elledningen oavsett.

D Daniel 109 skrev:
Det ska inte rinna vatten längs med elledningen oavsett.
Det var väl inte det jag skrev. För att garantin ska gälla skall drivsidan vara monterad med kabeln ner eller åt sidan. Om det kommer vatten på kabeln som drivsidan är monterad nu. så följer den kabeln in i drivsidan....

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
De kan bara dra in garantin om de kan göra det sannolikt att förmonteringen orsakat felet.

Och montaget av pumphuset är fel

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Har en gång i tiden märkligt nog råkat ut för exakt samma situation.

Helt obegripligt att man monterar en styrenhet med en display upp-och-ner.
Ännu mer obegripligt att sen ta strid och tjafsa om att det inte är fel - "det står fel i monteringsanvisningen", osv.

Kan något förklara vad som rör sig i huvudet på dessa individer?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.