Jo det ska sitta en 90 böj i ändan.
Vattentipset var bra.. får fundera på den.

Om man gör högar av betong, räcker det att den bara ligger ovanpå eller måste man fästa nåt i frigoliten först som det fäster i?
 
Du ska vell lägga ett armeringsnät över hela ytan som du kan fästa i?
//Daugaard
 
Jaa det är klart.. att jag inte tänkte på det.. :) tänkte nog mest att lägga i lager nerifrån och upp..

Ska montera golvvärmeslang imorgon och armeringen ska ju på den.. får slänga på nå betong efter det! Tack för tipset :)
 
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
obs se till att du lägger golvvärmerören och att du vattenfyller dom och spolar ur luft så slipper du att rören får onödigt lyft vid gjutningen.
 
Tack för tipset! Bra idé där..
Idag ska jag försöka få slangen på plats och fästa röret på plats.. och även isolera klart i formen. Återkommer mest troligt med bilder ikväll.
 
  • Gilla
småstuga
  • Laddar…
Och provtryck innan gjutning så slipper du vara lika nervös som jag var när det väl provtrycktes!
 
Krilleman
andreaslun skrev:
Grävmaskin utan rotortilt är inte så vanligt idag! Säkert en volvo 140 också? ☺ spännande med din tråd. Kommer följas!
Jag var på ett annorlunda jobb för ett tag sen (jobb på en ö) där grävmaskinisten saknade rotortilt. Självklart blev det en kylig kommentar till han av mig. Svaret var givet för föraren: - Rotortilt är till för dom som inte kan köra masiken på riktigt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rotortiltfrågan typ... Ska?rmavbild 2016-05-22 kl. 23.59.06.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Har varit dålig på fotografera nu ett tag.. måste hinna innan deadline som är på Torsdag då det ska gjutas.

Idag har jag fått starthjälp av grannen som rekommenderade mig att lägga vattenslingorna. Tack! :)
Jag lade även på armeringen så att slangen inte får för sig att hoppa ur då värme kan göra att den sväller lite.
Lät bli att naja fast armeringen så att byggaren får godkänna det imorrn så man inte måste klippa upp allt ifall nåt blev tokigt. :)
20160523_220130[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jag var på ett annorlunda jobb för ett tag sen (jobb på en ö) där grävmaskinisten saknade rotortilt. Självklart blev det en kylig kommentar till han av mig. Svaret var givet för föraren: - Rotortilt är till för dom som inte kan köra masiken på riktigt.
Den grävsmaskinsföraren var ju uppenbart bitter för att han inte hade råd att köpa en :). Förvisso går det att utföra stordåd även utan, men det tar längre tid och det går inte att få samma slutfinish.

Om man ska vara petig så heter det faktiskt tiltrotator. Ett av de mest kända företag som tillverkar dem heter dock Rototilt vilket är det som används mestadels i dagligt tal. Det är ungefär som det här med Jeep, som egentligen är ett varumärke men används "felaktigt" för fyrhjulsdrivna bilar ibland. :)
 
Redigerat:
RoTe
krilleman_215 skrev:
Jag var på ett annorlunda jobb för ett tag sen (jobb på en ö) där grävmaskinisten saknade rotortilt. Självklart blev det en kylig kommentar till han av mig. Svaret var givet för föraren: - Rotortilt är till för dom som inte kan köra masiken på riktigt.
En sådan maskinist hade inte jag anlitat i alla fall. Jag har sett en ruskigt duktig maskinist arbeta med rototilt och det är galet imponerande! Det finns åtskilliga moment som går ljusår fortare med rototilt än utan. Självklart finns det också moment som bör göras utan extra onödig vikt ute på stickan!
 
RoTe skrev:
En sådan maskinist hade inte jag anlitat i alla fall. Jag har sett en ruskigt duktig maskinist arbeta med rototilt och det är galet imponerande! Det finns åtskilliga moment som går ljusår fortare med rototilt än utan. Självklart finns det också moment som bör göras utan extra onödig vikt ute på stickan!
Äh, det finns de som gör stordåd även utan tiltrotator. Det är inte det enda som avgör maskinistens skicklighet. Men gräver man där det är trångt, t ex invid byggnader, i kabelgravar, etc så är det ett bra (läs oumbärligt) hjälpmedel. Men bygger man skogsvägar, planerar terasser för motorvägar, öser berg i en kross så behöver man inte en tiltrotator. Det är inte säkert att den överlever den typen av jobb särskilt länge heller. Man bör hänga av den vid tyngre jobb.
 
Igår hann vi med att naja fast armeringen och värmeslingorna.. och idag hämtades alla verktyg till gjutningen imorgon.. nu närmar det sig platta!
Bilder kommer!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Skulle rekommendera att använda 2x45 graders böjar i stället för en 90. blir en mjukare sväng...
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Jag har haft det i minnet sen tidigare men om jag skulle få den lutningen jag behövde så hade det inte gått med 2st 45or.. klart den hade kunnat sticka upp mer än den 90 jag satte.. men.. nu är det iaf för sent.. plattan är klar!
Jag lägger upp några bilder ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.