180 985 läst · 268 svar
181k läst
268 svar
Mitt bygge av brygga och stenkista
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Här kommer några bilder från gårdagens arbete. Fick tillbaka timret från blocksågningen och det var dags att barka av stockarna.
6 timmar höll jag på med att barka, så ni kan tänka er hur det kändes i armar och kropp igår kväll
Så till veckan kommer jag att börja bygga och knyta ihop kistan. Lite nervös över knutarna faktiskt...
6 timmar höll jag på med att barka, så ni kan tänka er hur det kändes i armar och kropp igår kväll
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så till veckan kommer jag att börja bygga och knyta ihop kistan. Lite nervös över knutarna faktiskt...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
I morse började jag med att välja ut bottenstockarna, en riktigt rejäl gran som passade perfekt som bottenstock!
Vanliga trädgårdsplattor fick bli underlag för stockarna. Vägde in plattorna så allting skulle bli rakt.
Sen var det dags att göra den första laxknuten... Tilläggas bör att jag aldrig gjort någon timmerknut så ni kan förstå hur osäker jag var på att min mall skulle fungera.
Första sågningen, såg ut att bli bra. Tog dock en hel del tid för jag var så nervös att vinkla den fel.
2 bottenstockar gjordes i ordning sen var det dags för nästa varv och nu blev det svårare.
Andra varvet ska ju sågas på bägge sidor så att säga. En hel del tänkande sen fram med motorsågen.
När dessa var på plats var det dags att fälla in 3st bommar som stenarna ska ligga på och hålla ner kistan.
Dom fälldes in i den nedre stocken och även den övre kommer att låsa dom.
Så efter dagens slit blev resultatet såhär
Det tog väldigt lång tid att fälla in bommarna och peppar peppar inte en enda felsågning! Fortsätter imorgon med att bygga uppåt!
Vanliga trädgårdsplattor fick bli underlag för stockarna. Vägde in plattorna så allting skulle bli rakt.
Sen var det dags att göra den första laxknuten... Tilläggas bör att jag aldrig gjort någon timmerknut så ni kan förstå hur osäker jag var på att min mall skulle fungera.
Logga in
Skapa konto
Första sågningen, såg ut att bli bra. Tog dock en hel del tid för jag var så nervös att vinkla den fel.
2 bottenstockar gjordes i ordning sen var det dags för nästa varv och nu blev det svårare.
Andra varvet ska ju sågas på bägge sidor så att säga. En hel del tänkande sen fram med motorsågen.
Logga in
Skapa konto
När dessa var på plats var det dags att fälla in 3st bommar som stenarna ska ligga på och hålla ner kistan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dom fälldes in i den nedre stocken och även den övre kommer att låsa dom.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så efter dagens slit blev resultatet såhär
Logga in
Skapa konto
Det tog väldigt lång tid att fälla in bommarna och peppar peppar inte en enda felsågning! Fortsätter imorgon med att bygga uppåt!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Gårdagens arbete, gick faktiskt ganska snabbt att bygga dom 4 varven jag gjorde idag. Kistan är nu ca 1 meter hög.
Men jag är lite osäker på lutningen. Hur mycket konisk bör den vara?
1cm/m känns väldigt lite. Ungefär så har jag timrat den hittills, men eftersom den förmodligen ska kläs in kan man alltid sala på i botten så lutningen kommer till.
Men jag är lite osäker på lutningen. Hur mycket konisk bör den vara?
1cm/m känns väldigt lite. Ungefär så har jag timrat den hittills, men eftersom den förmodligen ska kläs in kan man alltid sala på i botten så lutningen kommer till.
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Idag köpte jag muttrar och brickor till gängstängerna. Dyrt som fasen, 370kr för 8 muttrar och 16 brickor
Om vädret tillåter och viljan finns så kommer kistan att bli klar i helgen. Ska märkas upp och plockas ner också.
Vart får jag tag på 150x150 trycka sparrar? Bygghandeln kunde inte få tag i dom..
Om vädret tillåter och viljan finns så kommer kistan att bli klar i helgen. Ska märkas upp och plockas ner också.
Vart får jag tag på 150x150 trycka sparrar? Bygghandeln kunde inte få tag i dom..
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Japp köpte den på lösvikt med lite rabatt. Syrafast vilket gjorde att det drog iväg rejält på brickorna som skulle vara enormathorsken skrev:
Jag har telestolpar men jag vill ha fyrkantiga hörnstolpar som låser hörnen bättre.
Finns på vissa byggsidor på nätet där man väljer hur många meter man vill ha. Men det står inte hur lång dom är, så om jag vill ha 10 meter kanske jag får 5st 2 meters bitar haha
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Idag var den 3e arbetsdagen med bygget. Kistan börjar verkligen ta form nu och den är ganska brutal trots sina 2x2 meter.
12 stockar sågade jag idag och fick på plats, så nu är det väldigt nära! 4st kvar till imorgon
Lite bilder från idag;
Lutningen är lite för liten men det för jag ordna när den kläs in, sala på lite i nederkant.
Nu ska jag lägga mig på soffan och äta godis! Rätt slut efter idag hehe!
12 stockar sågade jag idag och fick på plats, så nu är det väldigt nära! 4st kvar till imorgon
Lite bilder från idag;
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lutningen är lite för liten men det för jag ordna när den kläs in, sala på lite i nederkant.
Nu ska jag lägga mig på soffan och äta godis! Rätt slut efter idag hehe!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Äntligen är kistan färdig! 4 dagar tog det att bygga den.
Man ser på en av bilderna att jag markerat med ett streck vart gängstången ska borras. Jag valde att sätta 2 gängstänger på 2 sidor av kistan, 15 cm in vid knuten genom den understa och den översta stocken. Det måste väl räcka gott och väl
Knutarna blev riktigt bra!
Så nu har jag en byggsats som ska sättas ihop igen och dras fast
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Klurar fortfarande på vad jag ska använda som hörnstolpar eller svärd. För att hålla nere kostnaderna kanske det går att skruva ihop 3st 45x145 men det känns lite sådär när man har varit noga med allt annat.
Vad tror ni om lutningen på kistan, hur stor lutning behöver jag ha på sidorna?
Ska försöka bygga ihop den igen i helgen, men det är endel som måste ordnas först i sjökanten. Tanken är att låta kistan glida ut på såpade stockar när den väl är uppbyggd.
Vad tror ni om lutningen på kistan, hur stor lutning behöver jag ha på sidorna?
Ska försöka bygga ihop den igen i helgen, men det är endel som måste ordnas först i sjökanten. Tanken är att låta kistan glida ut på såpade stockar när den väl är uppbyggd.