27 570 läst · 107 svar
28k läst
107 svar
Monteringstips för ARDEX 7+8 med TRICOM
Monterar lite hyllor och dörrar och ser nu i monteringsanvisningen att gångjärnen endast skall monteras i de 2 mittersta sektionerna, men vänta nu... då kommer ju dörrarna att öppnas åt "fel" håll :wow:
Glöm det Svedbergs, så jag monterar som jag vill ha det och kommer sedan att modifiera mekanismen för soft close funktionen i efterhand:
Inga speglar på insidan heller, får lämna bort dörrarna till en glasmästare för att fixa detta! Svedbergs verkar vara som en del människor man har träffat genom åren - bara yta och inget innehåll
Endast lite småjusteringar kvar, sen får man kakla klart de 2 sista väggarna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm det Svedbergs, så jag monterar som jag vill ha det och kommer sedan att modifiera mekanismen för soft close funktionen i efterhand:
Logga in
Skapa konto
Inga speglar på insidan heller, får lämna bort dörrarna till en glasmästare för att fixa detta! Svedbergs verkar vara som en del människor man har träffat genom åren - bara yta och inget innehåll
Endast lite småjusteringar kvar, sen får man kakla klart de 2 sista väggarna
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag ramlade över en gammal tråd om "17 av 20 godkända tätskikt läcker":
https://www.byggahus.se/forum/badrum/247298-17-av-20-godkanda-tatskikt-lacker.html?showAll
som inte direkt var någon rolig läsning... Jag hade inte sett denna tråd innan jag beställde våtrumssystem utan tog den leverantör jag hade till förra badrummet, nr 3 i rapporten:
http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/nyheter/sp-funktionsprovning-tatskikt-slutrapport-2014.pdf
Underkänt tätskikt, även om det "bara" var en anmärkning och det enda jag kan glädjas åt är att även SP (precis som jag) inte riktigt förstod exakt vilket tätark till brunnen som skulle användas (finns 2 att välja på):
https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom.html?perpage=15#post2347361
Nästa badrum som f.ö. skall byggas i källaren har dock isolerad betongplatta så då kan jag väl skippa tätsystem utom kanske runt brunnen
https://www.byggahus.se/forum/badrum/247298-17-av-20-godkanda-tatskikt-lacker.html?showAll
som inte direkt var någon rolig läsning... Jag hade inte sett denna tråd innan jag beställde våtrumssystem utan tog den leverantör jag hade till förra badrummet, nr 3 i rapporten:
http://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/ovrigt/nyheter/sp-funktionsprovning-tatskikt-slutrapport-2014.pdf
Underkänt tätskikt, även om det "bara" var en anmärkning och det enda jag kan glädjas åt är att även SP (precis som jag) inte riktigt förstod exakt vilket tätark till brunnen som skulle användas (finns 2 att välja på):
Logga in
Skapa konto
https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom.html?perpage=15#post2347361
Nästa badrum som f.ö. skall byggas i källaren har dock isolerad betongplatta så då kan jag väl skippa tätsystem utom kanske runt brunnen
Redigerat:
Jag tror inte det där spelar nån större roll...
Man ska ha dubbelhäftande om man använder hybrid systemet, alltså man limmar duken med gucka (1 komp som är vattenbaserad, och enkelhäftande (säger man så?) om man använder 2 komp (7+8).
Det som kan bli fel är om man har en enkelhäftande och limmar den med gucka, då torkar det inte eller iaf väldigt väldigt sakta.
Du menar oisolerad platta va? En isolerad platta ska tätskiktas enl konstens alla regler
Man ska ha dubbelhäftande om man använder hybrid systemet, alltså man limmar duken med gucka (1 komp som är vattenbaserad, och enkelhäftande (säger man så?) om man använder 2 komp (7+8).
Det som kan bli fel är om man har en enkelhäftande och limmar den med gucka, då torkar det inte eller iaf väldigt väldigt sakta.
Du menar oisolerad platta va? En isolerad platta ska tätskiktas enl konstens alla regler
Börjar montera lite krokar m.m. :
Nåt att hänga toarullen på (vi tog samma serie som det gamla badrummet!):
Näst sista väggen kaklad och fogad:
Panoramabild:
Nu skall jag ut på jakt efter lämplig mutter till handdukstorken:
Radiatorkoppel eller bara övergångskoppel tror jag det skall heta... skall på ett 12mm kopparrör!
Logga in
Skapa konto
Nåt att hänga toarullen på (vi tog samma serie som det gamla badrummet!):
Logga in
Skapa konto
Näst sista väggen kaklad och fogad:
Logga in
Skapa konto
Panoramabild:
Nu skall jag ut på jakt efter lämplig mutter till handdukstorken:
Logga in
Skapa konto
Radiatorkoppel eller bara övergångskoppel tror jag det skall heta... skall på ett 12mm kopparrör!
Sågar av prisolen med en kloss bakom för lagom längd:
Bort med plasten:
Självhäftande (slipper borra hål i tätskikt) täckbricka på samt gradar av:
Tops för att få bort skräp i rören:
Stödhylsor på:
Bockar lite halvhårda kromade rör:
Det gäller att få rätt längdmått på rören:
Lite smörja för kopplingen överst (metall mot metall):
Resten är vanliga klämringskopplingar som dras lagom hårt, lossar ett halt varv och efterdrar igen:
Använde 90 böj med kulventil (borttagna vred) för framtida servicejobb!
Klart
Logga in
Skapa konto
Bort med plasten:
Logga in
Skapa konto
Självhäftande (slipper borra hål i tätskikt) täckbricka på samt gradar av:
Logga in
Skapa konto
Tops för att få bort skräp i rören:
Logga in
Skapa konto
Stödhylsor på:
Logga in
Skapa konto
Bockar lite halvhårda kromade rör:
Logga in
Skapa konto
Det gäller att få rätt längdmått på rören:
Logga in
Skapa konto
Lite smörja för kopplingen överst (metall mot metall):
Logga in
Skapa konto
Resten är vanliga klämringskopplingar som dras lagom hårt, lossar ett halt varv och efterdrar igen:
Logga in
Skapa konto
Använde 90 böj med kulventil (borttagna vred) för framtida servicejobb!
Klart
Logga in
Skapa konto
Vi hade redan en likadan handdukstork i det andra badrummet, så stängde av den och cirkulationen i pannrummet. Öppnade sedan luftningsventilen i den nya handdukstorken tills det kom vatten:
Funkade klockrent och inget läckage
Logga in
Skapa konto
Funkade klockrent och inget läckage
Logga in
Skapa konto
Monterade duschblandare 2 idag (detaljer finns tidigare i tråden på blandare 1):
Bjuder på en "före bild" också där jag måttar ut om VAR duschblandaren skall monteras (och om den ens får plats...):
Tydlig bild på när jag byter ut den gamla konstruktionen till vänster med OSB mot plyfa (15 mm) till höger, reglar och gör rejält stöd till prisolen eftersom väggen byggs från "fel" sida. Den andra väggsidan är redan färdig och rummet är målat:
Dubbelduschen väntar nu på en leverans av beställt motivkakel från leverantören till sista väggen:
Det gick bra att köra båda duscharna samtidigt, ingen märkbar skillnad i levererad vattenmängd!
Logga in
Skapa konto
Bjuder på en "före bild" också där jag måttar ut om VAR duschblandaren skall monteras (och om den ens får plats...):
Logga in
Skapa konto
Tydlig bild på när jag byter ut den gamla konstruktionen till vänster med OSB mot plyfa (15 mm) till höger, reglar och gör rejält stöd till prisolen eftersom väggen byggs från "fel" sida. Den andra väggsidan är redan färdig och rummet är målat:
Logga in
Skapa konto
Dubbelduschen väntar nu på en leverans av beställt motivkakel från leverantören till sista väggen:
Logga in
Skapa konto
Det gick bra att köra båda duscharna samtidigt, ingen märkbar skillnad i levererad vattenmängd!
Passar på att önska ett gott slut och ett fantastiskt gott Nytt År och jag kan nästan lova att badrummet blir klart under 2016
Ramlade över en inspirationsbild till husbygge också och här syns när jag byggde huset och jag har markerat badrummet i tråden på bilden
Ramlade över en inspirationsbild till husbygge också och här syns när jag byggde huset och jag har markerat badrummet i tråden på bilden
Logga in
Skapa konto
Fick hem motivplattor som jag provar mönstret på golvet. I butiken hade de mina plattor + motiv monterat vågrätt men vi valde att montera ståendes:
Kaklar på i lagom takt:
Börjar måtta för duscharna:
Monterat och klart!
Upptäckte tyvärr att en av motivplattorna hade en defekt på ytan så den är reklamerad, därav så saknar övre vänstra hörnet 2 plattor.....
Ännu en bild och det börjar bli dags att måttbeställa duschdörrar nu
Logga in
Skapa konto
Kaklar på i lagom takt:
Logga in
Skapa konto
Börjar måtta för duscharna:
Logga in
Skapa konto
Monterat och klart!
Logga in
Skapa konto
Upptäckte tyvärr att en av motivplattorna hade en defekt på ytan så den är reklamerad, därav så saknar övre vänstra hörnet 2 plattor.....
Ännu en bild och det börjar bli dags att måttbeställa duschdörrar nu
Logga in
Skapa konto