Det behövs mer spänning. Koppla på ett aggregat till kostängsel. 🔥
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
enoch85 och 20 till
  • Laddar…
D
Utsättaren Utsättaren skrev:
Det behövs mer spänning. Koppla på ett aggregat till kostängsel. 🔥
Jag kör med ett motorcykelbatteri, 12V 7,2Ah - fungerar finfint. Har kopplat en 12V 10W lampa i serie.... Strömbegränsare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
G
A Antropocen skrev:
Jag har gjort ett system med två trådar, 24 V likström. Jag visar en film där en snigel första gången får beröring med båda trådarna. Efter att den fallit ner låg den orörlig i en timme. Sedan försökte den igen men mycket försiktigt. Efter att ha nuddat båda trådarna så vände den om helt och avlägsnade sig. Jag har valt för klen tråd. Den rostar upp där det har varit en snigel. Jag skall byta till rostfri tråd 1,5 mm.
Stackars liten 😱
 
  • Haha
mikkelo och 2 till
  • Laddar…
D Diol1970 skrev:
Jag kör med ett motorcykelbatteri, 12V 7,2Ah - fungerar finfint. Har kopplat en 12V 10W lampa i serie.... Strömbegränsare.
Haha, lampan flimrar och glimrar lite lätt bara?
 
D
T TIG-aren skrev:
Haha, lampan flimrar och glimrar lite lätt bara?
Nej, den lyser inte när sniglarna "fastnar".... Men skyddat batteriet när någon klåpare ( läs mig själv) råkar kortsluta trådarna. Också lätt att checka funktion genom att lägga metall spaden mot trådarna 😀.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! I enbart avskräckande syfte fungerar det även med koppartråd och ett 9V batteri!
Förslaget med stängselaggregat lät ju lockande. Doften av grillad snigel lär ligga tät över nejden när dom möter 7000 V… 😈
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fox Lane och 35 till
  • Laddar…
En låg likspänning är effektivare mot sniglar och påverkar inte att de som ska sköta odlingen alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En låg likspänning är effektivare mot sniglar och påverkar inte att de som ska sköta odlingen alls.
Den här tråden är intressant så jag ska läsa igenom och ta till mig er kunskap!
 
H
A Antropocen skrev:
Jag har gjort ett system med två trådar, 24 V likström. Jag visar en film där en snigel första gången får beröring med båda trådarna. Efter att den fallit ner låg den orörlig i en timme. Sedan försökte den igen men mycket försiktigt. Efter att ha nuddat båda trådarna så vände den om helt och avlägsnade sig. Jag har valt för klen tråd. Den rostar upp där det har varit en snigel. Jag skall byta till rostfri tråd 1,5 mm.
Har du testat koppartejp? Intressant som jämförelse.
 
Det är känt sen gammalt att öl lockar sniglar. Det är alkoholdoften som lockar. Så du behöver
inte offra din öl 😋
Rödsprit duger.
Satte ut en glassburk med lite rödsprit. Resultat efter 1 timme. Se bild nedan.
Edit: Var just ute ock kollade en annan burk. Där var det som värsta krogkön, jag orkade inte räkna dom alla 🥸

Dessutom: Elstängsel funkar utmärkt,
Det som knäcker trådarna i ett snigelstängsel är slemmet från sniglarna som dom avger när dom känner elen. Slemmet är mycket korrosivt och tillsammans med elen blir det rent frätande. Därför: använd ROSTFRI tråd( claes olsson ) och VÄXELSTÖM ! Ett bonus med växelströmmen är att den känns obehagligare( i alla fall för människor....)
Ett gammalt inlägg med bild.
https://forum.odla.nu/index.php?showtopic=83771&pid=1006853&mode=threaded&start=#entry1006853
 
  • Glassburk med rödsprit placerad i gräset, lockar sniglar som syns vid kanten av burken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Skolkade du på grundskolans kemilektioner?
 
  • Gilla
Lennart_Akerlind och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört med en skyddstransformator som ger 48V växelspänning i snart 20 år. 1,5 mm rostfri stängseltråd runt hela tomten. Funkar OK, ser spår efter döda sniglar överallt. Har ändå en del sniglar inne på tomten, det gäller att inte ha några vägar under brädan eller blad som hänger över.
 
  • Gilla
Fox Lane och 5 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Snyggt jobbat! I enbart avskräckande syfte fungerar det även med koppartråd och ett 9V batteri!
Förslaget med stängselaggregat lät ju lockande. Doften av grillad snigel lär ligga tät över nejden när dom möter 7000 V… 😈
Hur har du kopplat allt om man får fråga vill göra de samma här hemma.
 
E Erik9005 skrev:
[länk]
Köpte kopparbandstejp på rulle och klistrade en rand en bit upp på varje odlingslåda. Inga sniglar kröp över. Tejpen byts efter ett par år. Obs- se upp, man skär sig omärkligt i fingertopparna, kanten på kopparbandet är tunn och vass.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.