Hus tomte
Koppartråd funkar
 
P pelleb1969 skrev:
Jepp. Funkar klockrent!
Inte en snigel på tomten…. Men många lik på trådarna. Mest de första 2 åren. Nu är det dags att byta tråd känns det som. Biltema har 50mm rostfri tråd som funkar bra.

Pelle
Det låter mer som en stång än tråd.
 
Nej, den är ju inte 50mm den är 0,7mm till 2mm. Något rimligare.
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Typo. 50m… lång…
 
P pelleb1969 skrev:
Jepp. Funkar klockrent!
Inte en snigel på tomten…. Men många lik på trådarna. Mest de första 2 åren. Nu är det dags att byta tråd känns det som. Biltema har 50mm rostfri tråd som funkar bra.

Pelle
Hur mycket ström kör du?
 
Har denna inkopplad…. Antar att den drar mer när den grillar sniglarna…
 
  • Hand som håller en inkopplad AC-adapter med specifikationsetikett och tänd röd indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Jag blev väldigt inspirerad av denna tråd, inte minst den där idén med att använda en glödlampa som strömbegränsare och indikator för kortslutna trådar. Smart!

Rotade i mina lådor i källaren efter någon passande ac-ac adapter, hittade en som var till ett gammalt modem… aja det kan väl funka för att se om det är ett lovande koncept. 9 V 1 A är litet klent men mätte obelastad spännng till närmare 12 V.

Skaffade 25 m rostfri tråd som ska spännas upp imorrn på spikplugg som bör ge hyfsad isolering. Fixade ihop ”reglerkretsen” litet enkelt eftersom jag inte hade någon lämplig lamphållare och ingen fanns på Biltema, blev litet McGyver-style på den… haha :)

10 W 12 V -lampa. Har även en 1 A glassäkring i en enkel hängsäkringshållare i serie. Testat setupen, funkar fint vid kortslutning dvs lampan lyser klart och fint och säkringen håller, även drygt 11 V mellan de tänkta trådarna vid total isolation så det kan kanske funka.

Ska bli spännande att se hur detta funkar med såpass klen spänning, återkommer om hur resultatet blir.
DIY-krets med 12V glödlampa, enkel hängsäkringshållare, och AC-adapter för kortslutningstest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Installerade idag och det är 11.4 Volt mellan trådarna ute i pallkragarna som skulle skyddas mot sniglar. Får se hur det blir när det regnar och allt blir blött men tror inte det ska påverka alltför mycket. Har som sagt en lampa av lämplig dimensionering samt en 1 A säkring det borde räcka.

Blev litet fundersam om att en del säger att man måste ha skyddstransformatorer i denna tillämpning. Varför?

Aktuella trafos och lampa, säkring sitter inomhus. Blir det total kortslutning mellan trådarna i pallkragarna så ser jag det som att det enda som kan hända är att den där lampan börjar lysa, ev att 1 A säkringen brinner av. Hur kan detta vara en riskabel installation? 12 Volt AC ska vara totalt bekymmersfritt som jag ser det även med fullt exponerade blanktrådar… som att sätta tungan vid ett 9V-batteri om man skulle ställa sig och slicka på trådarna.
 
Ja, du ska absolut ha en skyddstransformator. Det har du ju också. En spartransformator är potentiellt livsfarligt.
 
Om du inte har en fulltrafo (skyddstrafo) kan du få ut 230 v mot jord. bra mot sniglar mindre bra mot katter eller barn
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Daniel 109 och Guld-ivar: hur skulle den transformatorn jag använder kunna skicka ut 230 V på ”snigelgrillen”?

Om dessa små transformatorer hade den risken så kan jag inte förstå att de används alls.

Jag vill gärna lära mig mer, jag kan ha missat något viktigt. Självklart vill jag inte installera potentiella dödsfällor.
 
Har haft en installation i 5 år nu, med 24VAC skyddstrafo och rostfria trådar (Biltema rostfri svetstråd) runt ett trädgårdsland, som är omgivet av stående tryckta reglar. Jag använder ett kraftigt motstånd (25W) i stället för glödlampa.

Det är väldigt ovanligt att vi hittar någon snigel i det landet, medan det finns gott om dem i gräsmattan runtomkring.

Jag tror att det bästa hade varit att skjuta fast tråden med rostfri klammer, i stället för att linda den runt spikar som jag gjorde. Men själva tråden ser fortfarande ut som när den var ny.

Ett tips är att montera en lampa på synlig plats som lyser om trådarna kortsluts. Dels för att se om det har uppstått en kortslutning, men även för att kunna funktionskontrollera genom att kortsluta trådarna med tex en spade.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Daniel 109 och Guld-ivar: hur skulle den transformatorn jag använder kunna skicka ut 230 V på ”snigelgrillen”?

Om dessa små transformatorer hade den risken så kan jag inte förstå att de används alls.

Jag vill gärna lära mig mer, jag kan ha missat något viktigt. Självklart vill jag inte installera potentiella dödsfällor.
Du har rätt typ av transformator.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har rätt typ av transformator.
Ok bra då fortsätter våran ”pilot” på en pallkrage! Frugan satte dit några Tagetes bara för att se om de klarar sig… tydligen favoritmeny för sniglar.

Faller detta väl ut så kör vi samma melodi på övriga pallkragar parallellkopplat.

Jäkligt smart som sagt med en gammal hederlig glödlampa i serie. Tycks inte minska spänningen nämnvärt och ger en Lysande indikation på kortis … :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.