A Antropocen skrev:
Jag har gjort ett system med två trådar, 24 V likström. Jag visar en film där en snigel första gången får beröring med båda trådarna. Efter att den fallit ner låg den orörlig i en timme. Sedan försökte den igen men mycket försiktigt. Efter att ha nuddat båda trådarna så vände den om helt och avlägsnade sig. Jag har valt för klen tråd. Den rostar upp där det har varit en snigel. Jag skall byta till rostfri tråd 1,5 mm.
Det du gjort funkar fint för mig. Köpte rostfria trådar på biltema o hittade en gammal pc-laddare på ca 15v.
.... inga sniglar som käkar upp salladen i pallkagarna längre!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Jag har gjort ett system med två trådar, 24 V likström. Jag visar en film där en snigel första gången får beröring med båda trådarna. Efter att den fallit ner låg den orörlig i en timme. Sedan försökte den igen men mycket försiktigt. Efter att ha nuddat båda trådarna så vände den om helt och avlägsnade sig. Jag har valt för klen tråd. Den rostar upp där det har varit en snigel. Jag skall byta till rostfri tråd 1,5 mm.
Jag har haft motsvarande i minst 10 år. Började med likström 24 V. Tråden käkades upp av elektrolys och sniglarna blev blå.. Sedan dess har jag använt en fulltransformator från en gammal julgransbelysning, Strömbegränsning med en 12 V-lampa från bilen 2 A (parkeringsljus). Onödigt komplicerat med likström. Sedan har jag en Ledlampa mellan trådarna för se att nätet är helt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Jag har gjort ett system med två trådar, 24 V likström. Jag visar en film där en snigel första gången får beröring med båda trådarna. Efter att den fallit ner låg den orörlig i en timme. Sedan försökte den igen men mycket försiktigt. Efter att ha nuddat båda trådarna så vände den om helt och avlägsnade sig. Jag har valt för klen tråd. Den rostar upp där det har varit en snigel. Jag skall byta till rostfri tråd 1,5 mm.
T Telijej skrev:
Jag har haft motsvarande i minst 10 år. Började med likström 24 V. Tråden käkades upp av elektrolys och sniglarna blev blå.. Sedan dess har jag använt en fulltransformator från en gammal julgransbelysning, Strömbegränsning med en 12 V-lampa från bilen 2 A (parkeringsljus). Onödigt komplicerat med likström. Sedan har jag en Ledlampa mellan trådarna för se att nätet är helt.
Jag provade att pulsa ut strömmen. Var avstängd i ca 5 sekunder så de kunde krypa upp på tråden. Sedan en puls på 2-3 sekunder. Försökte ta ihjäl dem men de klarade ganska hög spänning. Exprementerade med ett par hundra volt. Men de kvicknade till efter en stund. Så de är tåliga!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det här är årets mest tillfredsställande läsning.
 
  • Gilla
  • Haha
B6304S1 och 12 till
  • Laddar…
Jag tog tag i saken och monterade ett elstängsel. Det drivs av en 5V 0,5A nätdel.
Försöks snigeln vill inte riktigt prova än, men snart är det nog fart på hungriga sniglar som vill in i min låda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Berätta hur det går! Jag tror att din nätdel (en s.k. väggvårta?) räcker bra för att skrämma bort sniglar. Om man ska döda sniglar med el krävs det troligen betydligt kraftigare doningar, men då blir också hela anordningen lite farligare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Syftet är inte att döda dem, utan att hindra dem att komma in i odlingslådan och äta upp grönsakerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Ja, givetvis. Jag syftade på en del inlägg där inläggsförfattarna tycker sig behöva betydligt mer effekt än vad du använder.

Jag tror att det räcker med ganska låg effekt för att skrämma bort sniglar, vilket jag också skrev i mitt förra inlägg, så jag är intresserad av dina resultat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En rejält uppsnabbad film på den först snigeln som försökte passera.


De bör kanske vara lite tätare så att de inte kan krypa längsmed och ta en tråd i taget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R rehn skrev:
Det är känt sen gammalt att öl lockar sniglar. Det är alkoholdoften som lockar. Så du behöver
inte offra din öl 😋
Rödsprit duger.
Satte ut en glassburk med lite rödsprit. Resultat efter 1 timme. Se bild nedan.
Edit: Var just ute ock kollade en annan burk. Där var det som värsta krogkön, jag orkade inte räkna dom alla 🥸

Dessutom: Elstängsel funkar utmärkt,
Det som knäcker trådarna i ett snigelstängsel är slemmet från sniglarna som dom avger när dom känner elen. Slemmet är mycket korrosivt och tillsammans med elen blir det rent frätande. Därför: använd ROSTFRI tråd( claes olsson ) och VÄXELSTÖM ! Ett bonus med växelströmmen är att den känns obehagligare( i alla fall för människor....)
Ett gammalt inlägg med bild.
[länk]
Att öl lockar beror troligen mer på jästlukten. Prova billig jäst à 3,50kr/ st och lite vatten. Om du häller i lite socker så lever jästen längre tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Syftet är inte att döda dem, utan att hindra dem att komma in i odlingslådan och äta upp grönsakerna.
För min del skulle jag gärna ha en lösning där jag kan samla ihop alla kadaver efter nattens grillparty… Jag hade inte gråtit ett dugg!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ser toppen ut. Vad har du för strömaggregat?
Det är ett switchat likströmsaggregat som drivs med 220 V och ger nominellt 20 V. Det är helkapslat och ger 1,5 A. Jag har avsäkrat det med 2 A säkring på likströmssidan. Sedan har jag också en 24 V 21W lampa i serie med trådarna för att indikera ev kortslutning. Aggregatet hittade jag i förrådet. Jag har två grönsaksland. Till det andra hittade jag en växelströms transformator, den var också på nominellt 20 V. Jag anslöt växelspänningen till trådarna och samma typ av lampa för att indikera ev kortslutningar.
 
  • Gilla
citadel och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En låg likspänning är effektivare mot sniglar och påverkar inte att de som ska sköta odlingen alls.
Varför skulle en lägre spänning vara effektivare? Primärt testade jag med ett bilbatteri på 12 V, koppartape och en ståltråd. Det var sådan koppartejp som säljs för att de sägs avskräcka sniglar. Den snigeln jag testade med stannade kvar i beröring med både tape och tråd och brändes upp på grund av batteriets stora förmåga att lämna ström. Spänningen från mitt 24 V aggregat känner man inte när man berör trådarna.
 
Det skrev jag inte. En låg spänning räcker och likspänning är effektivare på att ta död på dem. Jag har mycket svårt att tro att en snigel skulle kunna resultera i att tråd och koppar brinner.

En 2A säkring efter ett aggregat som kan ge 1,5A är fullständigt meningslöst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.