Jag stagade mitt 6,5 m höga garage (har en vindsvåning) med några galvade plattjärn (4x40mm x 3m) som diagonal stag. Skruvade dessa med 2 franska skruv i var ända + där de korsade reglar. Det blev klart mindre svaj. I bostadhuset jag byggt har jag inga diagonalstag och när jag monterat utvändig gips och panel svajade det lite i vindbyarna. När jag senare monterat golvspån, konstruktionsplywood och gips så blev det helt stabilt.

Jag gissar att ditt bygge blir helt stabilt när du satt skivor invändigt på både väggar o tak.

Hehe, jag menade faktiskt att dom ska ligga ovan takstolarna (alltså "inuti" takstolarna) :) Att sätta stävor under är inte så snyggt. :D

Som Anders Stuve påpekar så styvar skivorna upp konstruktionen ungefär lika bra.

Ledsen men garagebygget har stått still då det har varit flytt m.m.
Jagvar på väg att börja montera garageportar, men jag insåg snabbt att de var stulna!
Är det någon som får erbjudande om två garageportar till bra pris, hör av er 😉

Nu behöver jag hjälp igen...

Tanken är att det ska bli ett isolerat tak på garaget och ett "inner"-tak på carporten. Jag tänkte också göra en lucka i innertaket på carporten så att man kan ta sig upp till en spång för att åla/krypa sig fram på vinden för inspektion.
Så, vad säger experterna, 1; som det ser ut nu 2; panel hela vägen upp och ytterligare en lucka in på garagevinden eller 3; panel hela vägen upp med ett hål lagom stort för en medelåldersman vid spången?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har en åsikt?

Jag hade slutat panelen där du är nu. Gjort innertak med lucka och låtit det vara öppet däremellan. Men vad som är bäst törs jag inte avgöra om det nu är något som är bättre lr sämre. .

Jag hade nog gjort samma som holmberg87, båda delarna ska väl ändå vara kalla? Då är det bra om luften kan röra sig lite.

Tack! Då är det iaf två till som tycker lika som mig. Båda delarna ska vara kalla och det känns som onödigt arbete. Det blir iaf väl ventilerat på vinden 😋

• Gilla
oas
  • Laddar…
Sätter du panel i taket på carporten behöver du inte några strävor. Det borde bli tillräckligt styvt, på samma sätt som en yttervägg blir med panel. Dessutom fångas inte vind på samma sätt då heller.
Ser bra ut i övrigt! Jag håller på med ett garage i precis samma storlek, fast utan carport. Undrar om man kan kringgå detaljplanens bestämmelser om avstånd till tomtgräns om man lägger till carport i efterhand..

rogi skrev:
Sätter du panel i taket på carporten behöver du inte några strävor. Det borde bli tillräckligt styvt, på samma sätt som en yttervägg blir med panel. Dessutom fångas inte vind på samma sätt då heller.
Ser bra ut i övrigt! Jag håller på med ett garage i precis samma storlek, fast utan carport. Undrar om man kan kringgå detaljplanens bestämmelser om avstånd till tomtgräns om man lägger till carport i efterhand..
Jo visst borde det bli så. Jag har strävat som en galning + innertak, det borde hålla för de flesta stormar iaf.
Här i Västerås är bygglovshandläggarna grymt bra när det kommer till förändringar. Jag har ringt ett antal gånger och fått ok på ändringar (bekräftade via mail).

Oj, det var länge sedan det blev någon uppdatering... det var iof länge sedan jag fjorde något på garaget... garagbygget har stått still mer eller mindre under sommaren/hösten 2016. I mellandagarna kom jag igång igen invändigt. Luftspalt mot taket, plastning och isolering på agendan

Inre taket i ett garage under renovering med träsparrar och brun isoleringsplast.
Skapa konto

Innertak i garage under konstruktion med synliga träbjälkar och isolering.
Skapa konto

Jag har också börjat plasta och isolera taket. Det blir dubbla 145mm Isover-skivor på taket.

Två funderingar...
1: garaget har varit mer eller mindre helt öppet, dvs ingen plast någonstans och det har varit väl ventilerat. Ändå har det dykt upp mögel på insida tak, speciellt där det varit springor eller lite bark kvar i råsponten. Kan det vara så att det lilla man varit inne i garaget och andats eller när man har ställt in t.ex en varm snöslunga, så har den kondens som uppstått räckt för att möglet ska kunna få fäste? Isf antar jag att det kommer att sluta i samband med att det blir tätt i garaget?

2: ventilation i garaget... tanken är tilluftsventil vid golv nära dörren på ena sidan garaget och en frånluftsventil högt upp på andra sidan garaget. Längst med kortsidan kommer jag dela av med en vägg så jag känner att jag har två alternativ. Antingen låta luften passera förrådet eller använda separat till/frånluftsventil för varje utrymme. Om kag gör alternativ 2 behöver jag släppa ut luften under takfoten, bra eller anus?

Tips till er som tänker bygga garage; bygg garaget först, sen fyll det med grejer, inte tvärtom!

Tog en bild idag på den mögelpåväxt som finns på garagetaket. Bör man göra något?

Mögelpåväxt på träbjälkar under garagetaket med synlig isolering.
Skapa konto

Fuktmätare så vet du om det är fuktigt nu eller gammalt från när det byggdes

Garaget är inte tätt än så jag avvaktar med det. Det jag funderade på är om det är pga att man är där inne och och värmer/andas tillsammans med att man kanske ställer in en varm snöslunga som gör att det blir mögel, eller rättare sagt; räcker det med så lite? Att det är fuktigt i garaget kan jag garantera, det mer eller mindre rann vatten om allt häromdagen när det hade gått från -20 till typ +4 på en-två dagar.

Hur mycket ventilation har du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.