Intressant tråd, framförallt att se hur du gjorde med reglarna runt golvbrunnen och väggen vid handfatet. Har några funderingar men skriver det i en egen tråd istället för att kapa din.

Har satt ytterligare en vägg och fogat klart den men idag har jag varit rörmokare och provmonterat duschblandaren för att se att den fick plats mellan snedväggarna. Egentligen sitter ju duschen på snedväggen och är utmätt för länge sedan innan gipset åkte upp, men man vill ju se i verkligheten hur det blir....!

Tillverkade ett mothåll på drygt 20 mm så att längden på kopparröret blir rätt:
IMG_0074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fram med feinen för att kapa av, det var för trångt med bågfilen....:
IMG_0075.jpg
Skapa konto

Hade sedan tidigare ett skalverktyg för prisol så att även säkert vatten blir nöjd (2 mm):
IMG_0076.jpg
Skapa konto

Grada av kopparör:
IMG_0077.jpg
Skapa konto

In med stödhylsor:
IMG_0078.jpg
Skapa konto

Borrar bara igenom kakel och fix, sen in med våtrumssilikon och handskruvar in vvs-skruv samtidigt som jag fyller på med silikon (har våtrumsvägg 2012). Monterar lite brickor och packningar enligt manualen:
IMG_0081.jpg
Skapa konto

Provade först att montera fästet upp och ner, det går men blir dumt med dräneringshålet...(y)

Blev riktigt bra och blandaren samt handen får plats att manövrera vreden:)
IMG_0083.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Bob_the_builder och 2 till
  • Laddar…
Fortsatte sedan med rören till blandarna, hittade täckbrickor med självhäftande tape. De kommer ju aldrig direkt att synas under handfatet och möbeln men just nu ser det lite bättre ut:
IMG_0085.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Slänger upp några bilder till och taket är nu nermålat 10 mm ner på kaklet:
IMG_0087.jpg
Skapa konto

Fönstervägg kaklad och fogad:
IMG_0088.jpg
Skapa konto

Målade klart mina mdf-smygar först och sen våtrumssilikon i samma färg som fogen (silvergrå) mot smygen. Blir bra resultat om man tejpar båda sidor först (kakel/smyg) och drar hårt med fingret, rycker bort tejpen och efterdrar en sista gång på silikonet:
IMG_0090.jpg
Skapa konto

Redigerat:
På tal om badrum så hörde jag en tråkig sak häromdagen. Det har byggts nya bostadsrättslägenheter nära skolan där dottern går och en av klassens familjer har precis flyttat in efter att samtliga badrum har gjorts om. Det var tydligen bakfall i alla badrum i husen och åtgärden blev att under en helg klinka på ett nytt lager ovanpå det gamla. Det hade enligt informationen till de boende blivit fel när plattorna till golvet las....
Det känns inte riktigt rätt och man kan ju undra om tätskiktet har fall mot brunnen, knappast troligt och det känns återigen skönt att man själv har koll på prylarna i sitt eget hus.

Redigerat:
  • Gilla
Bob_the_builder och 1 till
  • Laddar…
Nej det är ju tveksamt om det är fall på tätskiktet mot brunnen om det är bakfall på plattorna

Jäkligt fina väggplattor, märke och pris?

Bob_the_builder
ByggaNytt skrev:
Det var tydligen bakfall i alla badrum i husen och åtgärden blev att under en helg klinka på ett nytt lager ovanpå det gamla. Det hade enligt informationen till de boende blivit fel när plattorna till golvet las....
En bostadsrättsförening som eventuellt valt bort kostnaden för en besiktningsman eftersom "entreprenören tyckte det var onödigt".

nino skrev:
Jäkligt fina väggplattor, märke och pris?
Tackar, omöjlig uppgift att välja. Det finns ju alla möjliga sorter, struktur, färger, storlek m.m. Dessa fanns dock uppsatta i en studio hos Höganäs i Högdalen :)

Höganäshuset:
20013 Titan Medea Gris 29,3x29,3 0,69m2/pkt LAGERVARA - 569/m2
20015 Titan Medea Gris 9,4x9,4 102st/pkt LAGERVARA - 11,25:-/st
20038 Helios Jisa Gris 25x75 1,31m2/pkt LAGERVARA - 395:/m2
Dekorplattorna BESTÄLLNINGSVARA Helios Lugan-4 gris set om 4 -2.085:-/set om fyra

• Gilla
nino
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
En bostadsrättsförening som eventuellt valt bort kostnaden för en besiktningsman eftersom "entreprenören tyckte det var onödigt".
Ja, mycket möjligt att det var så och de boende kunde inte heller göra sig förstådda med hantverkarna så kommunikation var väl minst sagt bristfällig...

Kan inte påstå att jag är någon hejare på badrum men det är i alla fall byggt enligt konstens alla regler och det mesta går ju att läsa sig till relativt enkelt. Att sen inte förstå att golvfallet skall vara mot golvbrunnen har jag dock svårt att begripa, går ju knappast att skylla på någonting som låter som en vettig förklaring till det:cool:

Bob_the_builder
ByggaNytt skrev:
Att sen inte förstå att golvfallet skall vara mot golvbrunnen har jag dock svårt att begripa, går ju knappast att skylla på någonting som låter som en vettig förklaring till det:cool:
Nä, de lär knappast ha haft behörighet om de löste bakfall med nya plattor...

Liten paus i kaklingen så montage av toalettstol pågår och kör med limning med våtrumssilikon, pallar under med kilar och kontroll med passet:
IMG_0108.jpg
Skapa konto

Väntar sedan minst ett dygn INNAN någon får provsitta!
Bort med kilar och efterfogar med silikon igen.

Ansluter kallvatten till toaletten:
IMG_0110.jpg
Skapa konto

Jag är ingen expert på VVS så tjoa till om det ser skumt ut:
IMG_0109.jpg
Skapa konto

Börjar med att måtta upp för handfat och stödet under hade jag tillverkat sedan tidigare för att kunna måtta in el, vvs m.m.:
IMG_0092.jpg
Skapa konto

Möbeln vilar i underkant på en typ av vinkeljärn som skruvas i väggen, bakom hade jag redan kottlat med 45*120:
IMG_0093.jpg
Skapa konto

Köpte skruv på lokala brädgården för utomhusbruk så det skall väl duga i badrum :)
IMG_0120.jpg
Skapa konto

Uppskruvad möbel och granitskivan pålagd (limmas med silikon):
IMG_0094.jpg
Skapa konto

Slänger på lite handfat också för att se hur det blir:
IMG_0098.jpg
Skapa konto

• Gilla
bart112
  • Laddar…
Jaha, runda handfat och därmed inga raka linjer att mäta efter....:rolleyes: Hämtar lilla lasern och monterar upp så har vi alla fall någonting att gå på:
IMG_0106.jpg
Skapa konto

Blir rätt nöjd till slut :)
IMG_0107.jpg
Skapa konto

Nästa utmaning blir att koppla in avlopp m.m.:
IMG_0113.jpg
Skapa konto

Efter lite måttande och sågande så funkar det rätt bra men man vill ju dölja hålet i väggen. Attans sladdrig och mjuk huv dock.... tar och tillverkar ett mothåll i lämplig höjd och fram med feinen så går det bättre :D
IMG_0111.jpg
Skapa konto

Så där ja, hålet snart borta eller åtminstone dolt:
IMG_0116.jpg
Skapa konto

Slangarna från blandarna räcker ju inte så jag får bocka lite rör och monterar en rörhållare. Kommentera om det ser tokigt ut för nån duktig rörkrökare är jag inte :wow:
IMG_0133.jpg
Skapa konto

Den understa lådan har ett inbyggt vägguttag så jag hittade en kopplingsbox i IP44 som kändes OK att montera:
IMG_0132.jpg
Skapa konto

Just det, ett överskåp skall också upp så efter mycket måttande och funderande så provmonteras skåpet. Kommer att lyfta upp och ner det säkert 10 gånger pga exakt måttsättning för el m.m.
IMG_0123.jpg
Skapa konto

Jag monterar 2 extra eluttag längst ner i skåpen så jag tillverkar varsitt mothåll så att inte skåpets tunna vägg buktar inåt när uttagen skruvas upp:
IMG_0129.jpg
Skapa konto

Kopplar in el och måttar vidare....:
IMG_0130.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.