27 576 läst · 107 svar
28k läst
107 svar
Monteringstips för ARDEX 7+8 med TRICOM
Ja, det är planerat för 2 duschar men det är väl sällan som de kommer att användas exakt samtidigt så vikdörren till dusch 2 kommer väl antagligen att vara invikt mot väggen större delen av tiden.
Badrummet ligger dock i direkt anslutning till vårat sovrum med egen privat ingång så därför är det 2 duschar och 2 handfat så att inte frugan kan ockupera hela rummet i 2h....
Badrummet ligger dock i direkt anslutning till vårat sovrum med egen privat ingång så därför är det 2 duschar och 2 handfat så att inte frugan kan ockupera hela rummet i 2h....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måtten på ritningen stämmer men skalan är lite tokig så rummet är rätt litet i verkligheten. Det var därför vi kikade på vikdörrar som just kan vikas undan så att det känns lite större men jag får väl kakla klart och provduscha lite så får man se hur det känns
Finns ju egentligen inte rätt eller fel men spontant kan jag tycka alt 4 pga att väggen inte är 45 grader.
Innan du spikar en läggning så köp hem plattorna eller mät i butik, om dom finns i lager.
Brukar finnas 4-6 olika storlekar av en och samma platta i samma storlek.
Samma sak om du ska ha samma serie plattor i 10x10 så säg till att dom ska stämma mot 30x30 plattan, så du inte får en 296x296 och 100x100 då går det inte att hålla samma fogar
Innan du spikar en läggning så köp hem plattorna eller mät i butik, om dom finns i lager.
Brukar finnas 4-6 olika storlekar av en och samma platta i samma storlek.
Samma sak om du ska ha samma serie plattor i 10x10 så säg till att dom ska stämma mot 30x30 plattan, så du inte får en 296x296 och 100x100 då går det inte att hålla samma fogar
Ja, då blir det alternativ 4!
De plattor jag har hemma nu för golvet (samma serie) är:
29,3x29,3
9,4x9,4
Om jag då räknar rätt och skall försöka linjera fogarna så blir fogbredden 0,55 cm vilket känns för brett? Jag antar dessutom att det blir ytterligare lite bredare i duschen med tanke på att fallet går på djupet så att de små plattorna dras isär ytterligare lite grann:
http://www.vivesceramica.com/helpers/product-pdf.html?s=529&p=40DV&l=en
De plattor jag har hemma nu för golvet (samma serie) är:
29,3x29,3
9,4x9,4
Om jag då räknar rätt och skall försöka linjera fogarna så blir fogbredden 0,55 cm vilket känns för brett? Jag antar dessutom att det blir ytterligare lite bredare i duschen med tanke på att fallet går på djupet så att de små plattorna dras isär ytterligare lite grann:
Logga in
Skapa konto
http://www.vivesceramica.com/helpers/product-pdf.html?s=529&p=40DV&l=en
Redigerat:
Jag har nu lagt ut lite provbitar och så här kan det se ut:
Skall jag linjera foglinjer vilket ser bäst ut så blir fogarna cirka 4mm:
Runt golvbrunnen ser det dock ut som skit med småbitar:
Provade att vrida på den men inte mycket bättre:
Logga in
Skapa konto
Skall jag linjera foglinjer vilket ser bäst ut så blir fogarna cirka 4mm:
Logga in
Skapa konto
Runt golvbrunnen ser det dock ut som skit med småbitar:
Logga in
Skapa konto
Provade att vrida på den men inte mycket bättre:
Logga in
Skapa konto
Sovit på saken så alternativ 4b blir det:
Lättare att såga mdf än klinker :
Visst räcker det med att dammsuga tricomduken innan fixet åker på, eller skall det primas även PÅ duken?
Logga in
Skapa konto
Lättare att såga mdf än klinker :
Logga in
Skapa konto
Visst räcker det med att dammsuga tricomduken innan fixet åker på, eller skall det primas även PÅ duken?
Ok, ja x77 var det jag hade köpt hem och fick tips från Ardexsupporten:
x78 får bli till nästa badrumsgolvHej,
ytterligare en fråga om lämplig fästmassa ovanpå SK 100 duken och kakel/klinker till badrummet. Jag hittade ARDEX X 77 (fanns på Beijer) men det kanske finns nån lämpligare?
Vägg:
[länk]
Golv:
[länk]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej
ARDEX X 77 är absolut den bästa fästmassan i det här fallet.
Med vänlig hälsning
Namn borttaget
Produkt och Teknik / Plattsättning
Logga in
Skapa konto