Kul!
Den här tråden ska jag hålla koll på!
 
Samma här.
 
mittbygge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är området jag tänker bygga på och är godkänt från kommun.
Bara denna snö och is försvinner nångång så man kan kan få utmätt vart det går tele/vattenledningar så det går börja gräva...
 
  • Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
Idag har det stått still på bygget av olika anledningar. Jag har tagit semester för att bygga och då jag normalt jobbar på kontor så är det nog klokt med en vilodag. Förutom det har det varit påskfirande idag OCH jag har åkt på en klassisk mans-förkylning så bygget stannar väl då jag är döende... 😰
 
Hur länge väntade du med att börja med att fästa fast i betongen?
Du gjorde egen gjutform antar jag.
Det är ju väldigt populärt att bygga med cellplast-element.. Vad ser du fördelen med det du bygger? (utan isolering)
Och jag ser du har 145or(?) som bärlina (runtom?)
Jag tänker bygga med takstolar 8.4m och tänkte ha 6m (42x180) limträ som bärlina.. är det overkill kanske?
 
Redigerat:
Jagggie skrev:
Hur länge väntade du med att börja med att fästa fast i betongen?
Du gjorde egen gjutform antar jag.
Det är ju väldigt populärt att bygga med cellplast-element.. Vad ser du fördelen med det du bygger? (utan isolering)
Och jag ser du har 145or(?) som bärlina (runtom?)
Jag tänker bygga med takstolar 8.4m och tänkte ha 6m (42x180) limträ som bärlina.. är det overkill kanske?
Visst är det egen gjutform men det är fortfarande med 200mm cellplastisolering. Jag har inte gjort den själv utan låtit proffs göra den och varför det inte blev med L-element vet jag inte. För mig kvittar det. En fördel mot L-element är väl att man kan fästa t.ex trall på utsidan direkt i plattan vilket inte är så lätt med L-stöd med cellplast.

145*45 som bärlina stämmer. Dock endast på långsidorna. Egentligen behöver man bara extra bärlina (om jag förstått det rätt iaf) om takstolarna inte hamnar direkt ovanför reglarna. Min ena sida har dörrar och fönster, därav bärlinan och på andra sidan har jag satt bärlina bara för att jag någon gång kanske vill ha ett fönster... Gavlarna bör ju knappast behöva bärlina i mitt fall då takstolarna är självbärande, dvs det kommer inga laster på gaveln som inte finns på takstolarna mitt i garaget.
Väljer du 42*180 som bärlina så kräver det ganska tjocka väggar... Jag skulle tro att det är way overkill. Kontakta en konstruktör om du är osäker. Mina limträ för carporten är 95*225 och har 3st avlastningspunkter (???) och de är fördelade på ca 5m.

Jag hoppas att du har fått svaren du önskade, annars är det bara att fråga igen. Tänk på att jag är en glad (men en något trött...) amatör.

Edit: Jag fäste väggarna 6dagar efter gjutning, men jag har hört snickare som ställt upp trähus på platta som är ett dygn gammal. Som snickaren sa "är det ett vanligt trähus så väger de så lite så det har ingen betydelse".
 
Redigerat:
Jagggie skrev:
[bild]
Detta är området jag tänker bygga på och är godkänt från kommun.
Bara denna snö och is försvinner nångång så man kan kan få utmätt vart det går tele/vattenledningar så det går börja gräva...
Kommer du ha portarna på långsidan eller på gaveln på garaget? Att döma av bilden tycker iaf jag att du gör rätt i att lägga garaget "förbi" huset.
 
Denna vecka blir jag ensam på bygget. Far har återgått till sitt vanliga jobb igen. Det går lite saktare men det händer iaf något. Panelen på inkörningssidan blev klar

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ställde en fråga här i forumet på klippning av takfotsplåt och såhär gjorde jag...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gjorde jag på ena sidan på varje plåt, sen var det bara att skjuta i nästa. Smidigt och jag tycker nog att det blev bra. Resultatet:


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andreas_Evelina skrev:
Kommer du ha portarna på långsidan eller på gaveln på garaget? Att döma av bilden tycker iaf jag att du gör rätt i att lägga garaget "förbi" huset.
Snyggt dedär med takfotsplåten, köpte du färdiga plåtar?
Jag tänkte göra egna, jobbar på plåtfirma så har tillgång till kantviksmaskin osv.. :)

Tack för svaren.. jag kommer nog att gå ner till 145or istället som bärlina, båda sidor då jag kommer ha 2st 800mm fönster på dom sidorna.. typ som du har..

(bilden min)
Jo, det blir 2st 2500mm portar och en dörr, dvs (port, port, dörr) på långa sidan.
Vi tyckte oxå att det inte fanns så mkt att välja på då det är ett fönster på den sidan huset som vi gärna skulle vilja se ut ur.. vardagsrummet dessutom.. så garaget kommer att gå just bakom fönstret och rakt ut.. så sikten blir någorlunda intakt mot vägen.
översikt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jagggie skrev:
Snyggt dedär med takfotsplåten, köpte du färdiga plåtar?
Jag tänkte göra egna, jobbar på plåtfirma så har tillgång till kantviksmaskin osv.. :)

Tack för svaren.. jag kommer nog att gå ner till 145or istället som bärlina, båda sidor då jag kommer ha 2st 800mm fönster på dom sidorna.. typ som du har..

(bilden min)
Jo, det blir 2st 2500mm portar och en dörr, dvs (port, port, dörr) på långa sidan.
Vi tyckte oxå att det inte fanns så mkt att välja på då det är ett
Jaha... Jag tänkte aldrig på att kolla vem som skrivit inläggen jag svarade på 😋

Om jag vore du skulle jag kolla med en konstruktör om bärlina på långväggen med portarna. Det blir väldigt lite reglar på 2*2,5m + dörr. Där man kan beställa takstolar brukar man också kunna få beräkningar på reglar och bärlina.
 
Andreas_Evelina skrev:
Jaha... Jag tänkte aldrig på att kolla vem som skrivit inläggen jag svarade på 😋

Om jag vore du skulle jag kolla med en konstruktör om bärlina på långväggen med portarna. Det blir väldigt lite reglar på 2*2,5m + dörr. Där man kan beställa takstolar brukar man också kunna få beräkningar på reglar och bärlina.
Portarna och dörren blir ju på gaveln.. så jag skulle tro att det skulle räcka med 145or som bärlina.. annars kan man ju sätta en 42*180 limträ över portarna, 2500+2500+600cc och då räcker ju en 6m balk över dom.
 
Är det någon som kan tipsa om något tvärstag mellan pelare och bärlinor för att det ska bli stadigt? Snickarna pratade om något vinkeljärn med ett svetsat plattjärn mellan ändarna. Några idéer?
 
Du kanske kan göra något sånt här :
image.jpeg
För jag antar att det är stabiliteten i carporten som är problemet?
 
Jo det är något åt det hållet men snickaren pratade om en form av beslag
 
Om det är just stabiliteten i sidled du är orolig för kan du göra som lt1cobra påpekade, eller så kan du (om du vill ha en lite mer dold/mindre skrymmande lösning) snedstaga mellan limträbalkarna och väggen ovanför garaget.

Typ såhär, sett ovanfrån:
Untitled2323.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.