Dags för uppdatering.
Idag är första dagen på semestern! Firades med lite takläggning. Kan säga att det var lite varmt där uppe idag!
04fc1aef-b6f6-48dd-8f58-f6cc1ce7a3d7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade en genomföring.
6ce56ce5-f43c-4255-96ca-823f8f398b5a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutliga finishen. Blir mest troligt en vanlig kanalfläkt på röret. Men kan bli en annan lösning oxå... vi får se. :)
ffc53ec3-24e7-492b-a767-9ffb2a8bccb9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johamn och 1 till
  • Laddar…
Oj... detta har man nästan helt glömt bort..
Har egentligen inte hänt så mkt sen senast.. stökat på lite då och då, då man haft lite tid över.

Ska jobba lite i helgen på projektet i helgen så ska se till att fota lite så kanske det kommer upp några bilder på söndag-kväll.. :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Väntar med spänning på att få se ditt garage färdigställt.
Mycket bra inspiration.
 
Tack.
Nästan pinsamt vad lite man dokumenterar nuförtiden..
Ska försöka skärpa mig.

Drog igenom ca 35 meter matarkabel (5*2.5mm2+3*1.5mm2) i förrgår, slet av dragtråden 2 gånger.. men som tur var så kom kabeln upp i röret när den gick av andra gången :)

Som det ligger till nu så är det mesta av bottenvarvet av ytterpanelen på plats. Måste få dit yttre varvet innan vintern var det tänkt.
Har börjat plasta väggarna invändigt där garageportarna ska upp.. så man får det tätt innan vintern oxå..
Har även endel på "vinden" som måste göras klart innan plastning.
Sen all EL! Tänker ta till när det gäller uttag och så.. annars ångrar man det sen.

Nåt tips kring eldragningen som underlättar?
/P
 
  • Gilla
Comaglove
  • Laddar…
här kommer lite bilder.. var ut och tog lite kort i brist på annat :)

Interiör av ett pågående byggprojekt med exponerade träbjälkar, isoleringsmaterial och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ska det göras klart invändigt innan plastning osv.

Utsikt från ett pågående byggprojekt med synlig trästolpe och elektrisk uttag, byggmaterial och stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpen mellan portarna får sig ett el-uttag, även på utsidan blir det ett uttag för motorvärmare då man har besök.

Röd stuga under renovering med byggnadsställning och opanelad vägg av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsidan väntar på lite omsorg. Blir en lucka till vinden på gaveln.

Röd träfasad på halvfärdigt byggprojekt med stolpe för elkabel, opanelad sida och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr + ena sidan.. ska panelas klart innan vintern.

Rödmålad träfasad på byggnad med vita knutar och två garageportar, under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan halvt klar. bara lite dropp-plåtar och lite lockpanel som ska på plats.

Rödfärgad husvägg med synlig stolpe mellan garageportar, väntar på invändigt arbete och ytterligare elektriska uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan som är nästan helt klar.. nån timme till bara :)

Ha en trevlig helg!
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte riktigt koll på vilken typ av garageport du tänkt ha, men om det är takskjutportar så hoppas jag att du har koll på inbyggnadsmåttet. Det brukar behövas mellan 7-10 cm på varje sida om portöppningen, så det kan bli lite trångt mot eluttaget i stolpen där.

Utöver "gnället" vill jag bara tillägga att det ser ut att bli ett riktigt trevligt garage. Nästan lite avis. (y)
 
Jodu. Jag har kikat på det faktiskt. (Portar från byggmax. 2500mm)
Portarna kräver80 eller 90mm på var sida och jag har ca 240mm på stolpen.. men räknar med att kunna ta ur lite ur skenorna så ett uttag rymms.

Kul att folk tycker om mitt bygge. :)
/P
 
Om det inte stör dig (och om det behövs såklart), så kan du ju annars förflytta portarna en liten bit åt vardera sida, så dom inte sitter helt centrerade i porthålet. Då slipper du kapa ut ur skenorna.

Så skulle nog jag ha gjort:
- Sätt dit eluttaget.
- Montera portarnas väggskenor kloss mot eluttaget.
- Sala på stolpen med t ex masonit eller liknande, innanför smygbrädan, så det ser likadant ut på båda sidor om portöppningen.

Om portarna liknar de jag jobbat med så brukar rekommendationen vara lite mer än vad som faktiskt behövs. Troligen behöver du bara 6-7 cm på vardera sida, just vid den höjd som eluttaget sitter på, men no promises.
 
Jag kan ta kritik och tips :)
Om du ser planken som sitter där vid stolpen så är det vad jag räknar med som utbyggnad för porten. Sen kan det bli plåt-beklätt oxå.. men det får vi se eftersom.
Det är iaf vad jag räknar med för tillfället. dvs +22mm på vardera sida om varje port. så jag kommer ha 240 + 22+22mm (22 + 22mm)

Jag hade räknat med att portarna ryms.
/P
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Fint bygge :) Men du har glömt överblecken på dörr o fönster?
 
Tack.
Det kommer.. på kortsidorna blir det inga överbleck.. bara under.
I övrigt blir det monterat. Tar tag i det nu när fotbollssäsongen tog slut idag.
 
Oops.. det blev visst en lång frånvaro från garaget..
Har sedan 2-3 veckor tillbaks hållit på där ute så gott det går.. fått hjälp av farsan oxå så det har gått bättre domdär jobben som underlättar då man är 2.
Bilder kommer i nästa post.
 
Ungefär hur det såg ut när jag började om.
Reglat garage med isolering och nya fönster, arbetsbänk och såg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt: rum med reglar och isolering, eldragning, och delvis påklädd OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglat + eldragning
Renoveringsfas med reglar, isolering och eldragning i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luftning
Inomhusbygge med träreglar, eldragning, 15mm OSB och gips, samt isolering synlig i väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilation, utsug.
Reglar och isolering i ett rum under konstruktion med synliga elledningar och en ventilationstrumma i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innervägg under konstruktion med reglade stolpar, eldragning, ventilation och OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena hörnet har fått sig lite OSB 15mm och gips.
Renoveringsarbete med OSB-skivor och gipsskivor i ett hörn av ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma hörn, lite senare.
Renoveringsarbete med OSB och gips på vägg, reglar synliga, verktyg och byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väntas på att skivas.
Regelad vägg med isolering och påbörjad eldragning i ett renoveringsprojekt med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det duger så länge.. mer kommer senare när det märks nån större skillnad.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Kul att du orkar hålla liv i tråden! Får man fråga vad kostnaden för plattan blev samt vad du räknar med för budget för hela bygget?

Har precis beställt en värdering för att förhoppningsvis kunna låna upp på huset och bygga garage, så det är högintressant för en annan 😉
 
Tack.
Tror själva fakturan från byggfirman (maskinhyra, betong, 8 mantimmar) gick på ca 20.000kr.
Grävning 2.5 dagar och planering ca 30000. Sen kostade grunden med frigolit å allt ca 10-15000kr. Men säkert nåt mer som ska räknas in.. så säg kring 100.000kr för plattan snabbt räknat. 6x8.4m.
Totalkostnad blir nog kring 300.000k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.