Tips. Jag sparade ca 15-20000 på att låta grävfirman jobba per timme istället för gå på offert..
Samt att jag var hemma från jobbet och assisterade så det blev färre debiterade timmar för firman. Samma sak när betongen slulle läggas.
 
  • Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
Kul att börja läsa såna här trådar. Börjar gräva här hemma på tomten inför ett garagebygge på 120kvm, med 45kvm carport framför. Blir 4m upp till tak då billyft ska upp m.m. Halva ytan blir loft med 2,5m till innertak, sen öppet upp till nock.

Mvh Jonas
 
Tack.
Kul! Blir det nån tråd om ditt bygge?
Blir ju drömmen dedär!
 
Mja, vi får väl se... Kan ju inte sånt här egentligen så vill inte skämma ut mig haha

Mvh Jonas
 
Jag forskade, ritade och planerade från september till april.. och började gräva i mitten på maj..
Många timmar på youtube och forum som dessa.
Har fått mest inspiration från "Fiskarheden" youtube-kanal. Sök på den..

Ser gärna nån bild när det är klart iallafall.. ;)
 
Syns kanske dåligt här nu pga mobilfoto, men här är ritning på det. Godkänt bygglov och allt vad de heter :)

Arkitektonisk ritning av en byggnad med olika vyer och mått, taget som mobilfoto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Jonas
 
  • Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
Dagens arbetstimmar avverkade.. 6 OSB+gips monterade..
Ett pågående renoveringsprojekt visar väggar delvis täckta med gips och OSB-skivor, med byggmaterial och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhus byggarbetsplats med nymonterade OSB och gipsskivor på väggar, verktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Person i arbetskläder pekar på nyligen monterade OSB- och gipsskivor i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
MalZon skrev:
Syns kanske dåligt här nu pga mobilfoto, men här är ritning på det. Godkänt bygglov och allt vad de heter :)

[bild]

Mvh Jonas
Ser bra ut. blir väldigt spännande att se när det står upp :)
 
Jagggie skrev:
Ser bra ut. blir väldigt spännande att se när det står upp :)
Du är inte ensam :)
Kanske får lägga upp en tråd ändå...

Mvh Jonas
 
Det tycker jag :)
Det ger iaf en motivation att hålla igång.. bara man inte rusar fram och missar detaljer i all hast.
Jag tabbade mig på hörnen i regelstommen.. tror inte ett hörn blev det andra likt..
Är det lösvirkes eller köper du moduler?
 
Jagggie skrev:
Det tycker jag :)
Det ger iaf en motivation att hålla igång.. bara man inte rusar fram och missar detaljer i all hast.
Jag tabbade mig på hörnen i regelstommen.. tror inte ett hörn blev det andra likt..
Är det lösvirkes eller köper du moduler?
Har ju projektrådar om min bil lite här och var så man har ju vanan inne egentligen...
Jag och en vän som kan de där ska fixa grunden fram till armeringen, där tar en gjutare över och löser resten fram till och med glättningen. Sen tar snickarna över och reser en lösvirkesstomme, fixar takstolarna, och lägger på ett komplett tak. Sen efter det så tar jag över, bör stå klart så jag kan börja på det tills semestern :)

Mvh Jonas
 
  • Gilla
Jagggie
  • Laddar…
En annan fick värderingen från mäklarfirman igår, så nu finns det en budget för garaget. Dags att börja ta in offerter och räkna lite noggrannare på en garage. Har möjlighet att bygga upp till 80kvm på tomten men då blir det dyrt..
 
  • Gilla
MalZon och 1 till
  • Laddar…
MackeNo1 skrev:
En annan fick värderingen från mäklarfirman igår, så nu finns det en budget för garaget. Dags att börja ta in offerter och räkna lite noggrannare på en garage. Har möjlighet att bygga upp till 80kvm på tomten men då blir det dyrt..
Vad begränsar det till 80kvm?
Fick tipset och direkta jämförelser från olika firmor att bygga dubbelt så stort kostar ca 20-25%mer i totalkostnad. Ångrar lite nu i efterhand att jag inte tog typ 30kvm till på direkten, men får bygga ut i framtiden om det skulle behövas :)

Mvh Jonas
 
Förutom plånboken så är det detaljplanen som begränsar. Vi bor mitt i samhället och fram tills för två år sedan var det max 40kvm som gällde, men nu har dom ändrat regelverket för en femårsperiod (kan bli förlängt). Så då vill man ju gärna passa på att bygga medan möjligheten finns.


Men jag ska inte spamma sönder denna tråden, får starta en egen liten längre fram istället :)
 
MackeNo1 skrev:
Förutom plånboken så är det detaljplanen som begränsar. Vi bor mitt i samhället och fram tills för två år sedan var det max 40kvm som gällde, men nu har dom ändrat regelverket för en femårsperiod (kan bli förlängt). Så då vill man ju gärna passa på att bygga medan möjligheten finns.


Men jag ska inte spamma sönder denna tråden, får starta en egen liten längre fram istället :)
Ok, ja om detaljplanen begränsar så är det ju inte så mycket att göra. Passa på nu då isf. :)

Samma här, ska sluta kludda här. Får se om jag startar en tråd om mitt bygge när det väl körs igång.

Mvh Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.