Så jädrans snyggt det bli.

divemaster: nja ej trollkarl men gillar yrket å jag gillar utmaningar....:eek:

benny: tack så mycket, kul att ni gillar det.:)
nu står jag å målar å målar å målar räckes pinnarna...:surprised:
ela runt 170 st bara.....:rolleyes:

återkommer....ugh................:confused:

mvh
snickar estwing

Funderar själv på räcke. Ska ha liggande ribbor i alla fall. Vilken dimension ska du ha?

Jag funderar på planhyvlat 21x44 eller tryckt 45x45. Planhyvlat målas direkt medan det tryckta målas nästa år. Vad ska man tänka på?

kör med 2"3" alltså 45x70 planhyvlat
överliggare 2"5" 45x120 planhyvlat som jag kommer klyva av hörnena 45 grader på....
har du orka så måla direkt då är det gö färdigt+att det e jobbigt å måla när det sitter uppe då det skall täckas å mycket bökigare...
mitt tips jag kan ge iaf....

mvh
snickar estwing

Snyggt bygge!
Jag har kollegor som har lagt trall på samma vis som du gör, dvs klappat ihop brädorna dikt vid läggning, men fått problem på ett par altaner pga svällt virke. På en av altanerna blev dom tvungna att plocka bort en hel bräda för att få det att likna något.

För mig är det ett mysterium hur impat virke kan svälla mer än när det är nytt. Är det något som du har stött på eller hört talas om?

hej acme å tack, nej faktiskt inte, det ända som händer med nybyggda altanerär att det smäller på vinter då det är pluss grader å på samma kväll sjunker tempen kraftigt då det är tajt.

lägger man råspont i fuktigt väder å bankar ihop som bara den som vissa gör , ja då kan du få problem med.
men trall har jag aldrig hört talas om innan.
intressant men verkar väldigt ovanligt isf...

mvh
snickar estwing

Väldans fint hörredudu!

Svällande virke på vintern har jag fått lära mig beror på en sak. Är trallen blöt av regn eller snö eller är bara blöt rakt igenom av impregneringen så händer detsamma som om du ställer ut ett glas vatten när det blir minus. Vatten expanderar när det fryser och därför spricker glaset. Detsamma händer med blöt trall som fryser på vintern. Den expanderar därav viktigt att man har en springa mellan trallarna OM den är dåligt impregnerad när man lägger och inte impregnerar den själv innan vintern eller om man får för sig att bygga en altan på vintern. Vid dålig impregnering suger den åt sig snö och vatten och sedan när det fryser på natten så kan delar av trallen förstöras.

• Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Bonan skrev:
Svällande virke på vintern har jag fått lära mig beror på en sak. Är trallen blöt av regn eller snö eller är bara blöt rakt igenom av impregneringen så händer detsamma som om du ställer ut ett glas vatten när det blir minus. Vatten expanderar när det fryser och därför spricker glaset. Detsamma händer med blöt trall som fryser på vintern. Den expanderar därav viktigt att man har en springa mellan trallarna OM den är dåligt impregnerad när man lägger och inte impregnerar den själv innan vintern eller om man får för sig att bygga en altan på vintern. Vid dålig impregnering suger den åt sig snö och vatten och sedan när det fryser på natten så kan delar av trallen förstöras.
man slår ihop trallen.
e den torr när man får den kan dom glatt komma hämta å byta ut till ny.
har man fått en gammal.
därav slå ihop trallen inget annat.
inte bara trallen som smäller på vintern.
allt trä på utsidan som är utsatt för fukt smäller.
mest altanen då fukt ej rinner av lika lätt.

tack för kommentarerna...
idag sitter spottarna på plats. tände upp nu när jag kom hem efter min pokerkväll..hehe.
fan det blev mysigt. klart nöjd med placeringen och val av deck lightsen.
nästan klar med första strykningen av räckes pinnarna, usch va trökigt moment......

mvh
snickar estwing

estwing skrev:
det ända jag ej gillar är, stupröret...
vid silen har du gått upp med markröret som e orange... lite illa. annars e det bra...
mvh
snickar estwing
Bara för han att kapa med bågfilsblad på plats och dra ner rörliga delen på stupröret. ;)

estwing skrev:
man slår ihop trallen.
e den torr när man får den kan dom glatt komma hämta å byta ut till ny.
har man fått en gammal.
därav slå ihop trallen inget annat.
inte bara trallen som smäller på vintern.
allt trä på utsidan som är utsatt för fukt smäller.
mest altanen då fukt ej rinner av lika lätt.

tack för kommentarerna...
idag sitter spottarna på plats. tände upp nu när jag kom hem efter min pokerkväll..hehe.
fan det blev mysigt. klart nöjd med placeringen och val av deck lightsen.
nästan klar med första strykningen av räckes pinnarna, usch va trökigt moment......

mvh
snickar estwing
Jag upplever att min trall torkat under tidens gång, då hela paketet beställdes på samma gång. Dock verkar det ändå på några få dagar direkt komma springor trots att vissa av brädorna känns halvtorra.
Dvs, det är antagligen ytfukten som man inte känner på alla brädor, men torra är de definitivt inte strax under. Endast några få skvätter de om när man skruvar.
Jag har idag mellan 1-3mm springor på nästan alla. Tar ca två dagar så är det springor efter de är skruvade på altan.

Virket förvaras under press nära marken tätt ihop för att behålla fukt.

johnnieb skrev:
Jag upplever att min trall torkat under tidens gång, då hela paketet beställdes på samma gång. Dock verkar det ändå på några få dagar direkt komma springor trots att vissa av brädorna känns halvtorra.
Dvs, det är antagligen ytfukten som man inte känner på alla brädor, men torra är de definitivt inte strax under. Endast några få skvätter de om när man skruvar.
Jag har idag mellan 1-3mm springor på nästan alla. Tar ca två dagar så är det springor efter de är skruvade på altan.

Virket förvaras under press nära marken tätt ihop för att behålla fukt.
plockar alltid av första lr kanske t.o.m andra lagret på trallhögen då det torkar först där.
behövs dessa trall använder jag dom i slutet...
man ser om trallhögen e en dålig hög.
man slår alltid ihop trallen så e det bara...

angående stupröret: vad jag ej gillade va färgen orange alltså markröret som kom upp, efersom han har vit sil tycker jag ej nåt rör skall komma upp utan silen jäms med, kolla min sil hur jag gjorde så förstår du...
denna del har vi redan pratat på han skulle fixa till det, visste om det.
resten av däcket va kanonfint.....

regn idag me... ut i garaget å måla....

mvh
snickar estwing

Ja precis, lyft av silen, såga av orange:a markröret, sätt tillbaka silen, dra ner rörliga plåtröret. Klart.

Så gjorde jag. Den orange:a delen är i trallnivå hos mig. Du kan kolla min tråd om mitt projekt.

johnnieb skrev:
Ja precis, lyft av silen, såga av orange:a markröret, sätt tillbaka silen, dra ner rörliga plåtröret. Klart.

Så gjorde jag. Den orange:a delen är i trallnivå hos mig. Du kan kolla min tråd om mitt projekt.
jag har ej plåthöljet på röret.
blir repor när man drar det upp å ner...
röret går rätt ner i silen.

räknade lite på en höft nu vad kostnaden ligger på...ca:37000kr i matrial.. ej kollat alla fakturor men nånstans där.
lightsen ingår ej, ej spik m.m

ska försöka speca upp allt sedan....

47 st, trallskruv/m2 gjorde jag av med på denna altan.
då är ej räcket uppskruvat än så ja det blir runt 50 st....

mvh
snickar estwing

Har blivit att det syns extra mycket av den orange delen pga att jag grävde upp gräsmattan som fanns där innan plus 20 cm till för att kunna få däcket i marknivå. Ville inte ha det upphöjt. Men ska nog testa och se om man inte kan såga av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.