Tycker du har riktigt bra tempo, kul att du uppdaterar regelbundet :)
 
Tack! Det är nog mest jag som blir frustrerad. Ännu mer frustrerande är när det är varmt och soligt fram till ungefär 15:45 så man måste snickra i regn...
Den hör veckan har det hänt lite lite kanske, men det har varit mycket annat.

Större delen av panelen är klar

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörr och ett av två fönster monterade

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla takpannor ligger uppe på taket och ena sidan utlagd


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu till de frågor jag ställt mig den senaste tiden...
Nu när nästan all panel sitter (bara detaljer och gavelspetsar kvar) och taket ligger på, då borde man väl kunna ta bort alla strävor invändigt samt diagonalstag?
Jag har nästan helt bestämt mig för att inte köra plast på insidan så enligt mig så är det inte längre nödvändigt med 45*45 korsregel med isolering. Om jag nu väljer bort det, måste jag ändå sätta gles på insidan innan jag sätter skivmaterial eller kan jag sätta osb + gips direkt på stomregel?
 
Du måste inte har spikregel, anledningen är för att underlätta eldragningar.

Varför tar du bort plasten? Vilken typ av isolering ska du ha?
 
huggan skrev:
Du måste inte har spikregel, anledningen är för att underlätta eldragningar.

Varför tar du bort plasten? Vilken typ av isolering ska du ha?
Ok, som jag misstänkte då. Det blir spikregel av den anledningen.

Jag hoppar över plast och kör på bra ventilation istället. Jag tänker mig en fuktstyrd PAX i bakkant av garaget och tilluft vid garageportarna. Anledningen är för att jag troligen inte kommer att värma garaget mer än när jag ska vara där. Förrådet kommer nog att ha en konstant temp på 10g men....
 
huggan skrev:
Du måste inte har spikregel, anledningen är för att underlätta eldragningar.

Varför tar du bort plasten? Vilken typ av isolering ska du ha?
Sitter just nu och funderar på samma sak.. kommer nog att skippa plasten oxå då jag kommer ha som du, dvs max 10grader på vintern.
Men varför inte sätta korsregel 45*45 och isolering ändå? eller tänkte du en 28*70 glespanel som spikregel för att spara några mm?
 
  • Gilla
Gimner
  • Laddar…
Kvällens göromål. Nu ligger alla pannor på plats, bara nocken kvar. Lite surt att man burit upp 17 buntar för mycket....

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Ser mkt bra ut!
Vad köpte du för fönster? 8*5 ser det ut som, men vilket märke och från vars?
 
Jagggie skrev:
Ser mkt bra ut!
Vad köpte du för fönster? 8*5 ser det ut som, men vilket märke och från vars?
Tack!
Nu blev jag väldigt osäker men jag har för mig att det är 10*5.... Köpta på Bauhaus iaf. Vanliga tvåglasfönster överhängda
 
OXYD
Andreas_Evelina skrev:
Ok, som jag misstänkte då. Det blir spikregel av den anledningen.

Jag hoppar över plast och kör på bra ventilation istället. Jag tänker mig en fuktstyrd PAX i bakkant av garaget och tilluft vid garageportarna. Anledningen är för att jag troligen inte kommer att värma garaget mer än när jag ska vara där. Förrådet kommer nog att ha en konstant temp på 10g men....

Sitter i samma tankar. Men funderar på att köra en halvvariant med ångbroms istället för plast. Tex denna:
https://www.byggmax.se/tak/takpapp/ångbroms-bison-p6303022

Vad tror ni om det?
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur hade du tänkt att fästa nockpannorna??
 
Ja, jag tycker också att det saknas en nockbräda?
 
Borde väl gå att lyfta bort översta raden på vardera sida och montera dit en liten justerbar nockbrädshållare?
 
Jo det stämmer. Nockbräda saknas än så länge. Precis som Öckeröhus skriver kan man skjuta ner översta raden på båda sidor så det är nog inget problem. Kände att jag ville veta exakt höjd på nockbrädan.
 
  • Gilla
Schlbuditz
  • Laddar…
oas skrev:
Om det är just stabiliteten i sidled du är orolig för kan du göra som lt1cobra påpekade, eller så kan du (om du vill ha en lite mer dold/mindre skrymmande lösning) snedstaga mellan limträbalkarna och väggen ovanför garaget.

Typ såhär, sett ovanfrån:
[bild]
Jag tror på den här lösningen och den skulle gå att lägga ovan takstolarna för att minska svajet - Satt så under någon altan som byggdes ganska högt och det blev en markant skillnad...
 
slacker skrev:
Jag tror på den här lösningen och den skulle gå att lägga ovan takstolarna för att minska svajet - Satt så under någon altan som byggdes ganska högt och det blev en markant skillnad...
Du kanske har rätt! Jag ska prova! Med en ändring dock, den kommer att ligga ovanpå takstolarna, annars går det inte.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.