oas skrev:
Om det är just stabiliteten i sidled du är orolig för kan du göra som lt1cobra påpekade, eller så kan du (om du vill ha en lite mer dold/mindre skrymmande lösning) snedstaga mellan limträbalkarna och väggen ovanför garaget.

Typ såhär, sett ovanfrån:
[bild]
Måste man gå hela vägen till väggen eller räcker det att kryssa till takstol från limträ?
 
Ju större vinkel du har, desto större kraft kan du motverka. Men nu har du ju inga väggar på carporten, så du har ju inte så stort vindfång. Det går nog bra att göra så som du tänker. :) Takstolarna i sig stagar ju redan upp en hel del, du har väl ca 4-5 takstolar ovanför carporten va?
 
oas skrev:
Ju större vinkel du har, desto större kraft kan du motverka. Men nu har du ju inga väggar på carporten, så du har ju inte så stort vindfång. Det går nog bra att göra så som du tänker. :) Takstolarna i sig stagar ju redan upp en hel del, du har väl ca 4-5 takstolar ovanför carporten va?
Jag har fyra takstolar i carporten. Problemet med det du ritade är att carporten kommer att få innertak vilket innebär att alla former av stabilatorer måste sitta ovanför.
Ett stag som jag satt dit grå från yttersta takstolens nock (insidan på nock) och förljer takstolarna nedåt/inåt. Jag ska ta en bild imorgon för att visa vad jag menar. Detta var en stark rekommendation från snickarna i området.
Just nu lutar det åt att jag kommer sätta en 145*45 diagonalt ganska högt upp på varje pelare, både mot limträ och takstol. Dessa tänkte jag skruva fast med ganska långa skruv, typ fralla. Jag hoppas att detta blir stadigt som tusan
 
Enligt mig borde dessa diagonalstag kunna sitta inuti takstolarna, det borde inte göra nån skillnad. Då kan du montera ett innertak och samtidigt dölja diagonalstagen.
 
Eller vajer med vantskruv
 
Ytterligare två bra förslag. :)
 
saiter skrev:
Ta hålband, kraftigt. [länk]
och montera som ett kryss på undersida av takstolarna. Tar ju ingen plats.

//AA
Jag använde hålband till väggarna först och då sa snickaren "det där håller ingenting...". Karln har ju trots allt jobbat med att resa villor i mer än 30år...
 
oas skrev:
Enligt mig borde dessa diagonalstag kunna sitta inuti takstolarna, det borde inte göra nån skillnad. Då kan du montera ett innertak och samtidigt dölja diagonalstagen.
Idéen är god! Jag kommer nog att sätta diagonalstag på ovansida (heter det hanbjälke?) takstol. Men säkrar det verkligen gugning i sidled på pelarna?
 
Ja, det fördelar åtminstone kraften till alla pelarna istället för bara de yttersta. Sen är väl förutsättningen att pelarna i sig står stadigt förankrade, men jag tror inte att gungning är nåt stort bekymmer, det finns ju inget kraftigt vindfång just över den delen av byggnaden ändå.
 
Under helgen har det inte hänt mycket. Det enda är egentligen att jag börjat fundera på plastens vara eller icke vara. Garaget kommer så småningom ha en grundvärme på ca10gr med hjälp av någon form av luftvärmepump. Någon gång då och då kan det vara möjligt att jag brassar på extra värme men det kommer att vara korta perioder isf.
Tanken är att isolera 145mm i regelstomme (och ev plast) och sedan korsregla med 45*45, osb och längst in gips.
Så vad säger alla kunniga forumgudar;

Bör jag montera plast eller ska jag stå över!?

(Btw; visst kan man lägga in frågeställningen och få en counter på svaren här på BH?)
 
Jäklar! Har helt missat den! Det verkar ju vara melodin!
 
Jag gillar diffusionsöppet, det har funkat i hundra/tusentals år. Det där med plast hör till nya hus, men man hör ju rätt ofta om mögelproblem nu för tiden. Men vad som är rätt att använda i din situation överlämnar jag åt proffsen...
 
ironpower skrev:
Jag funderar på samma sak om plasten (är i startskedet av garagebygge väntar på ok på bygglovet) och har kommit fram till att ångbroms verkar vara melodin?

[länk]
Ja men om man kör diffusionsöppet så behöver man väl också köra med en isolering som är anpassad för det? Glas/stenull är väl inte lämpad då? Men... Jag kan ha fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.