D Daniel 109 skrev:
Syftet är inte att döda dem, utan att hindra dem att komma in i odlingslådan och äta upp grönsakerna.
För min del får dem gärna dö också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dem?
De dör inte särskilt effektivt med andra spänningar heller.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dem?
De dör inte särskilt effektivt med andra spänningar heller.
Jag gick ut och mätte resistansen på några sniglar, lägsta värdet jag fick var 350 kohm, högsta 6.5 Kohm med 3 volt mätspänning.

• Haha
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Blir ju lite nyfiken på att göra lite experiment med olika spänningar och frekvenser... 👨‍🔬

Frivilliga testobjekt är ju lätt att hitta, tid att prova inte lika lätt. Dessutom har vi inte mycket i trädgården att skydda för tillfället så det är ju inte överst på listan precis.

D Dilato skrev:
Jag gick ut och mätte resistansen på några sniglar, lägsta värdet jag fick var 350 kohm, högsta 6.5 Kohm med 3 volt mätspänning.
Uppdatering behövs!
350kohm fattar jag, men att 6.5 "Kohm" skulle vara högre? Kelvin*ohm? 🤣

B Bence skrev:
Kansle lite tidigt på säsongen men,

Det finns ett antal trådar på forumet om elstängsel mot mördarsniglar.
Men det går inte riktigt att bilda sej en uppfattning om elstängsel fungerar eller inte.
Alla trådar har några år på nacken.
Flera blir dessutom svåra att följa pga en tendens till Off Topic

Det finns dessutom några bloggar/trådar på annat håll men de är likadana.

Använder någon med framgång elstängsel fär att stänga ute mördarsniglar?
Ev ikombination med nematoder vid behov när någon lyckat krypa förbi?

I så fall
Vilken utrustning använder ni?

• Växelström eller likström?
  • Spänning: 24V eller 12v? Flera skrev om 24Vmen någon hävdadae att det fungerade med 12V.
  • Strömstyrka? Vill man ha 5 A 24V blir det dyrt. Strömmen är ju farlig. Vilken strömstyrka är OK? Om man vill ha både kanten runt trädgårdslandet och några odingsbänkar räcker det med 1 A?
  • Signallampa: Har ni en seriekopplad lampa för att kunna se om man måste ta bort några döda sniglar?
För 8-10 år sen gjorde jag samma sak, två blanka 1,5mm2 koppartrådar 1 cm isär kopplade till ett 24V/300W aggregat.
Gick sådär, sniglarna brändes till förkolnade mumier, men när de blev för många så brann trådarna av och det blev fritt fram att krypa in i grönsakslandet igen....

D Dilato skrev:
Jag gillar att du går på djupet! 😊 Att mäta resistensen på äkta varan, det är seriöst! 😊

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
350kohm fattar jag, men att 6.5 "Kohm" skulle vara högre? Kelvin*ohm?
Tror du inte bara det är så enkelt att det var tänkt att stå 350 ohm respektive 6,5 kohm?

O O skrev:
Uppdatering behövs!
350kohm fattar jag, men att 6.5 "Kohm" skulle vara högre? Kelvin*ohm? 🤣
Jäv**a autokorrekt, 6.5 Mohm var vad jag skrev.
Mega

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Stäng av autocorreckt. En riktig kar kan stava skälv!

• Haha
  • Gilla
PNI och 12 till
  • Laddar…
Ingen med gammal tjocktv som kan slakta den och använda kaskadgrunkan eller transformatorn till att dräpa sniglar med?

Utsättaren Utsättaren skrev:
Ingen med gammal tjocktv som kan slakta den och använda kaskadgrunkan eller transformatorn till att dräpa sniglar med?
Jag gjorde någon grej med flybacken när jag gick i skolan, byggde en pulsgenerator, som jag pulsade en mostet med och in i flybacken. Fick gnistor på ca 25mm. Vi kopplade det till en stol där vi satte ettorna på elprogrammet. 🤣

• Gilla
GYogytorna1 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jäv**a autokorrekt, 6.5 Mohm var vad jag skrev.
Mega
👍Det var min första gissning. Men ok, nu vet vi.

Så det finns kanske en del att vinna på att dra på spänningen en del om det skall bli någon ström att tala om. Fast det är ju iofs ointressant vilken ström man får bara mördarna stoppas.

D Daniel 109 skrev:
Det skrev jag inte. En låg spänning räcker och likspänning är effektivare på att ta död på dem. Jag har mycket svårt att tro att en snigel skulle kunna resultera i att tråd och koppar brinner.

En 2A säkring efter ett aggregat som kan ge 1,5A är fullständigt meningslöst.
Det var snigelns som brändes upp och inte kopparen eller tråden. Ett aggregat som har en nominell spänning på 1,5 A kan ge högre ström än detta.

A Antropocen skrev:
Det var snigelns som brändes upp och inte kopparen eller tråden. Ett aggregat som har en nominell spänning på 1,5 A kan ge högre ström än detta.
A är inte spänning.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.