Storleken är ska ju vara relativ mot huset. Har du en 200kvm enplansvilla så kan ju ett 100kvm garage vara snyggt. Men vårat hus är 85kvm per våningsplan och då valde jag 70kvm garage för att dem ska matcha hyffsat
 
Idag kom denna levererad hit.. blir nog helgens projekt i garaget.. mkt annat utanför garaget som måste hinnas med oxå, så det får nog räcka..
Någon som har tips på hur jag bör fästa den?
28+13mm under takstolen väl? Så att man kan sätta nån list runt luckan sen?
Och bör jag klossa så att ramen är tight mellan takstolarna eller ska jag montera den som en dörr tex.? altså med några rejäla skruvar..?
Ny inbyggd takstege i utvecklad position med en öppen lucka i taket i ett inomhusrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser ju smidigt ut när de som kan göra det gör det :)
Tänkte fixa en lite redigare trappa då jag tänkte ställa upp lite soffor på mitt loft, en softspot helt enkelt :)

Mvh Jonas
 
F
Jagggie skrev:
Det tycker jag :)
Det ger iaf en motivation att hålla igång.. bara man inte rusar fram och missar detaljer i all hast.
Jag tabbade mig på hörnen i regelstommen.. tror inte ett hörn blev det andra likt..
Är det lösvirkes eller köper du moduler?



Hej
Skall bygga garage och håller som bäst på att fundera på hur jag skall regla i hörnen.
Har du något kort på den lösning som blev bäst enligt dig?
Ställde du första takstolarna kant i kant med reglarna på kortsidan?

Mvh
Johan
 
Redigerat:
Jadu... nu blev ju som sagt nästan alla 4 hörn olika för mig.. svårt att förklara oxå.. måste nästan rita upp eller googla nån bild på bästa sättet.. återkommer då jag hittat nåt
 
Jag skulle nog ha gjort nåt liknande.. men beror väl kanske på vissa förutsättningar.

Jag ställde mina takstolar längst ut på min stomme. Eller menar du andra sidan, tror man ser på bilden det oxå.. 8.4m takstolar ställdes oxå på ytterkant.
Takstolar monterade längst ut på en stomme under konstruktion mot en himmel med moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Igår kom ju somsagt vindstrappan. Fick krångla upp den på nåt sätt, vägde ju "bara"
31kg :p
Nöjd med resultatet, ska bara fästa en ytterligare ram på ovansidan så sprutisoleringen inte ramlar igenom.
Nyinstallerad vindstrappa i ett pågående byggprojekt, med tillhörande arbetsmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för kortet. Jag kommer göra likadant med mina takstolar.

Hmm jag skissade på en annan lösning. Kanske bättre att göra som i ditt exempel.
3D-skiss av takstolar och väggkonstruktion i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo jag körde dubbla hammarband.. sen går det ju alltid bygga på med 45or invändigt om det i slutändan saknas hörn att skruva i.
 
Glöm inte förskjuta ena regeln i hörnet så man får nåt att skruva osb/gips i från båda väggarna sett.
 
shomakie skrev:
Glöm inte förskjuta ena regeln i hörnet så man får nåt att skruva osb/gips i från båda väggarna sett.
De var det jag i princip menade.. räknar man ut allt i förväg så löser det sig nog, annars går det bygga på med 45x45 eller liknande (så gjorde jag på nåt ställe)

Bilden jag delade förresten är ju om man bara ska ha ett lager isolering, ska man bygga ut från 145mm till 145+45 så behöver man mer att skruva i..
 
Tomture61
Förstår inte iden med att ha dubbla hammarband !
Kan du förklara varför.
Om skivor sätts upp på väggar först , sedan ströläkt i taket med gipsskivor , eller har jag missat ngt ?
 
Dubbla hammarband kan ju vara bra om man har en lång byggnad där man måste skarva hammarbandet. Annars går det nog bra med enkelt.
Det underlättar oxå om man bygger och reser mindre sektioner själv.
Sen har just hammarbandet inget med skivningen å göra. Blev kanske skrivet i samma sammanhang.
 
Redigerat:
Mitt första bygge så jag är inte säker på att det är rätt....
Jag kommer inte att göra ett inre installationslager utan sätta ev. osb och sedan gips direkt.

Jag tänkte följande fördelar
1. Enklare att skruva gips eller osb om man gör det efter att taket är monterat (om man nu gör så).
2. Enklare att skarva hammarbanden.
3. Blir stabilare hörn då man kan låta hamarbanden överlappa från varsitt håll.
4. Skall använda 145 regel istället för 220 för avväxlingen, tänkte att det kanske är bra att köra med dubbla hammarband då.

Nu funderar jag dock på att sätta yttre takstolarna innanför reglarna på kortsidorna och sedan såga reglarna jäms med takstolens övre del. Då försvinner argument 3 eftersom det inte blir något hammarband på kortsidan.

En annan lösning skulle kunna vara att sätta avväxlingen på insidan istället då försvinner argument 1..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.